• Alienna

Flytta möbler i möblerad hyresrätt

Jag har hyrt min möblerade lägenhet i sedan augusti förra året och ska flytta ut i maj. När jag flyttade hit stod ett massivt matsalsbord och tog upp hela vardagsrummet/köket (inte så stor lägenhet).

Frågade därför hyresvärden om det gick att flytta ut det och det gjorde de med orden att vi kan ju se vad vi ska göra med det här i april. Nu har hyresvärden dykt upp oannonserad och vill flytta tillbaka bordet igen.
    Jag har ju mina saker här och vill inte ha bordet tillbaka. Bordet står i deras sommarstuga som ligger granne med mig.
    Kan jag neka till att ta tillbaka det? Måste hon inte ge någon slags notis om att hon kommer vilja flytta tillbaka det först?

• Svar på tråden Flytta möbler i möblerad hyresrätt
  • Phalaenopsis

Tveksamt om du kan få igenom det, eftersom hyresvärden inte uttryckligen lovat dig att du ska få vara utan bordet. Se dig om efter en ny hyresvärd om du kan.
    Däremot är det naturligtvis fräckt att under täckmanteln "uthyres möblerat" använda uthyrningslägenheten som möbelupplag.

• Alienna

Mmm, har hittat ett nytt ställe, tur det. Tycker bara det är fult att dyka upp oanmäld och vilja flytta tillbaka monsterbordet. Det får inte plats som det ser ut nu. Ska de inte ge 2 veckors notis om de kommer över...? Kanske har fel.

• sportpappa

Bordet ingick i den möblerade lägenheten så du hyr även det och ansvarar för det. Du ville få bort det och hyresvärden gick med på en tillfällig lösning. Ni verkar inte ha skrivit något om hur det skulle hanteras. Lämpligtvis så hade bordet placerats i ett förråd så att ni hade haft en mer permanent lösning.
    Om du inte vill ha det i lägenheten så ordna en ny plats för det tills du flyttar ut.

• Alienna

Det finns ingen plats att ha det. Om jag hade någonstans att placera det hade jag ställt det där.
    Tycker bara att de borde ge någon slags varning om att de vill flytta tillbaka det, särskilt som mitten av april var påtalat sedan innan.

• sportpappa

Att ge en varning innan hade varit vettigt. Muntliga avtal är alltid svårt. Därför bör man alltid skriva ner vad som gäller. Det minsta man kan göra är att skicka ett mail med överenskommelsen där man får en bekräftelse från mottagaren på att det är man skrivit är korrekt uppfattat. Då har man åtminstone något att luta sig mot.

• Ms H

Det går möjligen inte att montera isär det, så att det tar mindre plats?

Svar på tråden Flytta möbler i möblerad hyresrätt