• Fam Eklund

Är det nån här som har varit i Bulgarien?

Hej!

Jag undar om det är nån här som har varit i Bulgarien?

Vi funderar nämligen på att åka dit i september och skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på o.s.v.

Kram

• Svar på tråden Är det nån här som har varit i Bulgarien?
  • sheeba

Vart ska ni?
    Vi har varit på Sunny Beach.

• Klassikern

Jag var i Albena i Bulgarien i september för några år sedan. Det var helt OK, men de sista dagarna var det regnigt och kallt. Så vädret i september är inte riktigt pålitligt.

Mat och dryck var billigt och oftast gott. Lite dåligt kryddat ibland bara. Det fanns gott om olika typer att välja mellan (kina, italienskt, inhemsk, svensk mm). Hotellstandarden är något lägre än kring medelhavet och rummen har ofta heltäckningsmattor. Hotellområdena är ofta inspärrade och bevakade och brottsligheten är därför i regel låg där. Utanför i "vanliga" städer finns det en hel del tiggare (ofta zigenare) och det kan kännas obehagligt att bli förföljd av dem vart man än går (att vara blond underlättar inte saken).

Prostitution är vanligt förekommande, men märks mest under högsäsong. Min lagkompis var där i juli ett år och då antastade kvinnor hennes kille fastän de gick omkring tillsammans. Det verkar ju så lagom kul, men vi märkte knappt av det då vi var där i september.

Det finns en hel del billiga kopior att köpa (CD-skivor, parfym, kläder etc) av varierande kvalitet. Men det går att göra bra köp om man orkar leta. Billig vodka från öst finns det naturligtvis också gott om. Barerna gör dock inte så goda drinkar. Det verkar som om t.ex. juicen är dyrare än spriten, så det kan bli väldigt starkt (=oftast inte så gott). Men de lär sig väl hela tiden hur turisterna vill ha det...

Stranden i Albena var lång och välstädad och hade fin sand. Jag tror det är lika på de andra semesterortena också. Överlag verkar det barnvänligt med en hel del aktiviteter som riktar sig mot barn (minigolf, häst och vagn, karuseller etc) och badorterna har ofta begränsad trafik, vilket är skönt.

Jag tycker att Bulgarien var mycket prisvärt.

• Eldblomma

Jag och sambon var i Sunny Beach för två år sedan, och jag åker inte tillbaka dit. Var mest ett ställe för ungdomar som festade och förde oliv hela nätterna. Så om ni planerar att åka till Bulgarien med familj finns det säkert bättre ställen än just Sunny Beach!
    Trots att vi var där i Juli hade vi inget kanonväder, regnade flera av dagarna. Vill man vara säker att få sol kanske det är bättre med något land längre ned mot medelhavet.
    Hoppas ni får en trevlig resa var ni än väljer att åka!

• Zenobia

Jag var i Bulgarien med det var länge sen, runt 5 år sen. Men då gillade jag landet, inte mycke Turister.
    God mat och billigt var de =)

Jag var i Sunny Beach vid Burgakusten. Myssig semesterort då och så kunde man åka till Nessebar som är en liten by ute vid kusten =)

Maten är som en blandning mellan grekisk och turkisk. Men där vi var fanns också andra resturanger som Asiatiska. Då åt man billigt runt 60 kr för två pers.

• Jag05

Jag och min man var till Bulgarien: Sunny Beach för två år sedan. Vi hade ett helt nytt hotell och stranden var kanonfin. Dock var maten under all kritik. Den var billig men enligt min mening helt oätlig. Hade det inte varit för deras nationalrätt Schopskasallad (väldigt osäker på stavningen ) och McDonalds så hade jag nog inte klarat mig genom de två veckorna vi var där.

Sedan kan ni nog inte förvänta er samma servicenivå som man är van vid från t ex Grekland, Spanien osv. I Bulgarien var det bara kunden själv som hälsade och tackade. Tyckte att det var en prisvärd och ok resa, men åker inte dit igen.

