• Anonym (Deppig)

Mår dåligt pga viktuppgång i graviditet

Jag vet att detta kanske låter som ett trivialt problem men känner mig så himla dålig. Jag är gravid i v 26 och jag har gått upp från 61 kg till 72 kg. Jag har alltså ökat med 11 kg redan!! Det känns ju fullkomligt onormalt. Fram till v 20 låg jag still och bara åt pga illamående och det har väl bidragit...jag känner mig misslyckad för mitt "mål" var att gå upp max 15 kg totalt och det känns ju inte alls som det blir så nu. Är livrädd att det slutar på det dubbla nu. Vet egentligen inte varför jag skriver detta men jag bara måste få skriva av mig. Har börjat träna igen nu senaste två veckorna för jag mår bättre nu, inga krämpor. Men det känns så Himla tungt att veta att det förmodligen inte kommer hjälpa även om jag intalar mig att det blir mindre fettkilon i och med träning. Hur känner ni andra gravida?

• Svar på tråden Mår dåligt pga viktuppgång i graviditet
  • Anonym (tjock)

Känner igen mig totalt. Är i 27:e veckan och har gått upp runt 11-12 kg

Hade som mål att inte gå upp alls, men tji fick jag :-/ Har en större viktnedgång bakom mig och nu har jag gått upp allt igen *arg*

• Alla hemma

Samma här!

Vägde 52 när jag blev gravid förra gången och då slutade gravidvågen på 87.

Hade massor av kg kvar och vägde 71 vid inskrivningen denna gången. Har gått upp två kg på bara nån vecka nu och är i v 17.

Hade gärna låtit bli att gå upp alls denna gången, men min kropp bunkrar så fort jag blir gravid. Så jäkla surt!

• Anonym (Deppig)

Usch så trist det är alltså! Känns ju lite förbjudet att viktnoja när man är graid men det känns verkligen inte kul. Dessutom har säkert mer än hälften av alla kilon satt sig på höfter/lår som redan är lite större i vanliga fall. Så himla trist...men vad gör man. Försöker tänka mer medvetet på vad jag äter och röra på mig mer, försöker intala migsjälv att det iallafall kommer underlätta för viktnedgången EFTER bebis är ute. 

• Anonym (tjock)

Jag dras med foglossning sedan v8 vilket gjort att alla dagar varit skit.

Längtar efter att kunna träna igen (och röra på mig alls utan smärta...)

• Missimissi

Stackare vet hur det känns och ALLA regerar olika när de är gravida och även med viktuppgång. Du var ju inte direkt överviktig innan och med att du (liksom jag) hade ett illamående som bara lindrades av att äta hjälper ju inte. 

Jag gick upp nästan 30 kg (börjar runt 50 så ni kan ju tänka er proportionerna på den uppgången). Skämdes jättemkt och det tog bra tid innan jag gick ner allt  och kände mig som mig själv igen efter att sonen var född men efter lite slit  gick jag  dock ner allt och blev i pricnip som förut!! Så det är inte kört. (mina "lite större kompisar" som hånlog gått åt mig och klappade sig själv över sina 12 kgs viktuppgång väger fortfarande 12 kg mer.

Om jag kunde säga något till mig själv då var att inte må så dåligt över det, undvik de rena frosseri-sakerna (för viss fanns det såna stunder också även om jag fortfarane inte tycker att jag var så extrem) och vara snäll mot dig/mig själv! Det är ändå en begränsad period i ens liv och tar man bara itu med sig själv efteråt så vad gör det i det långa loppet??

• Anonym (100kg)

Usch, vet hur du känner och jag vet hur hemsk ångesten kan vara. Jag gick upp ca 28kg (slutade väga mig när jag var närmare 100kg...) med min första. MEN- mindre än tre månader var det borta. Så det går, var noggrann med kosten bara efter förlossningen. Har du tur så är du som mig: under graviditeten så älskade jag (men hatade mig själv för det) att frossa i allt onyttigt men så fort bebis var ute så försvann det totalt. Ville bara äta sallad i princip. Försök släppa ångesten.

• Kasperina

Det enda som hjälpte mitt illamående under mina graviditeter var att äta konstant, så jag gick upp 7-8 kilo i första trimestern båda gångerna. Totalt gick jag upp 14 kilo med första och 15 kilo med andra, så jag tycker inte du ska oroa dig. Så länge du försöker äta hyfsat bra (inte bara skräpmat) så kommer du gå upp precis så mycket som kroppen behöver. Jag har vänner som gått upp 30 kilo och varit tillbaks på 0 en månad efter förlossningen. Det går inte att veta i förväg, man kan bara göra sitt bästa för att må så bra som möjligt.

