• LA82

Inte ta upp att man har barn i sitt personliga brev?

Hej!

Har precis varit på arbetsförmedlingen hos min handläggare och gått igenom mitt personliga brev. Hon sa att jag inte skulle ha med att jag har barn och att jag har varit föräldraledig senaste året. Det var inget positivt och kunde göra att jag gick miste om jobben sa hon. När jag ifrågasatte om det var så bra att undanhålla sanningen så sa hon bara att "frågar dom så berättar du men du behöver ju inte nämna det i onödan!". Hon sa också att jag inte fick ha ett så fint kort på mig själv i ansökan för då kommer alla kvinnliga rekryterare att välja bort mig för dom känner sig hotade. På kortet har jag en tubtoppklänning och en sjal hängandes över armarna och min handläggare påpekade att det såg alldeles för naket ut med bara axlar och att det också kunde tolkas fel. Känns som att hon har väldigt förutfattade meningar om dom som rekryterar..... !!!!???

Tar ni upp att ni har barn i era personliga brev?

• Svar på tråden Inte ta upp att man har barn i sitt personliga brev?
  • Annelie 76

Nej jag tar inte upp att jag har barn varken i cv eller personligt brev. Kommer det upp under intervju så talar jag om det annars inte.

• Hmpf

Ja jag talar självklart om att jag har barn. Finns det en arbetsgivare som inte vill anställa mig för att jag har ett liv utanför jobbet så är jag inte intresserad av att arbeta på den arbetsplatsen.

• Momalicious

Jag har alltid tagit upp det i mitt personliga brev sen jag fick barn och har fått alla jobb jag sökt. Har inte heller haft problem med "fina" kort och kvinnliga rekryterare. Har inte haft något "naket" men jag ser ju bra ut och tänker inte fula till mig för att en ev kvinnlig rekryterare skulle känna sig hotad. Jag ser ju ut som jag gör liksom.

• babypower

Finns ingen anledning att ta upp saker om ditt privatliv i ditt personliga brev, däremot i en intervju är det fritt fram. (l lagom dos)

• LA82

Kanske inte framgick men man ser tillräckligt mycket av klänningen och sjalen på kortet för att inte kunna tro att jag är naken!

• MadHatter

I CVn bör det ju framgå vad du har gjort varje år. Är inte bra med tomma luckor där, ser konstigt ut. Så i din CV ska du ange att du varit tjänstledig/föräldraledig.

Om du nämner dina barn i ditt personliga brev beror nog på lite på vad för jobb du söker och vilken stil du har på brevet i övrigt. Viktigast är ju att brevet visa varför du är rätt person för jobbet och varför du vill ha just det jobbet. Om det framgår på ett bra sätt är det nig ganska ointressant om du nämner dina barn eller ej.

Bilder har aldrig gjort vare sig till eller från för min del, men håller med om att du inte ska visa för mycket hud. Men inte av de skälen handläggaren nämnde utan för att det ser oprofessionellt ut helt enkelt.

På vilket sätt skulle kollegorna känna sig hotade? Då borde det väl snarare vara mer problematiskt att vara väldigt bra på sitt jobb, då konkurrensen på arbetsplatsen snarare handlar om löner och de bästa jobben inte om vem som är snyggast. Känns som ett väldigt märkligt argument.

• LA82

Jag hade nämnt barnen i en mening där jag skrev att jag slutade ett jobb och flyttade i samband med att jag fick barn. Sen hade jag en mening där det stod att "efter min mammaledighet fick jag jobb på....". Precis som du nämner så ser det ju misstänkt ut med tomma luckor.... men skriver jag in det i mitt cv så framgår det ju ändå att jag har barn? Nånstans känner jag att om en arbetsgivare inte vill anställa mig för att jag har barn och kommer VABBA ibland så vill jag ändå inte jobba på den arbetsplatsen. För det är ju så det är....

• viseversa

Mej jag tar inte upp att jag har barn. Tyvärr har hon rätt ts. Man blir som kvinna särbehandlad och bortvald om man har barn.

• enthymeme

Att man helst inte ska skriva att man har barn handlar väl inte om att undanhålla sanningen, utan mer om att man ska göra det absolut bästa av det lilla utrymme man har. Ett personligt brev ska ju helst inte vara mycket längre än en halv A4 och då måste varje mening vara en som "säljer". Personliga saker som kan passa in är då om man t ex. utövar en sport eftersom det visar på driv och är ett tecken på att man är hälsosam = mer energi och mindre sjukskrivningar. Även om det inte har med själva jobbet att göra är det ändå någonting som gör dig till en starkare kandidat. Gör det faktum att du nämner dina barn dig till en starkare kandidat? I de flesta fall inte, men jag kan tänka mig att det finns några yrkesroller där det är viktigt att vara omhändertagande och jordnära, t ex. personlig assistent, och då kan det kanske passa sig att nämna att man har barn, men annars hade det utrymmet kunnat användas bättre. När arbetsgivaren väl har bestämt att hen kan tänka sig att anställa dig och du får komma på intervju finns det utrymme för att vara mer personlig och berätta mer om dig själv och ditt privatliv.

Angående bilden låter det där med att kvinnliga rekryterare skulle bli svartsjuka väldigt löjligt, men det är kanske mer lämpligt att välja en bild där bara ansiktet är med? Då kan inte klädvalet distrahera och det kan inte tolkas som att du har något speciellt budskap med bilden mer än: "Det här är jag". Om du tycker att bilden du hade valt är bra kan du ju bara klippa ut själva huvudet och halsen och se hur det ser ut.

• Momalicious

Dessutom är ju en arbetsgivare rätt puckad om den tror att en kvinna i fertil ålder inte har eller kommer att skaffa barn, de flesta gör ju faktiskt det.

Svar på tråden Inte ta upp att man har barn i sitt personliga brev?