• Anonym (*)

Förvirrad tant som ringer hela tiden

Det är en tant som ringer till oss i tid och otid (imorse ringde hon kvart över fem och jag flög upp ur sängen livrädd över att det hänt någon något) Vissa dagar ringer hon 20 gånger och gärna strax efter varandra. Ibland säger hon bara att hon hamnat fel och lägger på men ofta pratar hon en stund och frågar hur hon kunnat hamna hos oss, vilket nummer hon ringt osv. Jag har försökt fråga vem/ vilket nummer hon tänkt ringa men då svarar hon något förvirrat att det ska vara två tvåor i mitten och det har hon minsann slagit. jag har försökt fråga om det finns någon hos henne som jag kan få prata med (en man, barn osv) men hon är ensam.
    Nu börjar jag ledsna på hennes ständiga samtal men framförallt blir jag lite orolig över tanten som verkar vara så förvirrad och ensam. 
    Finns det något jag kan göra? Ringa någon myndighet eller något och be dem titta till henne? Eller vad gör man? Jag har kollat upp numret på hitta.se och har nu hennes namn och adress men det hjälper ju inte, jag kan ju inte direkt åka dit och ringa på för att be henne sluta ringa...

• Svar på tråden Förvirrad tant som ringer hela tiden
  • Queenie70

Ring omsorgskontotet på den ort tanten bor och framför din oro.

• sallybuse

Stäng av er telefon på natten så kan hon inte ringa... Men kan du inte ringa till henne och prata lite.Hon är kanske lite ensam.Och försöka prata med henne att hon ringer fel nr.

• Anonym (*)

Ok, men vad är omsorgskontoret för något? 

• Dixie
    sallybuse skrev 2014-03-11 10:40:25 följande:
    Stäng av er telefon på natten så kan hon inte ringa... Men kan du inte ringa till henne och prata lite.Hon är kanske lite ensam.Och försöka prata med henne att hon ringer fel nr.

det ska väl TS inte behöva göra - kan ju vara andra som behöver ringa till henne?
    tror inte det hjälper att ringa och berätta för henne att hon slår fel nr - det lär hon ju ha uppfattat när hon ringer fel så många gånger, men det låter ju som hon har någon form av demens.
  • Anonym (*)
    sallybuse skrev 2014-03-11 10:40:25 följande:
    Att jag stänger av telefonen hjälper ju inte henne. 
    Jag har pratat med henne flera gånger dagligen i över en månads tid. Hon är väldigt förvirrad och svarar inte på om hon har någon som kan hjälpa henne och liknande frågor men pratar gärna om blommor och fikabröd. Jag har även ringt upp henne men hon är lika förvirrad då om hon ens svarar..
  • gilmore

Min mormor gjorde så, de fick ta bort telefonen till slut för det går inte att ha det så.
    Bor hon i samma stad?

• Dixie

TS - kan du av adressen se om hon bor själv - eller kanske på ett äldreboende? Om hon bor på ett boende borde du ju kunna ringa ansvariga för just det boendet och diskutera hur det kan lösas.

• Annelie 76

Ring socialtjänsten i kommunen där hon bor och prata med dem. Om inte annat kan de nog lotsa dig vidare.

• Anonym (*)
    gilmore skrev 2014-03-11 10:46:09 följande:
    Min mormor gjorde så, de fick ta bort telefonen till slut för det går inte att ha det så.
    Bor hon i samma stad?
    Ja eller i samma riktnummerområde i alla fall. Men jag känner inte igen adressen. Skulle nog ändå int vilja åka dit och ringa på, har svårt att tro att tanten är mindre förvirrad irl än i telefon så jag skulle nog inte kunna få henne att sluta ringa utan att ta bort telefonen för henne och det kan jag ju inte göra. Men det måste väl finnas någon man kan kontakta om man är orolig för en främmande människa...
  • gilmore
    Anonym (*) skrev 2014-03-11 10:50:12 följande:
    Ja eller i samma riktnummerområde i alla fall. Men jag känner inte igen adressen. Skulle nog ändå int vilja åka dit och ringa på, har svårt att tro att tanten är mindre förvirrad irl än i telefon så jag skulle nog inte kunna få henne att sluta ringa utan att ta bort telefonen för henne och det kan jag ju inte göra. Men det måste väl finnas någon man kan kontakta om man är orolig för en främmande människa...
    Du vet inte om det är ett äldreboende där? Om du har möjlighet kanske du kan åka förbi adressen och kolla upp det.
    Förhoppningsvis bor hon på ett äldreboende och då kan du kontakta dem och berätta.
  • Anonym (Leif)

Jag skulle nog också börja med att ringa upp Socialtjänsten i kommunen/stadsdelsförvaltningen där hon bor. Som Annelie 76 skriver, även om de inte kan hjälpa dig konkret så kan de säkerligen hänvisa dig rätt.

• Anonym (samma)

Jag har haft samma problem. Jag ringde skatteverket och fick namn och adress till tantens barn, och kunde på så sätt prata med barnen, som såg till att gamla mammans telefonlista var aktuell, och inte innehöll mitt nummer.

• Anonym (Usk)

Följ rådet att se om det finns ett äldreboende på adressen,om inte så ring socialtjänsten och berätta om tanten.
    Det kan va så att hon levt ensam och sen blivit dement,det är inte ovanligt att äldre saknar anhöriga.
    Om det skulle va ett äldreboende på platsen så prata med personalen så kommer dom hjälpa dig.

• En blå giraff
    Anonym (samma) skrev 2014-03-11 11:19:24 följande:
    Jag har haft samma problem. Jag ringde skatteverket och fick namn och adress till tantens barn, och kunde på så sätt prata med barnen, som såg till att gamla mammans telefonlista var aktuell, och inte innehöll mitt nummer.

Det var ett bra råd. Så skulle jag också gjort. Ett annat sätt kan vara att kontakta kommunens biståndshandläggare och berätta om problemet. De har ofta tät kontakt med hemtjänst och annat. Om den här tanten bor alldeles ensam har hon ju troligt kontakt med och hjälp av hemtjänsten (hon borde väl inte klara sig helt själv om hon är såpass förvirrad). Biståndshandläggare och hemtjänst kan säkert kontakta tantens anhöriga i så fall.
Svar på tråden Förvirrad tant som ringer hela tiden