• Anonym (32 kg)

Jag gick upp 32 kg med mitt andra barn. 18 kg hade jag sen gått ner två v. efter förlossning, det var vad min graviditet vägde. 14 kg var alltså "onödiga" kilon... Och det ligger inom det normala. Så du går ju inte upp alla de kilona "egentligen" om du förstår hur jag menar.

Jag förstår dock din panik! Jag är gravid i v. 5 nu och oroar mig redan över vikten. Vill INTE gå upp 30 + kg igen även om mer än hälften kanske försvinner snabbt. Smider redan planer för hur jag ska kunna undvika en sån stor viktuppgång...

• Loppelus

Jag gick upp 34 kg med min första. Mycket vätska. 1,5år senare hade jag gått ner 39 kg. Andra gick jag upp 27 kg. Det är 6 månader sen och har 5 kg kvar.
    Mådde sjukt dåligt över vikten båda gångerna då jag haft kraftiga ätstörningar tidigare. Mår ff dåligt över hur kroppen ser ut och vad vågen visar.
    Men man får väl tänka att det är OK att se ut som en sjöko under tiden för att bli en deg sen. Förhoppningsvis blir man av med allt. Om inte?! Du har ett underbart barn att älska!

• Anonym (bella)

Ingen panik. Förstår dig. Men jag skulle börja tänka på vad jag äter om jag vore du. Var noga med att inte äta mera än vanligt. 

Jag gick upp i steg. Födde i v 43 (jag gick över tiden rejält) och hade då gått upp 13 kg. I v 25 hade jag gått upp 7 kg. Allt detta försvann utan något jobb alls på 3 månader.

Håll koll på vad du dricker. Juice var min enda craving och det ger ju mycket kalorier. Går du upp max 12-13 kg är det ingen större risk att få bristningar och du kommer att må bättre både under tiden och efteråt.

Många blir ju väldigt svullna, men av de jag känner så är det de som gått upp mycket i fett som blivit mest svullna... Svullnaden blir ju värst på slutet och inte nu. Blev inte svullen alls själv, inte i jämförelse. 

• turkos77

Jag hade gått upp 15 kg i vecka 20. La på mig ytterligare 6. 1 månad efter fl kunde jag ha mina gamla kläder och nu 3 månader efter väger jag och ser ut som innan.

Har inte tränat något då jag snittades och hade problem efter det. Förvånad över hur kroppen kan gå tillbaka.

• aleakim

Jag går in i vecka 38 på fredag och har gått upp runt 14 kg. Fram till vecka 20 ökade jag bara något kg, efter vecka 32 har jag ökat tre. Så det mesta kom däremellan. Man ökar ju inte jämnt under alla 40 veckor, och det är ju inte säkert att du ökar mer än vad själva graviditeten gör under de sista veckorna. 

Jag känner mig ganska avslappnad kring min vikt nu, men runt vecka 26-27 började jag känna lite panik. Gick ned ganska mycket i vikt förra året och då började jag bli rädd för att jag skulle passera min ursprungssiffra igen. Än så länge har jag sex kg kvar till den punkten, och så länge jag håller mig under den så är jag nöjd. 

Äter man hälsosamt och rör på sig så har man ju gjort vad man kunnat, det man ökar då är jag rätt övertygad om att kroppen behöver för att graviditeten ska vara hälsosam, oavsett om det är 5 eller 20 kg. 

BF: 17 april 2014. Efterlängtade lilla grabb <3
  • Anonym (Me2)

Du är INTE ensam!! Har varit gravid 3 ggr och gått upp 25-26 kg varje gång! Har lyckats gå ner allt men inte utan slit!

Nu är jag gravid med tvillingar i v 25, har gått upp 16 kg... Och det är för att jag ÄTER. Är fruktansvärt hungrig hela tiden och vågen bara pekar uppåt. Är mest orolig över bristningar som kommer sarga min kropp!

Om man lägger manken till kan man gå ner i vikt, men bristningarna kan man inte göra mycket åt...

• Ciliaja

Är i vecka 32 och har gått upp 12kg. Mår också dåligt för jag tror nämligen inte de stannar här..

• Mizzlundell

Jag gick inte upp mer än 11 kg med tösen, men bristningar.... Herre gud vad bristningar mörk lila över precis hela magen och på låren in och utsida, 7 år sedan snart men dem bleknar ju bara och jag ser ut som ett drag spel, får väl se om dem spricker igen nu med barn nummer 2

• Dakine

Har också panik över vikten. Väntar mitt andra barn, är i v 11 nu. Redan gått upp några kg, och jag tror det är pga illamåendet och det ständiga ätandet och ingen ork till rörelse. 

Med sonen gick jag upp 20 kg. åt nästan ingenting, men fick foglossning tidigt och kunde inte träna! Gick dock ner 25 inom 2 månader. 

Men nu väger jag betydligt mer vid inskrivning än med första och jag har verkligen panik. 

Svar på tråden Mår dåligt pga viktuppgång i graviditet