• Jag05

Glömde att säga att vädret var helt ok, men att det nästan varje dag kom en kort störtskur. Gradmässigt var det som en svensk sommar. dvs. 25 till 30 grader. Vi var där i juni/juli.

• UNDERVERK

Vi var i Bulgarien i sommras, Sunny Beach. Kommer aldrig mer att åka dit!
    4 av 7 dagar regnade de så mycket att det inte gick att gå ut. Det regnade/åskade och blixtade samtidigt.
    Maten var under all kritik. Billigt men smaklös och trist.
    Det var djurplågeri då ett par hade en björn som hade en kjedja genom nosen som dom gick omkring med o tiggde pengar o visade konster..Krokodiler och ormar visades upp på gatan.
    Mycket tiggare.
    Neä den sämsta resan någonsin och en bekant till oss som jobbar på resebyrå berättade att Bulgarien är det som de kommer in mest klagomål på.

• Themis

Seriöst tips: Det är klart väldigt ovanligt, men om ni blir magsjuka så sök för fanken vård inom 24 timmar, för säkerhets skull.

Min svägerska förlorade sin helt friska pappa pga mördarbakterier på en restaurang på en helt vanlig turistort i Bulgarien (alla fyra i familjen åt på samma ställe). Han fick häftig diarré och hög feber men kom inte till sjukhus inom 24 timmar för han trodde det bara vara vanlig turistmage och efter två dygn var det för sent. Han fick sedan infektioner i alla inre organ, temperatursänktes, flögs till Wiens bästa sjukhus i helikopter, fick först benen amputerade pga bristande cirkulation och vävnadsdöd och sen dog han ändå.

Det här var helt sanslöst och när jag berättade det för en bekant så kände han till ytterligare ett fall av någon som hade dött av bulgarisk magsjuka!

Så jag tänker ALDRIG resa dit, den saken är säker...

• Nattviolen

Många får magproblem i Bulgarien - så även jag, men det finns en spruta man kan ta på vårdcentralen som gör att man inte får magsjuka. Vet inte vad den heter, men den är ganska dyr.

Alla jag känner som varit i Bulgarien åkte på magsjuka, åtminstone några i sällskapet.

• Elisha

Har varit till både Sunny Beach och Golden sands och har inte haft något att klaga på. Billigt och bra, har aldrig blivit sjuk. Säsongen är inte så lång dock, bäst från mitten av juni t o m slutet av augusti. Golden sands var bättre (lugnare) än Sunny beach enligt mitt tycke.

• JennyL25

Vi var i sunny Beach var väldigt kul men lite långt med två veckor tyckte jag. sista veckan var det kallt var i september. Fanns inte så mycket mer att göra då vi hade gjort att första veckan typ. Tips är nog att åka till Golden Sands. Verkar lugnare för barnfamiljer.
    Mer festande i Sunny Beach.
    Maten var ok men håller med om att denkunde vart kryddigare. Billig var den.
    Mamacitas reatuarng i Sunny Beach var bäst. Där åt vi frukost varje dag. Vi åt ute två ggr per dag det gick på ca 100 kr för två pers.
    Håller med on djurplågeriet och tiggeriet.
    Reseledaren hade varnat oss på förhand så det blev inte så stor chock ändå.

Åk gärna till andra ställen ochså som Varna. Vi tog en taxi på tio mil kostade bara 250 kr om man prutade. de gillade att pruta!
    Havet var hräligt varmt. satsa på ett bra hotell med minst 4 stjärnor. Vi hade tre. Var urkasst. Balkan hette det.
    Sambon blev magsjuk vi ringde efter doktorn och han fick antibiotika.
    Beställ gärna reseskydd om ni skulle bli sjuka är det bra att ha för då får ni pengarna tillbaka direkt

• Trynträ

Vi var i Sunny beach i somras men det är inget ställe jag skulle åka tillbaka till. Den enda mat som gick att äta var pizza. Vädret var inget vidare. Vill ni ha sol och bad skulle jag hellre välja Spanien eller Grekland. Det som var bra var dock att det var väldigt billigt där.

Svar på tråden Är det nån här som har varit i Bulgarien?