• ahau

Hur ser den idealiska familjevänliga restaurangen ut?

Hej!

Jag är i startgroparna av en helt ny restaurang/café där alla kan känna sig hemma och koppla av.

Bästa sättet att utforma ett sådant bra ställe som möjligt är förstås att fråga de potentiella kunderna vad de vill ha, varför jag nu vänder mig till er föräldrar. Alla som har tid och lust får jättegärna besvara nedanstående frågor.
    Tack på förhand!

#1 Vad tycker du kännetecknar en bra restaurang?

#2 Vilket är ditt bästa restaurangminne och vad gjorde just det restaurangbesöket så speciellt?

#3 Finns det något du saknar när du går ut och äter på restaurang idag?

#4 Föreställ dig en restaurang med både matsal och vardagsrum.
    Ni har avnjutit en måltid i matsalen och går vidare in till vardagsrummet.
    Vad vill du kunna göra där?

• Svar på tråden Hur ser den idealiska familjevänliga restaurangen ut?
  • blubbblubb
    Snabb service och god mat

#2 Vilket är ditt bästa restaurangminne och vad gjorde just det restaurangbesöket så speciellt?
    Hänger nog mer på när,var, hur än just på restaurangen

En restaurang med en lekhörna som syns från där man sitter och äter. 
    Lekhörna som är i ett hörn så att det går inte att försvinna från platsen bortåt.
    De lekhörnor jag stött på har varit mot utgången vilket gör att du ändå måste ha stenkoll.

Kaffe/Te och efterrätt?  Jag ser inget behov av den uppdelningen. 
  • ahau
    blubbblubb skrev 2014-03-13 15:30:48 följande:
    En restaurang med en lekhörna som syns från där man sitter och äter. 
    Lekhörna som är i ett hörn så att det går inte att försvinna från platsen bortåt.
    De lekhörnor jag stött på har varit mot utgången vilket gör att du ändå måste ha stenkoll.
    Bra idé, det har jag inte tänkt på tidigare!
    Tack för dina svar!
  • Duckan

Bra, prisvärd mat, trevlig personal

Med barn, ingen aning, förmodligen ett restaurangbesök där hon sov . Annars blir det oftast äta och gå för vår del.

Om det nu ska rikta sig mot barn så en lekhörna där de kan vara när de tröttnat på att sitta vid bordet.

Det ska väl vara kaffe och efterrätt. Något vi sällan tar på restaurang dock så jag ser inte behovet
    .
  • Tapas2000

Eftersom du ställer frågan i föräldraforumet svarar jag för vad jag uppskattar när 2-åringen är med, inte när jag är ute själv.

#1: Meny där man kan plocka lite av varje och byta pasta/ris/potatis mot pasta/ris/potatis beroende på dagsform... Alla barn äter inte korv och pommes eller pasta och köttfärssås. Barn är olika!
    Servicepersonal som på en gång plockar fram kritor och tejpar fast ritpapper på bordet framför barnet (så man hinner läsa menyn).
    Golv som är enkla att torka av och barnanpassad servis, inte nödvändigtvis med nallar men lite mindre och tåligare.
    "Barnsäkra" ljusstakar eller ljuslyktor, ej öppen låga, på borden. Prydnader som är pillvänliga.
    Inte alltför trångt mellan borden. Vill gärna kunna röra sig lite innan maten kommer på bordet.
    Plats att ställa barnvagn. Skötbord på toaletten.
    I stället för bjudbröd före maten, kanske en "pengaskål" med kokta palsternacks- och morotspengar, gurka o annat.
    Bra urval av alkoholfria alternativ.

#2: Riktigt snabb och uppmärksam service där vi kändes välkomna som barnfamilj. Personalens inställning är A och O.

#3: Ja, mycket av ovanstående plus lekhörna som flera har nämnt.
    #4: Jag är glad om jag får äta upp min mat så jag skulle nog inte hinna med vardagsrumsgrejen. Tror du behöver ett helt annat koncept i den delen. Popcornprovning, vin o snacks eller nåt...

• Bling1975

1. För mig är maten det viktiga när jag går ut och äter.

2. Det finns många men underbar mat och fantastisk service har alltid varit i centrum. Le Bernardin i New York är min absoluta favorit. Vi åt middag där och var tvungna att gå tillbaka redan nästa dag och äta lunch. Men det var innan vi fick vårt barn.

