• jannha

hur hanterar ni trotsen ? tips tack.

Jag har en liten vilding på 18 månader som för tre veckor sen blev storebror.

Och jag vill gärna ha lite tips.
    min son har kommit in i den härliga trotsen + är svartsjuk på sin lilla syster vilket innebär gap och skrik från morgon till kväll , han slåss ,bits,nyps,sparkas,rivs , spottar och säger man att han inte får göra något tex pilla på spisen så kan man räkna med att antingen kastar han sig gallskrikandes på golvet , kastar något mot mig , eller kommer och sparkas eller bits och däremellan är det massa gråt .

Så nu vill jag gärna ha tips om hur ni gör och vad som funkar på era barn . Jag är trött på allt bråkande och känner mig helt slut de dagar det är som värst.

Jag vill hitta en lösning som passar honom och resterande familjen då jag känner mig fruktansvärt dålig som förälder när det känns som att jag inte kan hjälpa honom eller räcker till.

jag försöker att leka och mysa med honom så mycket jag bara kan men det kan ibland vara svårt .

• Svar på tråden hur hanterar ni trotsen ? tips tack.
  • Hallonbåt02

När barn är så små så är det svårt för dem att förklara vad dem vill och hur dem känner, man måste sätta så att säga orden i mun på dem, t ex- Jag förstår att du är ledsen för att du är hungrig etc men inga långa meningar dock :)
    avled gärna din son med att sätta dig och läs en bok elle rlek med honom på golvet, lillasyster klarar sig i i en babysitter eller på en mjuk fäll på golvet.
    Krama om honom  extra mycket och säg hur mycket du älskar honom så ska du  snart se att han snart blir gladare .
    Barn behöver bekräftelse och vuxna är dem ända som kan hjälpa dem med det.
    Hoppas att det blir bättre snart :)

Svar på tråden hur hanterar ni trotsen ? tips tack.