• Anonym (tjejen)

Jag vill bli barnmorska men svimmar vid blodprov

Hej!

Som rubriken lyder, jag vill bli barnmorska men svimmar när jag ska bli stucken. (Fingret går bra). Jag svimmar inte när andra sticks men vill helst inte se och börjar lätt att gråta själv om till exempel ett barn blir stucket börjar gråta.

Jag vet inte om jag vågar hoppa på sjuksköterskeutbildningen (som man ju måste gå först och främst) med min fobi. Finns det någon som haft som jag som det gått bra för? Finns det något att göra eller det är bara att gilla läget och söka något annat?

• Svar på tråden Jag vill bli barnmorska men svimmar vid blodprov
  • Hmpf

Har du någon vårdutbildning över huvud taget? Kanske ska du läsa till Undersköterska först och testa på yrket? Jag tycker att man vänjer sig vid allt sånt där och vill du bli barnmorska så ska du satsa på det :)

• Jill04

Inga problem!! Man vänjer sig!! Jag är själv läkare. Svimmade jämt i början av minsta lilla. Kände mig helt uppgiven. Nu har jag blivit helt immun och kan se hur mycket blod och slafs som helst utan att blinka. Övning ger färdighet! JAG LOVAR!!!

• Anonym (n)

Nej slösa inte tid på undersköterska, det är bara onödigt.
    Sök sjuksköterska du. Du bli garanterat snabbt van, annars är det bara att hoppa. Men testa :)

• Whitetrash86

Ända sättet att bli av med en fobi är ju att utsätta sig för den.
    Sök på du och testa. Du kan som sagt alltid hoppa av om du känner att det inte fungerar.

• MrsLowlife

Det är stor skillnad på att göra något på andra och att själv bli utsatt för det; jag jobbar inom vården och tycker det är jättekul att sätta infarter och annat blodigt jobb. Men jag gillar inte att andra sticker mig, det är lite obehagligt.

• Momalicious

Man vänjer sig. I början när man ska börja stick tänker man så mycket på att göra rätt sak i rätt ordning att man hinner inte tänka så mycket annat. Men jag lovar att man vänjer sig!

• Mantrasina

Jag HATAR att själv bli stucken på alla sätt och vis, men har inga problem med att sticka andra. Blod kan man vänja sig vid, och samma sak med att stickas. 

Tycker inte att du ska "testa" yrket genom att bli usk först - usk är ett helt annat yrke och ger dig definitivt inte en känsla för hur det är att vara ssk (iaf inte hands on, det är klart att du kanske får en annan bild när du ser hur ssk jobbar, men det är inte samma sak). 

Vet att i min klass hade vi ett par stycket som var jätterädda för blod, men de fick toppenhjälp av sina handledare ute på praktiken, så det har gått finfint för dem. 

Sök till sskprogrammet, börja. Om det absolut inte fungerar för dig så märker du det, och då har du åtminstone försökt. Lycka till!

• Anonym (tjejen)

Jag är inte rädd för blod i sig. Tycker bara det är väldigt jobbigt med just nålar och knivar och sådär som ska skära i en..

Tack så jättemycket för era svar! Vill ju verkligen bli barnmorska och nålar är ju vardag inom sjukvården. Kan andra så kan väl jag också!

• elyse

Känner du inte någon som är barnmorska som du kan prata lite med och höra vad hon/han rekommenderar? 

• JA77

Sök ändå! Du har lång tid kvar till barnmorska (minst 5 år innan du är färdig! Du hinner vänja dig under din praktik och sedan när du jobbar som ssk. Som BM är det du som suturerar, så nålvana är bra ;)

Svar på tråden Jag vill bli barnmorska men svimmar vid blodprov