• Anonym (Pepp)

Är det verkligen kcal in och kcal ut som avgör?

Nu ska jag testa shapeup appen och vara noggrann med mina kcal. Jag har testat så många olika sätt och lessnar alltid, och det här är väl det enda sätt jag kan äta vad jag vill, med kontroll, och ändå gå ner i vikt.

Kommer börja med att räkna kcal med hjälp av appen i ett par månader, och sedan lägga till träning. Först vill jag se att det ger resultat. 

Mitt experiment är inte just nu att äta nyttigt, utan att äta det jag vill och ändå gå ner i vikt. Vitamintillskott såklart eftersom jag inte kommer få i mig det jag behöver annars. Detta blir första gången jag kommer skita i näringsläran helt ang vitt mjöl och socker och sånt. 

(Kommer självklart att gå över till en bättre kost, detta är ett par månaders experiment först som sagt.)

Är det verkligen så att kcal in och ut är det enda som avgör? Spelar det ingen roll vad man äter?

Idag har jag ätit:

*Lunch: En gorbys vesuvio.
    *Middag: En nutrilett vaniljshake
    *Mellanmål: Två knäcken med jordnötssmör
    *Snacks: Ca 100 g Popcorn

Ca 1 liter cola zero och en massa vatten. Jag har ännu 166 kcal kvar som jag får äta idag, men dem ska jag inte förbruka då jag inte litar helt på värdena i appen. Detta blir spännande! Att se om jag kommer gå ner i vikt, och samtidigt få äta dessa förbjudna saker som jag absolut inte skulle ta i under en "normal" diet. 

Det blir också intressant att lära mig kontrollera ätandet genom att väga och se hur mkt kcal det faktiskt är, så att det räcker med ett par chips istället för en hel påse, t.ex.
    Here we go!

• Svar på tråden Är det verkligen kcal in och kcal ut som avgör?
  • Familjen Fri

Ja, det är det viktigaste vid viktnedgång. Jag kan dock inte rekommendera dig att gå på en skräpdiet samtidigt då du inte kommer ha samma ork, känna samma mättnadskänslor och riken för brist på något ämne ökar, jämfört med om du hade gjort det på ett halvvettigt sätt.

Jag har dietat under kortare perioder på enbart mumsmums och proteindrinkar för att testa sambandet mellan kalorier, bra mat och viktnedgång. Det fungerar med skräp men jag kan inte rekommendera det.

Lycka till med förstoppningen ;)

• Anonym (Pepp)
    Familjen Fri skrev 2014-03-10 22:55:57 följande:
    Ja, det är det viktigaste vid viktnedgång. Jag kan dock inte rekommendera dig att gå på en skräpdiet samtidigt då du inte kommer ha samma ork, känna samma mättnadskänslor och riken för brist på något ämne ökar, jämfört med om du hade gjort det på ett halvvettigt sätt.

Jag har dietat under kortare perioder på enbart mumsmums och proteindrinkar för att testa sambandet mellan kalorier, bra mat och viktnedgång. Det fungerar med skräp men jag kan inte rekommendera det.

Lycka till med förstoppningen ;)
    Haha nej jag förstår att det inte är nyttigt i längden, det är ju bara ett experiment innan jag ska övergå till en vettig kost :p 
    Förstoppning? Det har jag aldrig när jag äter kolhydrater, jag har IBS som gärna ger mig akuta attacker när jag ätit skräp :) 
  • Aniiee

Skippa tillskotten och planera din mat ordentligt istället. Annars, så ja, det handlar mest om kcal in - kcal ut.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (Df)

Jag har ätit skit sedan november ungefär. Cheez ballz, chokladbollar, kanelbullar, ostbågar, chips, pizza, chokladmjölk med mera. Men har alltid hållit mig under 1000 kcal, har gått ned från 60 kg till 50 kg! 
    Dock kan jag inte påstå att jag mådde särskilt bra.

• Anonym (matematik)

Ja.

Din kropp behöver energi för att överleva, inre organ måste fortsätta att fungera. Utöver detta så kräver det energi för kroppen att utföra sekundära uppgifter som att smälta mat, röra på sig, tolka intryck och aktivt tänka på omvärlden. Detta kan liknas vid vilket annat system som helst, en förbränningsmotor, något med ett batteri etc.

Din energiförbrukning skiljer sig inte nämnvärt mycket från min energiförbrukning eller någon annans. Det är inte så att vissa kan äta hur mycket som helst och ändå vara smala medan vissa inte kan gå ner i vikt hur mycket de än försöker. Visst, det finns ett fåtal sjukdomar som rubbar ämnesomsättningen, men dessa är mycket ovanliga och mycket allvarliga -- ingenting som man lever ett normalt liv med.

För att göra en liknelse till en bil kan vi säga att din bil drar 2 liter bensin för att stå på tomgång ett dygn, och utöver detta så drar den 1 liter per mil, och vi säger att du kör en mil om dagen. Har du möjlighet att köpa 3.5 liter bensin varje dag så kommer du bygga upp ett överskott med en hastighet på 0.5 liter per dag, när du sedan bara tankar 2 liter per dag kommer du behöva kompensera med den reserv du byggt upp tidigare. Tar denna reserv slut så stannar bilen, vilket framför allt händer de svältande barnen i Afrika.

Eftersom kroppen har en hel del funktioner som vi själva inte kan styra över (medvetet) så haltar liknelsen något, men när du inte har lika mycket bensin att spendera varje dag blir det viktigare med ecco driving för att spara in lite, även om det gör att det tar lite längre tid från punkt A till punkt B. Detta skulle i så fall likna det faktum att kroppen prioriterar vitala funktioner framför sekundära så som att röra på sig; ifall du har ett stort kaloriunderskott kommer du över tid se försämrade resultat för styrka, snabbhet, motorik m.m.

Jag säger det inte för att vara elak, men vill du gå ner i vikt är det viktigt att förstå att du har i princip samma genetiska förutsättningar som alla andra för att vara smal, tjock, vältränad eller mager. Dina personliga förutsättningar kan skilja sig en hel del från andra på grund av den miljö du vuxit upp i, dina värderingar och beslutsförmåga -- dessa förutsättningar kan du själv förändra och det är inget annat än din vilja som påverkar ifall du kommer klara det eller inte.

Lycka till.

• Anonym (Pepp)

Det funkar bra än så länge!

I tisdags åt jag
    *lunch: Gorbys vesuvio
    *Middag: Familjen Dafgård mikromat, Mannerströms kotlettrad
    *Snacks: En skål torkade aprikoser.

Onsdag:
    *Lunch: Gorbys
    *Middag: Vårrullar med vitlöksaioli

Torsdag: 
    *Lunch: Gorbys
    *Middag: Nutrilett
    *Mellanmål: Knäckebröd med jordnötssmör

Har hittills gått ner 1,2 kg :D 
    Ikväll är det fredag, så då får jag lägga till ett par chokladbitar, och på lördag är min ätardag så då får jag äta 2000 kcal har jag bestämt!

Svar på tråden Är det verkligen kcal in och kcal ut som avgör?