• Spela

    Låt oss spela(Viktigt för föräldrar att veta)

    Hej alla föräldrar där ute jag tänkte nu dra en lite allmänutbildning åt er idag. Redan nu säger jag att detta inte gäller alla föräldrar men om du känner dig träffad på någon punkt var då mogen nog att ta till dig och se de andra möjligheterna med detta. 

    Idag hade jag tänkt ta upp ungdomars spelande och de några av er kallar allt från beroende och ett dåligt beteende. Jag har som liten sett samhällets normer vuxit med att det är dåligt med att spela datorspel som åsikt från den vuxna och kanske inte riktigt kunnande målgruppen om det egentligen stämmer.

    Jag tänkte börja med att ta upp några myter att slå håll på:


    Man lär sig inget av dator spel= Detta är nog en av de större myterna som vuxna byggt upp för att slita barnet från datorn. Många tusentals spel både stora och små balanseras på verklig samhällskunskap och exempel en klassiker är andra världs kriget. Ett spel kan ge dig lika mycket kunskap som en hel bok på 500 sidor eller en dokumentär på två timmar men på ett mycket mer roligt sätt.  Mitt barn kommer bli osocial= Man är allt annat än osocial av datorspel. Det föräldrar lätt missar är hur många tusentals människor och vänner man får online. Hur många härliga personligheter man träffar varje dag när du spelar ett onlinespel. Man spelar inte bara med svenskar längre som om man går och shopar på stan eller hänger med de på skolan man träffar miljoner från alla världens länder.  Mitt barn kommer drabbas av fetma om han bara spelar= Visst om man inte tar hand om kroppen så kan det bli som det blir men dock så finns det lösningar. Vuxna har fått den uppfattningen att om man bara spelar så får man direkt dålig hälsa, kanske inte konstigt du är ju orolig för ditt barn/ungdom. Men man kan faktiskt hålla en balans mellan detta som person ha ett bra hälsoliv i samband med mycket datorspel. Detta var tre klassiska exempel på fördomar och myter nu listar vi upp de som inte alla i alla fall vet om datorspel.
    Man får mycket bättre samarbetsförmåga. Man får bättre konstrations förmåga.  Undersökningar har visat att barn/ungdomar som spelar lär sig andra språk både snabbare och bättre än de som inte gör.  Beroende på vilken typ av dataspel det handlar om så kan spelandet leda till ökad kompetens eller kunskaper såsom öga-handkoordination, logiskt tänkande, reaktionssnabbhet, kunskaper i engelska osv. Det finns också belägg för att ungdomar som har spelandet som ett stort intresse dricker mindre alkohol än andra.

    Jag själv är i dagsläget 17år och har ännu inte rört något som är med alkohol att göra och verkligen inget med rökning att göra. Jag kan lista fördelar hela kvällen lång men jag vill bara redovisa så ni förstår. Visste ni att till och med datorspel har en egen sport som kallas E-sport. om du inte visste det så vet du förmodligen inte heller att Sverige är det land som dominerar världens mest växande sport i världen.

    Jag ber er bara om några saker att se med egna ögon om det egentligen är dåligt, jag ber er bara om att förstå och jag ber er att sluta leva i de myter ni gör och tillbringa lite spel med ditt barn istället för att förstöra spelkvällarna för dem.

    Jag vill tacka datorn för nästan all min engelska och verkligen min svenska för att jag är dyslektiker men utan datorn så skulle jag aldrig fått den chansen att få bättre än E i svenska om jag ens skulle fått det utan den. Jag grundar all min fakta på egna erfarenheter och på vissa forskningsresultat. Detta var en grund text dock finns det också en annan text jag hade tänkt att skriva och den handlar om varför många tusental börjar med spelandet i huvudtaget. Kommentera för mer helt enkelt tycker detta är väldigt viktigt att få fram och äntligen har i alla fall jag lättat på hjärtat =) Men kom ihåg nu ta åt dig du som känner dig träffad för jag vet att du finns där och jag ser dig. 
     
  • Svar på tråden Låt oss spela(Viktigt för föräldrar att veta)
  • Aniiee

    Mycket väl skrivet. Det är det här jag föröker få in i skallen på folk på diverse forum. Jag har själv varit gamer i 20 år (är 10 år älder än dig), är och har varit väldigt aktiv i debatten och följer forskningen och hur spel och spelande påverkar samhället och vice versa.

    Spel och spelande har sina problem, absolut, men när man hittar sådana tar man debatten, en riktig debatt då, inte sågar hela gamerkulturen vid fotknölarna, som en del vill.

    Fortsätt spela och fortsätt debattera! Debatten är viktig!


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • BCH52

    Heja TS, håller med dig på alla punkter! Jag är mamma till två pojkar som började intressera sig för datorer och datorspel när de var i lågstadieåldern. Det var i slutet av 80- talet men redan då fanns det en hel del. Intresset höll i sig och det har nu båda två prestigefyllda jobb på två av de mest kända företagen i världen. Allt detta tack vare allt de lärde sig i tidig ålder om datorer, spel, programmering och samspel med personer runt om i världen. Personer som de aldrig träffat. Det gör att det idag är naturligt för dem att arbeta tillsammans med personer från Indien, Sydamerika och Japan. Så till alla föräldrar, oroa er inte, spela ni också, det är jättekul och ni lär er mycket och får många kontakter. Tycker jag som är över sextio.

Svar på tråden Låt oss spela(Viktigt för föräldrar att veta)