• Anonym (Förvirrad)

    Sjukskriven v.30

    Hej! Jag har nu i v.30 blivit sjukskriven pga onda sammandragningar och foglossning. Jag har varit hemma med vårdnadsbidrag då sonen inte haft förskoleplats, och har då inte kunnat jobba heltid utan har bara jobbat några extra timmar på företaget där jag har fastanställning. Ska min arbetsgivare sjukanmäla mig iallafall, och är det han som betalar ut de första 15 dagarna och sedan försäkringskassan? Vad får jag för sjukpenning? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Sjukskriven v.30
  • Försäkringskassan

    Hej I detta forum svarar vi endast på generella frågor om sjukförsäkringen. Har du frågor om ditt enskilda ärende är du välkommen att kontakta oss på 0771-524 524 eller ta kontakt med din personliga handläggare som är insatt i ditt ärende. Generellt gäller att du som är anställd kan få sjukpenning när du inte längre får sjuklön från arbetsgivaren, det vill säga om du är sjuk längre tid än 14 dagar. Arbetsgivaren gör då en anmälan till Försäkringskassan. Då får du hem en blankett som du ska fylla i och skicka till oss. Om du har e-legitimation kan du fylla i blanketten direkt på vår hemsida, www.forsakringskassan.se under Mina sidor. Blanketten finns att fylla i så snart som din arbetsgivare har sjukanmält dej. Finns ingen Ansökan om sjukpenning att fylla i under "Mina händelser" så har din arbetsgivare inte sjukanmält dej. Vi kan inte påbörja handläggning av ditt ärende förrän din ansökan om sjukpenning har kommit in. Om du behöver uppdatera dina inkomstuppgifter är det bra om du skickar något som bekräftar din inkomst, till exempel ett lönebesked, intyg från din arbetsgivare eller lönespecifikation. Har du tillgång till Mina sidor på vår självbetjäningstjänst kan du göra detta här: www.forsakringskassan.se/privatpers/login Hälsningar Felix, handläggare

Svar på tråden Sjukskriven v.30