• Marzipan

Arbetsbetyg - är det här ett gott betyg?

Jag har under en ett års period varit trainee på en kommun och slutade idag och fick ett arbetsbetyg/anställningsbetyg av chefen. Mitt första faktiskt. Efter att ha googlat lite är jag lite osäker på om betyget är bra. Jag har hela tiden fått höra att jag är duktig under min trainee period men jag tycker att den sista avrundande meningen låter lite passiv? En kollega till mig som har läst många arbetsbetyg sade att det är ett gott betyg men trots detta kan jag inte sluta älta över det.

Omdömet lyder såhär:
    "X har på engagerat sätt tagit sig an de olika arbetsuppgifter hon tilldelats och aktivt bidragit i e-handelsfunktionens arbete. X är snabb och effektiv och har mycket lätt att ta in och förstå nya uppdrag varför vi kan rekommendera henne för liknande arbetsuppgifter."

Någon här som har erfarenhet av sånt här?

• Svar på tråden Arbetsbetyg - är det här ett gott betyg?
  • Baryk

Standardskrivelse om man skött sig på sin arbets- eller praktikplats känns det som.

• Bitchos

Den sista meningen låter inte bra. Det gör betyget till max ett G. Hade varit bättre om de hade skrivit "vi kan varmt rekommendera". Kolla igenom koderna och vad olika uttryck betyder och gå tillbaka till arbetsplatsen och säg att du inte är nöjd och förklara varför. Vissa arbetsplatser vet inte om att det finns en betygsskala bakom orden. Att skriva enbart "rekommendera" utan ett kraftuttryck före innebär att du har varit okej men inte mer. Företaget får inte skriva att en arbetare presterade dåligt.

• jannej

Inget bra betyg , Det måste finnas förstärkningsort som mycket snabbt eller väldigt engagerad eller oerhört engagerad, eller med nöje rekommendera .Mycket aktivt deltagit
    Det är förstärkningsorderna som räknas om du ska anställas

• babypower

Låter inte jättebra, men å andra sidan var det ett väldigt kort omdöme? Var det där allt? Hon kanske inte är van vid att skriva betyg. "Allra bästa rekommendationer" "varmaste rekommendationer" eller liknande, är att föredra. 

• Marzipan
    Bitchos skrev 2014-03-10 20:55:53 följande:
    Den sista meningen låter inte bra. Det gör betyget till max ett G. Hade varit bättre om de hade skrivit "vi kan varmt rekommendera". Kolla igenom koderna och vad olika uttryck betyder och gå tillbaka till arbetsplatsen och säg att du inte är nöjd och förklara varför. Vissa arbetsplatser vet inte om att det finns en betygsskala bakom orden. Att skriva enbart "rekommendera" utan ett kraftuttryck före innebär att du har varit okej men inte mer. Företaget får inte skriva att en arbetare presterade dåligt.
    Jag följde ditt råd och kontaktade en person på kommunen (dock inte chefen) för att få mer insyn i saken. Det svar jag fick var att kommunen inte får placera folk i några "fack" och att arbetsbetyget får inte  innehålla några betygsskalor, i alla fall inte på kommunen som jag jobbade på.  Om man inte kan eller vill rekommendera en person så utelämnar man den sista meningen (om att man rekommenderar personen) och att få en rekommendation är guld värd. Sen så finns det tydligen också en massa andra riktlinjer som att man inte får göra en lång lista över alla arbetsuppgifter, att arbetsbetyget ska vara lätt att överskåda etc.    
  • Bitchos

Låter konstigt, tycker jag, för tänk om du vill arbeta inom det privata och som då tänker att du inte var så bra tack vare att man bara har skrivit "vi kan rekommendera". Känns som att kommunen behöver få en bättre inblick i hur det fungerar. Be om att få vad de säger skriftligt om rekommendationen. Ge inte upp!

Svar på tråden Arbetsbetyg - är det här ett gott betyg?