• Nyfiken gul

Hjälp!!! Vad har hänt med min katt???

Vad 17 har hänt med min katt egentligen?

Såg det nu ikväll när jag släppte in honom...

Han har blivit nästan helt kal strax under öronen, på själva huvudet alltså... huden under är röd o prickig, ser nästan ut som mässlingsprickar fast pyttesmå....

På ena sidan är örat dessutom lite svullet, inte så det stör men jag känner det när jag klappar honom på huvudet...

o på andra sidan är huden i flagor på vissa ställen, man kan ta bort flagor ungefär som mjäll..

Vad är det som händer med honom?

Har inte sett det förut utan har kommit nu på bara någon dag... Såg häromdagen att han skakade på huvudet lite mer än vanligt men tänkte inte mer på det..

Han är pigg för övrigt, äter som en häst o är aktiv o verkar inte må dålgit eller vara sjuk på något sätt....

Vad har hänt med vår älskade Mårris??

Han är bara 1½ år gammal...

• Svar på tråden Hjälp!!! Vad har hänt med min katt???
  • Sassa82

Kan det inte vara skabb?? Har du kollat i örat på honom??

Tror att skabb kliar så det kanske är därför pälsen skavt bort.

• Nyfiken gul

hur ser man i öronen att det är skabb?

O vad kan man göra åt det??

• sininen

Det du kan göra är att trycka på utsidan av kattens öra. Om katten då automatiskt vill klia så är det öronskabb. Då måste kissen till vetrinären som skäljer rent och dår får man behandla några veckor framöver.
    Dessutom så bör man varna andra kattägare, så att det inte sprids.

• Sassa82

gråbruntsvrt sekret i hörselgången.

• Sassa82

symtom. Kraftig klåda, fjällande hud, små röda knutor som visar sig först på öronen men kan även förekomma på ambågar och haser, sträv och glanslös päls.

• Nyfiken gul

hmm....

då verkar det vara skabb ändå.....

pälsen är blank o fin o jättetät så där har det inte satt sig tack o lov, han är en riktig hårboll fast han är bondkatt...

Hur får man skabb då från början?

• sininen

Har du testat med öronknepet? Det är så vetetrinärer gör för att kolla det.

Det smittas katter emellan, det är därför det är viktigt att man sätter upp lappar runt omkring där man bor så att fler inte drabbas.

• Sassa82

Det smittar mellan djur så ifall den har haft närkontakt med någon ute. det smittar även mellan hund och katt men inte till människan. Öronskabb ger ofta klåda så dom river upp sår tror inte man ska vänt för länge att kolla med vererinären för det står att det kan bli bakteriella öronifektioner. Öronskabb är tydligen vanligt bland unga katter.

• Nyfiken gul

han verkar inte besväras av det nämnvärt, jag har aldrig sett att han sitter o kliar sig o han är ändå inne rätt mycket .

Han har varit inne i flera timmar nu o han ligger bara lugnt o sover i sin stol..

han reagerade inte när jag kom o tog på öronen...

men det ser otäckt ut i alla fall så det blir nog ett besök till veterinären ändå,,,

Svar på tråden Hjälp!!! Vad har hänt med min katt???