Trotsig & elak 1,5-åring. Vad ska man göra?
Har en son på 1,5 år som jag älskar över allt annat. Jag är ensamståenfe med honom och jobbar deltid så vi är mycket tillsammans.
Nu till problemen.
1. Läggningen både på dagen och kvällen tar lååång tid. 1-1,5 timme. Han slåss, rivs, nyps och ska peta i ögonen, öronen & näsan på en. Säger man åt han så skrattar han. Han sparkas med benen i ansiktet & på kroppen. Han vägrar ligga still och ska kliva upp/krypa iväg hela tiden. Lägger man tillbaka han så slåss han och skriker. Han skallar i ansiktet och på kroppen. Vad ska man göra?
2. Han slåss annars också, Med händerna eller med leksaker. Drar i håret, nyps och rivs och skrattsr när man blir arg/ledsen.
Annars är han en väldigt glad kille. Nästan aldrig ledsen eller så. Han är ganska tjurig i övrigt och slåss och skriker när han inte får som han vill. Han är full av energi och klättrar överallt. På lådknoppar, upp på bord & fönsterbrädor osv. Vad kan man göra för att få han att koppla av ibland?
Han är en väldigt go kille som pussas och kramas mycket. Med alla. Utom mig. Han pussar mormor, morfar, moster, mosters pojkvän, amdra barn och deras föräldrar, mina vänner etc, men vääääldigt sällan mig. Ofta när man ber om en puss så kommer han och är jätte go för att sedan skalla en i ansiktet. Varför?
Han skallar ofta saker om man blir arg eller ledsen. Antingen mig eller den personen som sagt åt honom eller t ex en skåpdörr etc.
Vad beror det på? Känner mig so, en värdelös mamma...