• Smilla85

Hur mycket orkar en chihuahua??

Jag har en blandning mellan chihuahua o kinesisk nakenhund på 2 år som väger ca 2,5 kg. Han är väldigt aktiv o kräver en del stimulans.
    Min fråga är om man kan ta med en sådan här liten hund på joggning/ löpturer på omkring 4-5 km, ett par ggr/vecka? Är det skadligt?

• Svar på tråden Hur mycket orkar en chihuahua??
  • straw2008

Tycker alltid man får höra att de är MINST lika uthålliga som stora hundar dvs irlänsk setter tex, en setter kan springa (jaga tex) 8h utan problem, spåra i skogen med tung sele ett par timmar osv. Har dock svårt att tro att en chihuahua ska klara samma sak men det nämns ALLTID då man pratar om små VS stora hundar. Jag pratar inte om psykisk stimuli utan just den fysiska.

I kinamockaskogen.....
  • Duckan

Min kusins två chihuahuor skulle inte fixa 8 km löpning hur pigga och raska de än må vara.

• LottaF

Joggingturer vet jag inte men promenader på flera km inga problem.

• Carolinee87

har 3 chihuahuor varav en av dem brukar få följa med på joggingturer med mig när jag springer lite kortare (3-6 km). Började med kortare turer och ökade successivt, det går hur bra som helst men du kan ju hålla lite extra koll på honom så ser du nog hur bra han orkar :)

• Vissla

Förstår inte varför en chihuahua inte skulle orka jogga 4-5 kilometer?

• Dexter dot com

Så länge du ökar längden på turerna långsamt så hunden hinner bygga kondis och muskler så är 4-5 km en baggis om hunden är frisk vill säga. Glöm inte att värma upp innan och stretcha efter.
    Jag joggade med min hund men upplevde inte att han blev trött av det, snarare krävde mer och mer motion.  Det enda som gjorde honom trött var ren mental stimulans.

• sarnil

Klart du kan!! Hunden säger ju ifrån om något är på tok. Ha den gärna lös om du kan så sliter det inte så mkt på hunden å den kan själv hitta sitt rätta tempo :)

Svar på tråden Hur mycket orkar en chihuahua??