• elninio

    Om att slå tillbaka

    När jag var liten så var jag ganska utsatt under en period. Min familj kallades tattare i det lilla samhället, för att, ja, vi var tattare :D och det var hård stämning i skolan.
    När jag kom hem och grät för pappa så brukade han alltid säga att jag borde slå tillbaka istället för att gråta. Att fly och gråta var enligt honom samma sak som att klappa händerna och gratulera mobbarna för väl utfört arbete.
    Det spelade egentligen ingen roll om jag slog ner någon eller inte, det var mer gesten, och stryk fick jag ju iallafall, om inte fysiskt så mentalt.

    Nu vet jag att det här inte är en populär åsikt och jag kan bara tala för mig själv här, men det fungerade.

    En tjock påk, en massa blod och kvartssamtal senare så var det ingen som tittade snett på mig längre. Jag hade dessutom en självkänsla som jag aldrig tidigare upplevt, känslan av att ha värjt mig alldeles själv. Jag hade aldrig mer några problem i skolan ska tilläggas.

    Jag vill fråga er lite om vad ni tror om att lära sina barn att lösa problem istället för att klaga på dem? I livet så kan man inte lösa problem med våld, det vet alla, men våld måste väl bemötas med våld och borde så göras?

    Om ni blir angripna, våldtagna eller liknande, slår ni inte tillbaka?

  • Svar på tråden Om att slå tillbaka
  • Flickan och kråkan

    Om våld ska bemötas med våld så kommer vi att få ett samhälle i alla fall inte jag skulle vilja leva i. Jag förstår att man i ett utsatt läge brukar våld för att värja sig själv och andra. Det är en naturlig instinkt, men att hävda att våld ska mötas med våld....nej.

    Ja, jag lär mina barn att lösa problem. Våld löser inga problem. Sorgligt nog kan man ibland bli så inträngd i ett hörn att man måste ta till våld....och det är ledsamt att det ska behöva gå så långt. Med ditt resonemang så skulle dina mobbare i sin tur brukat våld tillbaka mot dig. Så nej, våld är ingen lösning utan föder generellt mer våld.

  • Tow2Mater

    Inte det forsta alternativet jag lär mitt barn att ta till för att lösa problem, men självforsvar är naturligtvis inte fel. Funkar inte andra alternativ inom en rimlig tidsperiod, kommer jag att stötta honom i att slå tillbaka.

  • Jag kom inte på något bättre

    Jag har sagt till mitt barn att blir hon slagen av någon större, gör detsamma tillbaka. Blir hon slagen av någon mindre, förklara varför det är fel. Dubbelmoral- jag vet.

    Jag blev mobbad i skolan för allt möjligt, tills jag blev gravid- då var jag plötsligt "populär" och alla ville vara vän med den gravida tjejen. Hm.. njae, skulle nog ha gett igen nu när jag ser tillbaka, men gjorde aldrig det. Har alltid varit lugn av mig och kommer alltid vara.

    Och de flesta som blir våldtagna slår faktiskt inte tillbaka, bara som notering.


    ~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
Svar på tråden Om att slå tillbaka