• Malibecka

Bröstmjölk från veganmamma tog livet av 9-månaders flicka ?

I dag läste vi i Aftonbladet om en mamma och pappa i England som var veganer och bara gav dottern bröstmjölk från denna mamma som alltså bara åt veganmat.
    Dottern vägde bara 4, 5 kilo, hälften av det normala, och saknade många nödvändiga salter och spårämnen och hade inte ens lärt sig att rulla eller krypa.
    Läkarna kunde inte rädda hennes liv när föräldrarna äntligen kom in med flickan.

Ni som är fanatiker av alla slag - tänk på att det inte ska gå ut över era barn!

• Svar på tråden Bröstmjölk från veganmamma tog livet av 9-månaders flicka ?
  • varfördåför

men de där föräldrarna måste ju ha haft grava fel.. även om det finns ricktika veganer här så tror jag inte att man skulle kunna svälta sitt barn tilldöds i sverige även om man försökte.. bvc skulle nog märka nått.. ingen normal mamma hur inställd hon än är på vegan kosst skulle ju låta det gåut så över sitt barn?!

• Malibecka

Man kan ju hoppas det!
    Men det är inte alltid folk som själva tycker sig må bra av viss kost inser att vissa nyttiga ämnen saknas i bröstmjölken och bara måste tillföras om man ammar.

• Alvi

Men vad bra Malibecka att du skrev detta, jag är ju en fanatiker och tar åt mig nu...

Näe, jag är såklart ingen fanatiker "av något slag", men jag tvivlar på att just den här mamman hade brytt sig om visdomsord som dessa...

Jag hade säkert kunnat amma i 9 månader MEN min dotter gick upp bra i vikt av bröstmjölken.
    Deras stackars flicka mådde ju uppenbarligen inte bra, och föräldrar som är friska själva fattar ju att deras metod inte funkar. Det gjorde inte de härt föräldrarna.

• fruis

Ja verkligen! Det här är inga vanliga veganer förstår ni väl. I England har de ju såklart motsvarande BVC (tror att det heter health visitors) och det är klart att de skulle reagerat om de såg att flickan inte gick upp i vikt. Sedan är ju all vård frivillig så har dessa föräldrar inte sett till att barnet fått träffa sköterska/läkare så är det inte mycket man kan göra. De kan naturligtvis inte varit riktigt friska och det beror nog inte på att de är veganer...

• wamma

men men.. allvarligt.. det finns ju så bra erättningspridukter för protein mm.. och måste ju finnas bra saker man kan ge små barn då oxå???? gröt med mjölkfritt smör tex när man börjar gröta dem osv... De måste ha varit veganer som lever på nudlar.. eller nåt..

• fruis

Såg nu att det var i Italien och deras vårdsystem har jag ingen aning om så glöm det där jag skrev om health visitors. Dock är det fortfarande uppenbart att de inte har alla hästar hemma för man kan ju med blotta ögat se om ett barn är allvarligt sjukt eller inte.

• Tygtiiger

Jag tror också att det var mer som var fel i den familjen än att mamma var vegan. I Sverige kollas ju barnen via BVC och den absoluta majoriteten av svenska veganer är synnerligen väl pålästa om hur man måste äta för att kunna producera bra bröstmjölk (de vet nog mer än vad jag, som lat blandkostare, gör). Men visst krävs det en större ansträngning för att föda upp barn på vegankost än på blandkost.

• Santos

Det finns alltså människor i sverige som fortfarande tror på vad Aftonbladet skriver.

Aftonbladet påminner om den roligaste avsnittet av South Park. Det går ungefär så här!

Scenariot är att en bäverdam har gått sönder och en flodvåg har gått över en stad som ligger under vatten nivån (Parodi på New Orleans)

Tv stationen pratar med sin flygande reporter

TV Station: Hi kent, how big is the damage in Beaver Town.

Kent: The damage is massive, we beleave the numbers of death is up to 10´s of billions of people, and there is only 7000 thousand people living in in beaver town, so this is pretty massive.

We have reported people looting, raping and yes, eating each other.

TV Station: Kent have you actually seen people looting, raping and doing acts of canibalism.

Kent: No Pete, we are just reporting it..

Sorry för utspåringen och den taskiga engelskan, men jag tänker alltid på Aftonbladet när jag ser den episoden...

Svar på tråden Bröstmjölk från veganmamma tog livet av 9-månaders flicka ?