• segelvind

Vad är det för skillnad på pojkvän/flickvän och särbo?

Visste inte var jag skulle lägga tråden så önskar någon flytta på den så do it

På FL har jag nu sett rätt många som skriver som sin särbo. Vad är skillnaden på flickvän/pojkvän och särbo? När blir man särbo och inte "bara" tillsammans?

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på pojkvän/flickvän och särbo?
  • Thaleya1

Om man någon gång blivit sambo ett tag men sedan flyttat isär utan att göra slut, då är man särbo. Eller om man aldrig flyttat ihop men men är i ett seriöst förhållande som iaf pågått minst 6 månader skulle jag säga.

• Fjäril Vingad

Jag kallar min pojkvän ibland för just det och ibland för särbo. Beror på. Ibland för att förklara för nån att vi inte bor ihop, och inte kommer att göra det, men att vi är i ett seriöst förhållande ändå.

• Fia 28

Skulle säga att särbos är man om man inte har några planer på att flytta ihop när man varit ett par en längre tid. Alternativt bott ihop och flyttat isär men ändå inte gjort slut.

• La Lola

Min kille är bara min kille/pojkvän.

Nån särbo är han då inte. Då har man ju diskuterat om man ska bo ihop eller ej och kanske tom har testat o på det stadiet är vi då inte.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dixie

Jag ser särbo som en "permanent" lösning - att man är tillsammans, men har beslutat att man inte kommer att flytta ihop - utan bo i vars en bostad framöver.

• sextiotalist

Jag skulle nog säga att särbo, det är när relationen är seriös. När två vuxna personer valt att fortsätta att bo på varsitt håll.
    Däremot har jag lite svårt att köpa det att 17-åriga hemmaboende Lisa är särbo med 17-åriga hemmaboende Pelle. Då är det i högsta grad pojk/flickvän.

Jag har också svårt att förlika mig med att en mogen kvinna eller man har pojkflickvän, det tycker jag är mer för de yngre.
    Så jag har faktiskt avänt sällskap, är tillsammans med etc för min sambo, innan vi var sambos. Exet var mer en pojkvän i början, sedan särbo (fast han ville bli sambo, inte jag)

• Shorona

Jag säger särbo om min partner. Helt enkelt för att det känns konstigt att kalla en 48-åring för pojkvän. Pojkvän/flickvän känns mer för de yngre.

• segelvind

Tack alla för era infallsvinklar och tolkningar. Det känns som att ni alla är inne på samma spår Det roliga är att jag pratade med min kusin igår som även hon refererade till sin särbo. I hennes fall har hon varit gift där hon har barn. Hon och hennes särbo har bestämt att de inte ska flytta ihop än då barnen snart flyttar ut och alltså är de numera särbos. Tillsammans men inga planer på att bli sambos inom kort

Tack igen!

Svar på tråden Vad är det för skillnad på pojkvän/flickvän och särbo?