• Anonym (orolig)

Petekier utslag, alltid farliga??

Har under de senaste veckorna mått uselt, mest psykiskt men även kroppsligt. Jag har haft värk i benen, bak på låren och benen ner mot foten och under hälarna. Jag har varit trött och ledsen!

Huvudvärk och värk i armbågar.

MEN har även fått såkallade petekier. Små blodröda prickar. Mest på magen under brösten men någon enda på armar och ben också.

Har googlat och bara hittat farliga saker som leukemi osv.

• Svar på tråden Petekier utslag, alltid farliga??
  • Anonym (Ulrich)

Har du möjlighet att ta bild på prickarna?

Det är svårt att bedöma bara på en muntlig beskrivning, man behöver se utseende, mängd, utbredning osv.. Men oavsett så är väl ett besök till din husläkare på sin plats, du mår ju dåligt säger du.

• Anonym (orolig)

Lite usla bilder kanske.
  • Anonym (Ulrich)

Är det där verkligen petekier? Är dina prickar röda, helt släta, som en liten punktblödning under huden? 

Ursäkta att jag upprepar mig, men bilderna är lite svåra..

• Anonym (orolig)
    Anonym (Ulrich) skrev 2014-03-12 11:58:35 följande:
    Är det där verkligen petekier? Är dina prickar röda, helt släta, som en liten punktblödning under huden? 

Ursäkta att jag upprepar mig, men bilderna är lite svåra..

Dom är blodröda. Kanske lite lite upphöjda.
  • McIris

Det där är inte petekier enligt mig. Petekier kommr ofta många inom samma område och är ju brustna blodkärl, så som vissa får i ansiktet om de kräks.

Det du har, tror jag, är på engelska kallade "Cherry andiom" tror jag det stavas. Såna har jag flera på bröstet och magen och de blir fler och fler. De uppkom på mig främst under graviditeten. Helt ofarligt!

Svar på tråden Petekier utslag, alltid farliga??