• SofiaM

Föräldrapenning för biståndsarbetare som föder utomlands

Hej,

Biståndsarbete (för svensk ideell organisation) räknas som överhoppningsbar tid för SGI, men jag undrar hur det fungerar i praktiken om jag blir gravid och föder barn under min tid utomlands?

Jag har nu varit ute i drygt två år och har ett knappt år till på mitt kontrakt när jag nyligen blev gravid. Enligt Skatteverket måste jag vara utskriven, då jag antas vara ute mer än ett år och jag har också skatteavdrag enligt samma ettårsregel. Men

Då man ju inte får resa under den sista tiden av graviditeten och jag måste jobba in i det sista, och också då jag vill att min sambo är med på förlossningen (han är också svensk och pluggar på universitet här med sträng närvaro), vill jag föda här i landet och får bidrag för detta av min arbetsgivare. Jag får också 4 månaders ledigt av dem. 

Men jag vill ju vara ledig längre än så, så jag kommer avsluta mitt kontrakt i förtid. 

Kan jag stanna kvar i landet och få svensk föräldrapenning enligt SGI (eftersom ju biståndsarbete skulle vara överhoppningsbar tid) tills min sambo läst klart terminen? Kan han sen få föräldrapeng direkt när vi reser tillbaka till Sverige om jag får jobb?

Vad behöver vi tänka på så här i förväg för att det ska bli rätt

Tack för svar

• Svar på tråden Föräldrapenning för biståndsarbetare som föder utomlands
Svar på tråden Föräldrapenning för biståndsarbetare som föder utomlands