• Icewolf

Plötslig mensvärk trots jag inte har haft det förr?

Jag har aldrig haft besvär med min mens. Som värst får jag spänningshuvudvärk, men inget mer. Jag har alltid varit glad för det. Dock, runt 2012, så började jag få ont i högra sidan. Det värkte runt äggstockarna ungefär. Sedan dess har jag alltid fått lite ont då och då. Jag borde ha gått till vårdcentralen första gången jag hade ont, men jag var rädd. Som hypokondriker så tänkte jag alltid på det värsta. Tänk om det är en cysta, eller en njursten eller, eller, eller...!

När det väl gör ont, så är det mest som små stick i sidan, som kan sträcka sig lite upp bakom ryggen och ner vid livmodern. Jag har inga andra besvär förutom det. Ingen feber, mår inte illa. Jag även ringt 1177 och frågat om råd, men de sa bara ifall det blir värre, så åk till vårdcentralen. Men det har inte blivit värre. Det är samma gamla vanliga stickningar då och då. De verkar komma efter mensen och innan ägglosningen. Det brukar även kännas på vänster sida ibland.

Är det vanligt att man plötsligt kan få mensvärk, trots man aldrig har haft det innan? Jag läste på nätet att man borde gå och undersöka sig ifall man får plötsligt mensvärk om man aldrig har haft det förr. Så man blev lite orolig. Jag ska snart till vårdcentralen för att undersöka lite andra grejer, så jag kan väl ta upp detta också. Är för övrigt 26 år gammal ifall det har någon betydelse, så jag var ju då 24 år då detta började.

Ugh, jag som precis har lugnat ner mig att detta nog bara är ägglossningen som spökar och så läser man att man bör gå till gynekologen och undersöka sig ifall man aldrig har haft värkar innan. Har aldrig varit där, är så mesig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-13 16:10
    Ah, kom även i tanke om att denna "smärta" har aldrig blivit värre. Det var som mest ömt allra första gången, sedan efter det så har det mest stuckit till lite. Och efter dessa år så är det samma sak.
Svar på tråden Plötslig mensvärk trots jag inte har haft det förr?