• Jessicca

Tips mot illaluktande spisfläkt?

Våran spisfläkt luktar väldigt illa när den är på. Lukten sprider sig i hela lägenheten. Den är ganska ny. (sen augusti förra året). Hade två killar hos mig som skulle kolla ventilationen och nämnde då detta och fick svaret: De ska lukta. Har försökt att göra rent. Men vet inte om man ska göra rent kolfiltret, eller hur man gör rent de. Sist jag skulle göra rent ett kolfilter la jag de i vatten med lite diskmedel. När de sen torka så blev de bara smulor av de. Har provat att spruta med rengöringsmedel men de funkar inte... Nån som kan hjälpa eller har tips? 

• Svar på tråden Tips mot illaluktande spisfläkt?
  • Birgitta02

Kolfilter skall inte göras rent. Det skall bytas! Köp nytt. Alla kolfilterfläktar luktar lite eftersom den filtrerade luften kommer tillbaka i inomhusluften. Men gamla kolfilter är igenproppade och när luften filtreras genom den så luktar det etter värre. Så antingen byter du ut kolfiltren eller så använder du inte fläkten. Jag har själv en sådan - och försöker byta minst en gång om året. Det är ju i och för sig ganska nytt men försök byta kolfilter.

• Jessicca
    Birgitta02 skrev 2014-03-11 14:32:09 följande:
    Kolfilter skall inte göras rent. Det skall bytas! Köp nytt. Alla kolfilterfläktar luktar lite eftersom den filtrerade luften kommer tillbaka i inomhusluften. Men gamla kolfilter är igenproppade och när luften filtreras genom den så luktar det etter värre. Så antingen byter du ut kolfiltren eller så använder du inte fläkten. Jag har själv en sådan - och försöker byta minst en gång om året. Det är ju i och för sig ganska nytt men försök byta kolfilter.

Tack för tipset. Ja de är ju ganska nytt och de ser fräscht ut. Men får väl kanske prova med ett nytt. börjar få huvudvärk så fort man slår på den.
Svar på tråden Tips mot illaluktande spisfläkt?