• Anonym (Undrande gravid)

Gravid andra barnet- nya inkomstuppgifter?

Hej!

Jag är gravid med mitt andra barn vilket jag blivit inom 1 år och 9 månader efter första barnets födelse. Eftersom jag har gått ner i arbetstid har jag varit noga med att skydda min sgi efter barnets 1- års dag. Jag har tagit ut föräldrapenning minst 5 dagar i veckan tills det att jag för nuvarande studerar med studiemedel från CSN. Efter studieperioden kommer jag att fortsätta ta ut föräldradagar fram tills det att andra barnet föds.

Efter att ha skickat in mitt moderskapsintyg har jag fått inkomstblankett hemskickad. När jag pratade med kundtjänst i höstas fick jag beskedet om man är föräldraledig eller har skyddad sgi så behöver man inte lämna nya inkomstuppgifter. Efter ny kontakt med kundtjänst fick jag intrycket att jag ändå ska lämna en ny inkomstblankett för at få en ny sgi uträknad. Jag undrar vilket svar jag har uppfattat rätt, och hur jag ska gå tillväga? Om jag ska lämna nya inkomstuppgifter, hur kommer inkomsten att räknas ut eftersom jag har varit föräldraledig i så stor utsträckning sista 1,5 året och haft som avsikt att skydda min sgi just för att jag har varit helt ledig/ delvis föräldraledig och gått ner i arbetstid?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gravid andra barnet- nya inkomstuppgifter?
  • Försäkringskassan

Hej!

Inkomstblanketten går alltid ut tillsammans med startbrevet när vi har registrerat ditt intyg på beräknad förlossning.

Inkomstblanketten ska fyllas i om man har fått höjd lön eller gått ner i arbetstid. När vi får in svaret ska vi tittar på om man har skyddat sin sgi eller inte med utfyllnad av föräldradagar eller studerar med studiemedel.

Även om man skulle få en sänkning på sin sgi* är nivån på föräldrapenning skyddad om man har blivit gravid på nytt inom 1 år och 9 månader räknat från förra barnets födelse.

* sgin gäller även för sjukpenning, tillfällig föräldrapenning och graviditetspenning.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Gravid andra barnet- nya inkomstuppgifter?