• Kittyg

Ni med IBS

Hej!

Jag är en tjej på 21 år med IBS.
    Min fråga är till andra med IBS, då jag undrar om ni klarar av att äta havregrynsgröt?
    Eller får ni ont i magen av det? 

• Svar på tråden Ni med IBS
  • LillaJag06

Jag har ibs och äter gröten utan att må dåligt. Men har läst om många där deras mage reagerar på det. Kan äta pasta men min mage exploderar varje gång :/

Själv blandar jag den bara med vatten då jag är mjölkallergiker.

Prova att bara blanda med vatten om det blir bättre.

Har hört att vissa regerar på gluten som finns i havren. Vet inte om det stämmer så ta det med en nypa salt hehe

• Carutt

Prova glutenfri havre. Jag tror många läkare använder ibs som en slaskdiagnos till glutenintolerans som kan vara bökig att fastställa. För mig som har "IBS" enl läkare funkar vanlig havre. Men inte vanlig pasta.

• Carutt

Men om det funkar med vanlig havre för dig behöver du ju inte byta till den dyra såklart.

• Kittyg
    Carutt skrev 2014-03-12 11:43:54 följande:
    Men om det funkar med vanlig havre för dig behöver du ju inte byta till den dyra såklart.
    Kan man köpa glutenfri havre i vanliga affärer?
  • Emmalinnéa

ja man kan köpa gluten fri havre i varnliga affären.
    Jag kan inte äta varken vanlig eller glutefri havre i vissa perioder, pasta kan jag äta ibland, jag har blandad ibs så vissa perioder mär jag dåligt av fibrer coh andra perioder behöver jag äta det.

• Fenomena80

Jag har IBS mage och har aldrig mött på nån som fattat att havregrynsgröt INTE är bra för alla magar. Jag får jordens magknip!!

Svar på tråden Ni med IBS