• Kol

Paket med UPS - aldrig mer!

Alltså jag är så uppgiven att jag inte vet var jag ska ta vägen.

Jag har beställt ett paket som skickas med UPS. När jag sökte på kollinumret i morse såg jag att det skulle levereras i dag, vilket var väldigt lämpligt eftersom att hade möjlighet att stanna hemma hela dagen och vänta (men ack så trist!). Det gick att fylla i sitt mobilnummer och mail för att få leveransinformation, så det gjorde jag, duktig som jag är. Eftersom att jag lämnat någon portkod och jag undrade vilken tid de skulle komma ungefär ringer jag till kundtjänst direkt när de öppnar kl. 8 i morse och får prata med en trevlig person som skriver upp portkoden och tyvärr kan de inte ge någon tid men "det är ju jättebra att jag kan vara hemma hela dagen". 

Jag väntar och väntar...

Vid klockan fem får jag för mig att jag ska kolla mellan vilka tider de levererar så jag går in och söker på kollinumret igen. Och vad får jag då se? Jo! Att de varit här men att "Kunden var ej tillgänglig vid det 1:a försöket". Va? Jag har suttit inne i det här fina vädret hela dagen och väntat, vad har hänt?

Ringer till kundtjänst igen och får veta att meddelandet som jag lämnat i morse inte hade nått fram till chauffören i tid.
    Ursäkta... men jag ringde kl åtta och paketet hade inte körts ut till mig förrän sex timmar senare?  
    Nä, det hade inte kommit fram förrän senare på eftermiddagen... typ prova igen då? Men nej, det var bara en gång per dag per kund. 
    Chauffören hade ingen telefon och kunde alltså inte ringa till mig när den inte kom in genom porten. Varför har de ingen telefon? Jag tar emot massvis med paket och alla andra budföretag har telefoner. 

I morgon är jag inte hemma och jag kan inte ta emot paketet någon annanstans och det gick inte att få paketet skickat till någon utlämningsställe i närheten av mig.  Va??? Hur kundovänliga får man vara? Inte heller fick jag mail eller sms och leveransuppdateringar som jag fyllt i på hemsidan. 

Jag har haft problem med UPS förut. Det kan åka ut till en adress tre gånger i onödan. Vore det inte enklare för dem att på något sätt kontakta kunden i förväg och se om någon fanns hemma (det gör rätt många andra budfirmor)? 

Så det jag undrar över är, kan man på något sätt styra med vilken budfirma man får paket med?
    Jag tänker aldrig någonsin mer beställa något med UPS. Någon som tagit samma beslut?

• Svar på tråden Paket med UPS - aldrig mer!
  • jaghopparhögt

Klassiskt UPS-problem.
    Dom ljuger massor också, påstår att dom sökt mottagaren fast de inte har gjort det.

• DJÄVULENS HÖGRA HAND

Har stött på det där jag med och även med Fedex...
    Men då inte UPS eller Fedex har bil här går det på annan bil...men fått vetat att jag inte varit anträffbar, man kan även skriva en lapp med namnteckning och någon rad vad det gäller och sätta på ytterdörren som substitut för vanlig underskrift och dom kan då lämna paketet vid ytterdörren, även här har dom ursäktat sig att mottagaren inte varit anträffbar och då kört det till postens utlämningsställe...

Nu säger jag inte att du ska skriva lapp för det är vanskligt pga att du ser inte vad du får och någon kan ju norpa det.

• jaghopparhögt
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-03-13 18:24:44 följande:
    Har stött på det där jag med och även med Fedex...
    Men då inte UPS eller Fedex har bil här går det på annan bil...men fått vetat att jag inte varit anträffbar, man kan även skriva en lapp med namnteckning och någon rad vad det gäller och sätta på ytterdörren som substitut för vanlig underskrift och dom kan då lämna paketet vid ytterdörren, även här har dom ursäktat sig att mottagaren inte varit anträffbar och då kört det till postens utlämningsställe...

Nu säger jag inte att du ska skriva lapp för det är vanskligt pga att du ser inte vad du får och någon kan ju norpa det.
    Jag tror aldrig de kan lämna paketet vid dörren sådär, vore en stor säkerhetsrisk.
  • SpanskaFlugan

Det händer med både DHL och UPS och FedEx, vi använder alla tre i jobbet. I korthet så är de som kör budbilschaufför inte alltid klassens ljus... Och det strular alltid på sommaren när de tar in ett gäng finniga tonårskillar som nyss tagit körkort. DHL har fullmakt för att lämna vid min dörr, det är aldrig något värdefullt i paketen, men allt som oftast, och alltid på sommaren, "glömmer" de att kolla listan och så får jag jaga paket runt halva stan och Arlanda.

• SpanskaFlugan
    jaghopparhögt skrev 2014-03-13 18:26:01 följande:
    Jag tror aldrig de kan lämna paketet vid dörren sådär, vore en stor säkerhetsrisk.

Jo, har de fullmakt från den som ska ha paketet får de lämna vid dörren.
  • jaghopparhögt
    SpanskaFlugan skrev 2014-03-13 18:30:10 följande:

Jo, har de fullmakt från den som ska ha paketet får de lämna vid dörren.
    Fast räcker det med ett papper på dörren då?
    För det är ju lätt att börja sätta upp på folks dörrar och samla in paket.
  • Kol

Nej, jag visste att jag inte var ensam om problemet!

Däremot så har jag haft tur(?) men alla andra budfirmor. FedEx, Schenker, DHL och några andra har jag aldrig haft problem med, och jag beställer rätt ofta från utländska nätbutiker som inte skickar till posten utlämningsställen. Samtliga företag har ringt innan leverans eller när de står utanför porten om de inte kunnat komma in på en gång. 
    Men att UPS chaufförer inte har telefon!? Det är ju rent av idioti!

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    jaghopparhögt skrev 2014-03-13 18:26:01 följande:
    Konstigt för vid två tillfällen så har jag gjort så...nu är det ju inte huvudombudet som godtagit det utan det budet som har deras körning...
    Vad som gäller i vanliga fall kan jag inte yttra mig om men jag har inte kommit på idén själv utan det var budet som rekommenderade mig att gå till väga på detta vis.
    Dom har ju ryggen fri då dom inte ansvar för förlust eftersom jag godkänner att dom lämnar det där.
  • jaghopparhögt
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-03-13 18:35:12 följande:
    Konstigt för vid två tillfällen så har jag gjort så...nu är det ju inte huvudombudet som godtagit det utan det budet som har deras körning...
    Vad som gäller i vanliga fall kan jag inte yttra mig om men jag har inte kommit på idén själv utan det var budet som rekommenderade mig att gå till väga på detta vis.
    Dom har ju ryggen fri då dom inte ansvar för förlust eftersom jag godkänner att dom lämnar det där.
    Tvivlar på att en fullmakt gäller utan en person legitimerar sig.
  • SpanskaFlugan
    jaghopparhögt skrev 2014-03-13 18:36:35 följande:
    Tvivlar på att en fullmakt gäller utan en person legitimerar sig.

När DHL lämnar en lapp i lådan om att de sökt en för leverans finns en fullmakt på baksidan av lappen. Den fyller man bara i och sätter på utsidan av dörren. Deras kundtjänst säger även att man kan skriva en egen lapp. Klart det finns en risk för att någon stjäl paketet så man får väl själv avgöra om det är tryggt eller inte.
Svar på tråden Paket med UPS - aldrig mer!