• Anonym (Blw)

BLW, plockmat- ungen dör ju!!

Alltså vad gör jag fel? Har läst på om blw och plockmat men min sjumånaders klarar inte av det!! Sätter i halsen så han kiknar och blir blå VARENDA gång. Vad gör jag fel? Har provat bitar av mjukkokt potatis, morot, frikadell och senast idag mjuk, mogen vattenmelon i lagom stavar han kan hålla i. Det tar ett "bett" sedan har han det i halsen- klöks, kiknar efter andan, hostar, klöks igen och blir nästan blå om ögon och mun. Vad händer???

• Svar på tråden BLW, plockmat- ungen dör ju!!
  • Toppen9

Alla barn är inte lika och ditt barn verkar inte vara moget för mat i såna bitar. Kör på mosad mat och testa när han är äldre.

• moder01

Men alltså lägg av med BLW om ditt barn inte klarar av det! I alla tider har vi matat våra bebisar men plötsligt har dagens mammor fått hysteri pga någon trend att bebisar ska äta själv? MATA barnet med mosad mat om han/hon inte klarar av bitar, så har vi gjort under många generationer och majoriteten av alla barn har lärt sig äta själva trots matning när de SJÄLVA är mogna för det. Vad gör du när han/hon satt i halsen ochdet  blir tvärstopp och du ej får loss det? Nä använd sunt förnuft - klarar inte barnet äta bitar så får ni vänta med det ett tag och prova lite senare.

• Tant Gräddelin
    moder01 skrev 2014-03-11 21:32:26 följande:
    Men alltså lägg av med BLW om ditt barn inte klarar av det! I alla tider har vi matat våra bebisar men plötsligt har dagens mammor fått hysteri pga någon trend att bebisar ska äta själv? MATA barnet med mosad mat om han/hon inte klarar av bitar, så har vi gjort under många generationer och majoriteten av alla barn har lärt sig äta själva trots matning när de SJÄLVA är mogna för det. Vad gör du när han/hon satt i halsen ochdet  blir tvärstopp och du ej får loss det? Nä använd sunt förnuft - klarar inte barnet äta bitar så får ni vänta med det ett tag och prova lite senare.

• Anonym (Linda)

Men varför måste du ge honom bitar då? Min son satte också ofta i halsen vid den åldern och därför mosade jag allt han åt och provade sen lite i taget med de lättaste maten. Nu är han 13 månader och äter det mesta men är fortfarande "kinkig" med för stora bitar av ex. frukt och kött och därför skär jag det smått tills han är redo. Vissa saker går inte att "tvinga" fram utan man får helt enkelt vänta tills barnet mognat och är redo.

• Venne

Får hålla med föregående. Varför fortsätta med något som håller på att ta död på ditt barn?! Vansinne.

• Anonym (Linda)

Vad är föresten BLW?

• Anonym (Blw)

Oj. Men alla, inte minst i mammagruppen säger ju att jag måste börja ge lite bitar nu. :(. Annars blir det problem framöver.

Är första barnet, kan inte sånt här utan lyssnat på de jag trodde visste.

• Anonym (förnuft)
    Anonym (Blw) skrev 2014-03-11 21:39:17 följande:
    Oj. Men alla, inte minst i mammagruppen säger ju att jag måste börja ge lite bitar nu. :(. Annars blir det problem framöver.
    Det är väll sunt förnuft att om ens barn sätter i halsen så denne blir blå fortsätter man INTE! Herregud.
  • Anonym (Lilla)
    Anonym (Blw) skrev 2014-03-11 21:39:17 följande:
    Bryr dig inte om vad mammagruppen säger - känn av vad som är bäst för ditt barn och ge mat efter det. Prata med de på BVC nästa gång du är där eller ring BVC om råd om du inte ska dit på ett tag.

Svar på tråden BLW, plockmat- ungen dör ju!!