• lollo3

Privata utbildningar

Hej.

Jag funderar på att läsa en distansutbildning på ett företag jag hittade på nätet. Är intresserad av utbildningen men då den kostar så vill jag gärna ha mer info.

Har ringt runt lite myndigheter etc men ingen verkar kunna svara på mina frågor eller snarare jag hittar inte rätt myndighet som "ansvarar" för detta område.

Det jag undrar är om vem som helst kan/får kalla sig får utbildare? När jag tittar närmare på de som håller i utbildningen jag är intresserad av, så har de ingen speciell bakgrund mer än att de satt ihop en egen utbildning om man säger så. De har satt ihop en del litteratur som de anser relevanta för utbildningen sen har de skapat uppgifter/tentor och sen om man klarar dessa får man sitt diplom.

Finns det inget krav på utbildaren eller dennes utbildning?

Isf är det ju fritt fram för vem som helst att kalla sig för utbildare inom ett visst ämne och sen sätta ihop en egen utbildning och tjäna jättemycket pengar.

Är det ingen som kollar upp ett utbildningsföretag och dess utbildare menar jag? Utbildningen jag ska läsa är inom social omsorg och innebär senare arbete med människor. Har ngn därute kunskap om detta?

• Svar på tråden Privata utbildningar
  • snedtak

Vilken nivå är det på? Vad får man för diplom/examen när man är klar?

• korralin

skulle vara mycket lättare att hjälpa om du kunde säga vilken skola det gäller. det kommer knappast avslöja din identitet om det är det du undrar... 

• Gladskit

I princip så är det väl bara de utbildningarna som berättigar CSN som måste uppfylla vissa formkrav och som granskas/revideras löpande? Annars står det ju en fritt att starta en utbildning och diplomera folk om man upplever att man har kunskap att dela med sig av.
    Sen hur den värderas, om det man lär sig är relevant, om man blir attraktiv på arbetsmarknaden osv är ju mer luddigt kan jag tänka mig. Finns det några referenser på deras hemsida? Någon som gått utbildningen tidigare? Eller kan du ringa en potentiell arbetsgivare och prata med någon som kan svara på om du skulle vara attraktiv för dem att anställa (hypotetiskt) om du kom till dem med det här diplomet?

• snedtak
    Gladskit skrev 2014-03-14 11:12:22 följande:
    I princip så är det väl bara de utbildningarna som berättigar CSN som måste uppfylla vissa formkrav och som granskas/revideras löpande? Annars står det ju en fritt att starta en utbildning och diplomera folk om man upplever att man har kunskap att dela med sig av.
    Sen hur den värderas, om det man lär sig är relevant, om man blir attraktiv på arbetsmarknaden osv är ju mer luddigt kan jag tänka mig. Finns det några referenser på deras hemsida? Någon som gått utbildningen tidigare? Eller kan du ringa en potentiell arbetsgivare och prata med någon som kan svara på om du skulle vara attraktiv för dem att anställa (hypotetiskt) om du kom till dem med det här diplomet?
    Om utbildningen inte är CSN-berättigad kan det vara värt att kolla om den är ansluten till någon typ av branschorganisation.
  • Gladskit
    snedtak skrev 2014-03-14 11:38:26 följande:
    Om utbildningen inte är CSN-berättigad kan det vara värt att kolla om den är ansluten till någon typ av branschorganisation.

Bra tips!
  • lollo3

Tack för era svar. Har kollat närmare på saken nu o det verkar som att vem som helst får kalla sig utbildare o sätta ihop en egen utbildning.

Ska inte längre läsa den utbildningen efter att ha sett kurslitteraturen, har redan läst två av tre böcker i tidigare sammanhang vilket fick mig att inse att de bara plockat tre böcker som är relevanta till ämnet som ofta används i liknande ämnen o ingen annan särskild anledning.

Detta väckte en ny fråga hos mig, får man bara ta o använda vilken bok man vill i privata utbildningar? Jag menar finns det ingen regel eller tillstånd när det gäller användning av böcker till kurslitteratur??

Svar på tråden Privata utbildningar