Privata utbildningar
Hej.
Jag funderar på att läsa en distansutbildning på ett företag jag hittade på nätet. Är intresserad av utbildningen men då den kostar så vill jag gärna ha mer info.
Har ringt runt lite myndigheter etc men ingen verkar kunna svara på mina frågor eller snarare jag hittar inte rätt myndighet som "ansvarar" för detta område.
Det jag undrar är om vem som helst kan/får kalla sig får utbildare? När jag tittar närmare på de som håller i utbildningen jag är intresserad av, så har de ingen speciell bakgrund mer än att de satt ihop en egen utbildning om man säger så. De har satt ihop en del litteratur som de anser relevanta för utbildningen sen har de skapat uppgifter/tentor och sen om man klarar dessa får man sitt diplom.
Finns det inget krav på utbildaren eller dennes utbildning?
Isf är det ju fritt fram för vem som helst att kalla sig för utbildare inom ett visst ämne och sen sätta ihop en egen utbildning och tjäna jättemycket pengar.
Är det ingen som kollar upp ett utbildningsföretag och dess utbildare menar jag? Utbildningen jag ska läsa är inom social omsorg och innebär senare arbete med människor. Har ngn därute kunskap om detta?