Varför tabu att prata om "tidiga" barn?
Hej!
Jag har reagerat på att folk reagerar väldigt negativt så fort man råkar nämna att ens barn är tidigt på något område. Varför är det så? Den svenska avundsjukan? Misstro? eller vad 17 beror det på?
Båda mina barn har t ex lärt sig läsa när de varit 4 men eftersom ingen av dem börjat skolan än och "borde" läsa nu så får jag tänka mig för när jag pratar med andra föräldrar så jag inte råkar säga något om det för det mottas till 90% av negativa kommentarer.
Favoriten är att de själva föredrar att låta sina barn vara ute och leka/gunga/klättra osv framför att sitta inne och traggla lästräning.
.
Mina barn har lärt sig genom att vara frågvisa och vetgiriga (jag vet att inte alla barn är lika, och intresserade av samma saker) , vi har pratat om bokstäver/siffror/klockan/världen samtidigt som vi lekt/klättrat/gungat. Jag har aldrig tvingat dem att öva på något (förutom på att ta fart på gungan själva, jag avskyr att stå och ge fart
) men har uppmuntrat dem när de vill lära sig något.
En annan vanlig kommentar är: Om de är tidiga på att läsa/räkna/rita är de sena på att klättra/cykla/balansera men det stämmer verkligen inte när det gäller mina barn de är tidiga eller inom normalspannet på allt.
Många väljer nog att tolka denna ts som en skryttråd men så är det inte tänkt, jag är mest nyfiken på vad som får er andra att envist klanka ner på barn som är tidiga med något eller allt. När våra barn är 15 kommer (nästan) alla kunna cykla/läsa/räkna osv sååå varför är det såå jobbigt att en del barn lär sig tidigare än ditt barn och varför måste ni då klanka ner på det barnet alternativt dess föräldrar.? jag förstår verkligen inte.