• Sötsug

Trotsig & elak 1,5-åring. Vad ska man göra?

Har en son på 1,5 år som jag älskar över allt annat. Jag är ensamståenfe med honom och jobbar deltid så vi är mycket tillsammans.

Nu till problemen.
    1. Läggningen både på dagen och kvällen tar lååång tid. 1-1,5 timme. Han slåss, rivs, nyps och ska peta i ögonen, öronen & näsan på en. Säger man åt han så skrattar han. Han sparkas med benen i ansiktet & på kroppen. Han vägrar ligga still och ska kliva upp/krypa iväg hela tiden. Lägger man tillbaka han så slåss han och skriker. Han skallar i ansiktet och på kroppen. Vad ska man göra?

2. Han slåss annars också, Med händerna eller med leksaker. Drar i håret, nyps och rivs och skrattsr när man blir arg/ledsen.

Annars är han en väldigt glad kille. Nästan aldrig ledsen eller så. Han är ganska tjurig i övrigt och slåss och skriker när han inte får som han vill. Han är full av energi och klättrar överallt. På lådknoppar, upp på bord & fönsterbrädor osv. Vad kan man göra för att få han att koppla av ibland?

Han är en väldigt go kille som pussas och kramas mycket. Med alla. Utom mig. Han pussar mormor, morfar, moster, mosters pojkvän, amdra barn och deras föräldrar, mina vänner etc, men vääääldigt sällan mig. Ofta när man ber om en puss så kommer han och är jätte go för att sedan skalla en i ansiktet. Varför?

Han skallar ofta saker om man blir arg eller ledsen. Antingen mig eller den personen som sagt åt honom eller t ex en skåpdörr etc.
    Vad beror det på? Känner mig so, en värdelös mamma...

- what doesn't kill you, only makes you stronger -
  • Svar på tråden Trotsig & elak 1,5-åring. Vad ska man göra?
  • elyse

Vad gör du när han slår dig? 

• Rosa Fluff

Har det alltid vart så? Vid ca 18 månader kommer en fas.. Min son var hemsk! Utbrott, gråt, skrik, slag, kasta saker, temperament till tusen! Googla närmandefasen. Nu är han 22 månader och väldigt lugn jämfört med då. : )

• bullerbyn

1,5åring är inte känslomässigt kapabel till att vara elak. Från 1 år är dom oftast små monster från vad jag lärt mig i psykologin. De slåss och skrattar gärna efteråt. Det är ju kul att få en reaktion! Min son är 15 månader och älskar också att klappa till oss, han gillar att dra mig i håret också. Man blir TOKIG! Det finns ju igen som fungerar egentligen. Du måste redan nu sötas gränser såklart, visa ibland att du faktiskt blir arg, flytta på barnet och säg till. Om dom börjar gråta så har dom förstått, då ska du trösta. Om du börjar sätta gränser nu så blir det enklare i framtiden. Men välj dina strider, försök avleda.

Men jag känner med dig, det är inte kul, man blir så otroligt frustrerad, det gör ju verkligen ont också!

• En blå giraff

Läggningen verkar jobbig :( sover han dagtid? Om han gör det så är det kanske dags att minska på det så han blir riktigt trött på kvällen och inte orkar bråka. Sen att han slåss är ju ett sätt att testa dig. Det slutar han med så småningom om du är väldigt bestämd varje gång och visar att det är fel. Ta tag i honom, titta honom i ögonen och säg bestämt att han ska sluta. Till slut förstår han.

• Sötsug
    elyse skrev 2014-03-10 20:34:12 följande:
    Vad gör du när han slår dig? 

Jag har prövat allting. Jag har ignorerat han (han fortsätter en stund), rytit till åt han (han skrattar & fortsätter), hållit fast hans händer så han inte kan fortsätta (han skrattsr först, sedan blir han sur och skriker, sedan gråter han, nör man släpper slår han igen).
  • Sötsug
    Rosa Fluff skrev 2014-03-10 20:48:25 följande:
    Har det alltid vart så? Vid ca 18 månader kommer en fas.. Min son var hemsk! Utbrott, gråt, skrik, slag, kasta saker, temperament till tusen! Googla närmandefasen. Nu är han 22 månader och väldigt lugn jämfört med då. : )

Han har slagits sen han var 1 år ungefär.
  • Sötsug
    bullerbyn skrev 2014-03-10 20:48:39 följande:
    1,5åring är inte känslomässigt kapabel till att vara elak. Från 1 år är dom oftast små monster från vad jag lärt mig i psykologin. De slåss och skrattar gärna efteråt. Det är ju kul att få en reaktion! Min son är 15 månader och älskar också att klappa till oss, han gillar att dra mig i håret också. Man blir TOKIG! Det finns ju igen som fungerar egentligen. Du måste redan nu sötas gränser såklart, visa ibland att du faktiskt blir arg, flytta på barnet och säg till. Om dom börjar gråta så har dom förstått, då ska du trösta. Om du börjar sätta gränser nu så blir det enklare i framtiden. Men välj dina strider, försök avleda.

Men jag känner med dig, det är inte kul, man blir så otroligt frustrerad, det gör ju verkligen ont också!

Jag försöker sätta gränser. Men vad man än gör så blir det som igen reaktion från honom :/ Hålls fast, ryts till, bli arg/ledsen etc, inget fungerar.
    En blå giraff skrev 2014-03-10 20:56:14 följande:
    Läggningen verkar jobbig :( sover han dagtid? Om han gör det så är det kanske dags att minska på det så han blir riktigt trött på kvällen och inte orkar bråka. Sen att han slåss är ju ett sätt att testa dig. Det slutar han med så småningom om du är väldigt bestämd varje gång och visar att det är fel. Ta tag i honom, titta honom i ögonen och säg bestämt att han ska sluta. Till slut förstår han.

Han vaknar ca 08 och sover vid 11/12 en till en och en halvtimme och sover sedan vid 20-tiden för kvällen. De gånger han inte sovit så är han grinig, trött och tjurig från klockan 16 tills han ska sova. Så han behöver sova en stund i alla fall. Man kanske kan väcka honom? En halvtimme på dagen kanske räcker?

Han skrattar varje gång och tycker det är skit roligt när man säger åt honom. Så kul att han fortsätter. Ibland prickar han precis med knuten näve i ögat ellerså så man ser stjärnor en lång stund efter. När man nattar får man ligga och hålla för ansiktet och försöks skydda sig. I mörkret ser man inte när en fot eller hand kommer farande,
  • En blå giraff

Men säg ifrån då att du inte tänker ligga bredvid honom om han gör illa dig. Du måste markera tydligt varje gång att han inte får göra så.

Och angående nattning kanske det kan fungera om han får sova 45 min på dagen och du lägger honom kl 19 istället?

• Hallonbåt02

Har du provat att avleda honom när han är så?  ta upp honom i famnen och titta på akvariefiskarna eller bilarna han har istället , när det gäller nattning så kommer han förmodligen att bli lugnare när du räknar till 10 och blir lugnare också.
    Han är liten  och det är inget konstigt i att slåss och bråka när man inte kan göra sig förstådd, oftast handlar det om uppmärksamhet i grund och botten, alla barn vill bli förstådda.
    Nej jag är inte årets mamma och har slitit mig  i håret många gånger  för min okunskap i 11 år  och 4  barn i olika åldrar, men nu när jag lyckats  att samla på mig något litet så delar jag gärna med mig om det kan hjälpa på något sätt alls om ens för att se situationen från olika perspektiv..

Svar på tråden Trotsig & elak 1,5-åring. Vad ska man göra?