Dr Mupp skrev 2014-03-13 22:06:37 följande:
Ta med bilen till en affär med kunnig personal som kan hjälpa er att prova ut den som sitter bäst i bilen
Hjälper ju inte er mycket om jag berättar att britax Two-way är den stol som räcker längst (tills barnet är ca 125 cm) om den sen inte passar er bil.
Vi har både Britax Two-way och Britax Max-way. Jag gillar båda men av olika skäl.
Two-way gillar jag för att den räcker länge. Min sjuåring har precis vuxit ur stolen. Han är ca 127 cm lång. Nackdelarna med den stolen är dock att den är väldigt upprätt så små bebisar sitter illa och så är den inte så ombonad.
Max-way är väldigt lik Hi-way men mer rymlig. Jag gillar stolen eftersom den har en kort sittyta så ger den mycket benytrymme, den är ombonad och rymlig. Min fyraåring på ca 95 cm sitter som en kung i stolen. Den räcker däremot inte lika länge som en two-way. För oss är det inget problem då jag har korta barn.
En stol som jag tycker verkar vara den perfekta kompromissen är Axkid minikid. Rymlig och ombonad med en massa trevliga finesser som bla självdragande fästband. Skulle jag köpa stol idag skulle jag ha köpt den, förutsatt att den passar i bilen.
Ja, verkar ju bäst att åka till butik än att beställa på nätet kanske. Då ska vi kolla Britax, det verkar ju vara de flestas favorit :)