3. Som förälder saknar jag barnvänliga restauranger med mat i absolut toppklass. Ingen av våra svenska stjärnkrogar har t ex öppet för lunch. När vi har ätit på de ställen som är bra och som har öppet på lunchen så har många saknat barnstolar och ingen har haft skötbord. Vår dotter (knappt 2 år) sitter annars gärna med även när vi äter 3-rätters. Hon gillar också mat.

Något som jag också ser som ett absolut måste på en bra restaurang är akustiken. På vissa ställen vänder jag i dörren trots att det inte ens är fullsatt. Jag vill kunna prata med mitt sällskap.

Att inte bara ha en lekhörna utan faktiskt även ha en personal som aktiverar barnen som de har på en del affärer och gym vore toppen. Då kan man som förälder slappna av mer när de har ätit färdigt.

4. Förstår inte riktigt poängen med detta. Kan vara trevligt om man är ute ett par stycken och inte vill att kvällen ska ta slut efter middagen. Med barn gör den väl dock oftast det vid den tiden. Annars är en bra bar med många alkoholfria alternativ trevligt och någon aktivitet som biljard eller brädspel.

• Funderingar01

Förlåt att jag inte svarar på dina frågor, men en idé som jag tyckte var himla bra på en restaurang som vi var på var att de hade vita pappersdukar som såg schysta ut. Och till borden med barn tog de fram kritor som barnen kunde använda att rita på duken med. Det uppskattades jättemycket. Och barnen tycker det är mycket roligare att rita på duken där man inte brukar få rita än i en ritbok där alla sidor redan blivit kladdade på.

• Caladhiel

Vi var på et ställe som serverade barnens mat 5-10 min. före föräldrarnas mat. Det var jättebra för då fick vi föräldrar skära maten åt barnen utan att vår egen mat hann börja svalna samt att barnen inte behövde vänta så länge. Det var betydligt lugnare och nöjdare stämning vid borde än vad vi haft på någon annan restaurang!

• oraklet från delphi
    ahau skrev 2014-03-13 15:34:41 följande:
    Bra idé, det har jag inte tänkt på tidigare!

Tack för dina svar!

Ja och med flera xbox och datorer med samt filmvisning
  • oraklet från delphi
    oraklet från delphi skrev 2014-03-14 10:08:13 följande:
    Ja och med flera xbox och datorer med samt filmvisning

I och med det finns olika åldrar ;)

Var ska du öppna den ? I en storstad hoppas jag:)
  • oraklet från delphi
    Tapas2000 skrev 2014-03-13 22:00:11 följande:
    Eftersom du ställer frågan i föräldraforumet svarar jag för vad jag uppskattar när 2-åringen är med, inte när jag är ute själv.

#1: Meny där man kan plocka lite av varje och byta pasta/ris/potatis mot pasta/ris/potatis beroende på dagsform... Alla barn äter inte korv och pommes eller pasta och köttfärssås. Barn är olika!

Servicepersonal som på en gång plockar fram kritor och tejpar fast ritpapper på bordet framför barnet (så man hinner läsa menyn).

Golv som är enkla att torka av och barnanpassad servis, inte nödvändigtvis med nallar men lite mindre och tåligare.

"Barnsäkra" ljusstakar eller ljuslyktor, ej öppen låga, på borden. Prydnader som är pillvänliga.

Inte alltför trångt mellan borden. Vill gärna kunna röra sig lite innan maten kommer på bordet.

Plats att ställa barnvagn. Skötbord på toaletten.

I stället för bjudbröd före maten, kanske en "pengaskål" med kokta palsternacks- och morotspengar, gurka o annat.

Bra urval av alkoholfria alternativ.

#2: Riktigt snabb och uppmärksam service där vi kändes välkomna som barnfamilj. Personalens inställning är A och O.

#3: Ja, mycket av ovanstående plus lekhörna som flera har nämnt.

#4: Jag är glad om jag får äta upp min mat så jag skulle nog inte hinna med vardagsrumsgrejen. Tror du behöver ett helt annat koncept i den delen. Popcornprovning, vin o snacks eller nåt...

Svar på tråden Hur ser den idealiska familjevänliga restaurangen ut?