Kan man använda läkemedel som gått ut?
Har en burk Kodein som gick ut nångång under 2013, kan man använda det ändå?
Risken är väl att dom inte verkar så bra....
Jag provade så får vi se, borde ju inte vara nån större fara förutom att dom kanske inte funkar lika bra som dom borde.. Dom gick ut för ganska precis ett år sedan. Märks om jag slutar ha ont eller inte ;) Annars får jag väl ta 2 :D haha.
Läkemedel som förvarats i burk el blisterförpackningar på rätt sätt är gjorda för att hålla extremt lång tid.
Så de har säkerligen korrekt effekt.
ja, läst att medicin fungerar länge trots den har gått ut. De testade gamla mecidin som gått up för typ 50 år sen och de fungerar precis som nya. Därför har jag slutat slänga medicin och de har alltid funkat :)
Ja jag äter också tabletter som gått ut brukar inte slänga. Annat med flytande o sånt förstås :)
En vild gissning är att läkemedel kanske håller bra mycket längre än vad som står, för att läkemedelsbolagen ska tjäna mer pengar ;) haha
Du har nog en stor poäng där
Samtidigt är det ju lite för säkerhets skull med för människor som man har vissa gränser.
På receptfria mediciner har alltid bäst-före-datumet gått ut eftersom jag sällan tar värktabletter och dom fungerar alldeles utmärkt. Det vore kanske skillnad om det var sista-förbruknings-dag på dom.
Du blir inte förgiftad som många tror, utan bäst före beror på att läkemedelsbolaget inte kan garantera att medicinen ger 100% effekt efter det datumet. Iaf vad jag hörde på en föreläsning av läkemedelsverket för ett par år sen.
Det är kanske inte så smart att ta gammal antibiotika eller viktiga läkemedel som vid diabetes, hypotyreos eller liknande, men med smärtlindring är ju det värsta som kan hända att det inte fungerar så bra.