• Anonym (usch)

Är detta mal? Klädesmal? Pälsmal? Nattmal? *bild*

Varenda kväll när jag tänder lampan i badrummet ser jag såna här. Så äckligt och nu börjar jag fundera på om det är klädesmal?! Läste dock att dom är gula i färgen? Denna är mer brun/beige. 
    Har inte sett hål på kläder eller liknande men dessa äckel flyger omkring i badrummet.. Hjälp, någon som sett nåt liknande? 

• Svar på tråden Är detta mal? Klädesmal? Pälsmal? Nattmal? *bild*
  • Anonym (Ye)

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig jag undrar också brukar få in såna där när det blir varmare ute speciellt om somrarna usch!

• Anonym (usch)
    Anonym (Ye) skrev 2014-03-11 00:24:05 följande:
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig jag undrar också brukar få in såna där när det blir varmare ute speciellt om somrarna usch!
    Satt och googlade halva natten känns det som och den är hiskeligt lik en nattfjäril/nattmal. Men det är ju kallt ute? Borde inte dom bara finnas på sommaren? 
  • Psychopath

Det där är inte en mal, det ser ut som nån typ av nattfjäril. De dras till ljus, så om du har en lampa tänd i badrummet på natten är det inte konstigt att de söker sig dit in. Bor du utanför stan, kanske på landet/skogen? 

De finns hela året, men många dör på vintern när det är så kyligt, dock har det ju börjat bli vår nu så det är många insekter som börjar vakna till nu. 

• Anonym (usch)

det är så? Nattfjäril.. Ja då är det inget som skadar va? INget som äter upp kläder eller liknande? 
    Dock läste jag någonstans att dom förökar sig fort som fasen och inte vill jag ha hela huset fullt av dom! 

Ja, vi bor lite avsides på landet.. 

• Psychopath
    Anonym (usch) skrev 2014-03-11 09:10:07 följande:
    det är så? Nattfjäril.. Ja då är det inget som skadar va? INget som äter upp kläder eller liknande? 
    Dock läste jag någonstans att dom förökar sig fort som fasen och inte vill jag ha hela huset fullt av dom! 

Ja, vi bor lite avsides på landet.. 
    Nej, de skadar ingenting, men om du inte vill ha dem inne så är det bara att släppa ut dem, och hålla koll på att inte låta fönster, balkongdörr och annat stå på glänt på kvällen för det är på kvällarna de söker sig till ljus (de är ju nattaktiva och sover på dagarna). 
Svar på tråden Är detta mal? Klädesmal? Pälsmal? Nattmal? *bild*