• Mellanmjölkens land

Böcker för 4,5månaders

Stora tjejen kunde man nästan jaga med böcker det första året. Intresset var verkligen noll (för att sen explodera ett par månader efter 1årsdagen) men lill-bebisen är helt annorlunda. Det verkar redan intressant men vad är lämpligt för en 4,5månaders?

Med dottern började vi med Max-böckerna och fortsatte därifrån men vad kommer innan? Förslagsvis nått med tuggvänliga sidor med tanke på åldersgrupen

• Svar på tråden Böcker för 4,5månaders
  • Ellie

Det finns ju en hel del böcker som bara består av en bild på varje sida, tex djur eller frukter, ofta färgglada.
    Vår dotter tyckte om att titta i böcker väldigt tidigt, men då tittade hon gärna på böcker som Alfons Åberg, Barbapapa, Nalle Puh mm. Stora böcker med färgglatt omslag eller färgglada bilder. Spelar ju ingen roll om de kan namnet på vad de ser, eller om det är massa text bredvid bilderna som de inte förstår. Bara bläddra och titta.

• Queenie70

Allvarligt... En 4 månaders kan du lika gärna läsa aftonbladet för. De är mer intresserade av att höra din röst, följa ditt tonfall etc än nåt innehåll.

• Jabba

Min pojke älskade också böcker väldigt tidigt, och han lärde sig mycket snabbt att bläddra själv i böcker med hårda sidor, och då blev väl det en kul grej också. De är ju också relativt tuggvänliga (men fortfarande slits de snabbt...). Jag fick en del av släktingar som de haft till deras barn, men gå till en bokhandel. De brukar ha en avdelning som heter typ "barn 0-3 år". Miffy leker hette en bok som jag fick, och min pojke äääälskade den. Starka färger med mycket kontrast och nästan ingen text, så de hinner inte tappa fokus!

Och ja, Queenie70, absolut bryr de sig inte om vad man säger. Men barnen vill gärna vara med och slita i boken själv, och då slamsar de snabbt sönder tidningen och får trycksvärta på hela händerna. Men vissa barn verkar tycka om att titta på bilderna och höra ens röst utan att aktivt leka. Bara som en rofylld stund, liksom! En tidning må prassla, men den är ganska grå och tråkig! Annars är jag helt med dig, själva grejen att barn inte måste ha massa leksaker. Mitt barns bästa leksak är t.ex. en gammal burk med pärlor i. Behöver inte vara så avancerat!

• Natulcien

Vi läste för sonen från 3 månader.
    Mest var det pekböcker med sådana där tjocka, hårda sidor med djur och liknande, Max-böckerna, Bu och Bä, och nån tygbok som prasslade. Men vi "läste" alla möjliga andra barnböcker också, fast utan att läsa så mycket, mest titta på bilderna och prata om dem.
    Men...man tager vad man haver. Minns en gång när vi var och hälsade på morfar och hade glömt böckerna så tittade vi i en fågelbok... funkade fint.

• Amanda84

Jag skulle vilja rekommendera böcker från GoBoken. Ärligt talat så tycker jag som vuxen att de verkligen är hur trista som helst (om man läser texterna - t.ex. Max-böckerna är hundra gånger bättre). MEN många bebisar verkar dock uppskatta dem väldigt mycket och böckerna är anpassade efter bebisens ålder. De är ofta tuggvänliga, dra-och-slitvänliga och slå-i-golvetvänliga. Många av böckerna har roliga flikar som man kan öppna och stänga.

Om du hittar några av dem begagnat så är det att rekommendera så behöver du inte vara med i bokklubben.

• Mellanmjölkens land

Vi var med i Goboken ett tag med dottern men jag upplevde aldrig att de funkade åldersmässigt. Kanske kan funka bättre den här gången Det ironiska är att i har massor med böcker men det är svårt att avgöra vilken bok som kan tänkas vara lagom

Svar på tråden Böcker för 4,5månaders