katt och akvarium?
Hur funkar det egentligen?
Vi har en kisse på snart ett år, kan man även skaffa fiskar, eller kommer katten att sitta klistrad där?
Hur funkar det egentligen?
Vi har en kisse på snart ett år, kan man även skaffa fiskar, eller kommer katten att sitta klistrad där?
*skrattar* ja, kisse lär sitta klistrad där den första tiden! och även senare när han har förbannat tråkigt!! :)
akvariet blir dock ointressant rätt snabbt när han klykar att det är för mkt jobb för så lite käk! :)
skulle han plumsa i, så bottar han med baktassarna, och kommer definitivt inte ta ett svanhopp ner dit mer än en gång! :)
Hej
Hehehe ja du om katten är en riktig liten buskisse så kommer den nog försöka pressa in tassar och ben för att få upp fiskarna,men det kanske lägger sig senare när kissen märker att han inte får upp nån firre.
Min katt hoppar bakom tv:en när vi kollar på naturprogram han sitter och vaktar tar sats och flyger bakom hahaha lite kuligt tycker jag!
Jag skulle nog inte våga köpa fiskar med tanke på hur min kisse är men det är nog från katt till katt,det finns ju massor med människor som har både två!
Våra katter bryr sig inte ett dugg om fiskarna!
Vi hade fiskarna före katterna, men de har aldrig visat nåt som helst intresse!
Vi installerade precis vårat akvarium och en av de två katterna gillar att titta på fiskarna. Inte mer än så. Sitter varken ovanpå akvariet eller försöker ta dom. Bara tittar.
Så det går säkerligen bra med dina katter oxå!
för oss funkar det fint, bara att ha en glasskiva över så inte det försvinenr fiskar =)
Har kompisar som har både katt och akvarium. Katten brukar sitta och titta på fiskarna med jämna mellanrum men han gör inget speciellt. Bara man har någon typ av lock på akvariet så är det ingen fara.
har alltid haft katt och fiskar (förutom nu då*S*) den enda katt som ätit ngn av dom är grannens elände........ men det är inte en katt det är en ailen eller ngt *S* glasskiva är ett måste........men katterna tycker bara det e drygt att jaga fiskarna om inte annat så badar dom bara en gång i akvariumet =) suck min jätte katt satt på kanten när vi skulle tömma akvariumet en dag........plur sa det.......sen dess så låg han på betryggat avstånd å blängde på det.........
hej! vi har katter, fiskar, hund, dvärghamstarr o kanin.. O alla kommer sisådär överrens.. Vi har ett täckande akvarium så katterna kommerinte där.. men i början ja då va de klistrade där. men nu är det nemas problemas.. // Mamman
tack för hjälpen.
Vi har ju även två nymfparakiter och katten är lite efter dem när de är ute och flyger. Men han jagar dem inte.
Självklart så har man ett lock på akvariet, och den lilla öppningen i hörnet är det nog inga problem med.
Ska fundera vidare på att skaffa akvarium.
Hej.
När vår katt flyttade in till oss cirka 1 år gammal så hade vi ett akvarium på cirka 43 liter med ett gäng fiskar i.
Den första tiden så var det jättespännade och hon satt där och tassade på glaset och tyckte det var kul. Med tiden så blev det mindre och mindre intressant och då använde hon den som sovplats då akvarielampan blir rätt varm och go att sova på. Numera så sover hon inte ens på akvariet om det inte är vinter och jättekallt ute.
Det som kan vara bra att tänka på är att i två av de fyra hörnen på glaslocket (som är ett måste) så kan hon komma ner med tungan och dricka ur akvariet vilket är ofarligt för katten och fiskarna så länge du inte har diverse medel i vattnet. Vi gjorde så att vi satte en liten tejpbit över hållet.
Hör med personalen där du köper akvariet vilka medel som är farliga för katter.
Annars så är det bara att tuta och köra och simma lugnt!!!!
Jag hade ett akvarium som skärmsläckare på datorn, och katten kollade helt fascinerad i timtal