• FemmeM

Bästa bilstol?

Vi ska köpa ny bilstol till dottern som är 9 månader men känner att jag har ingen jättebra koll på bilstolar. Vilka som är bra osv?
    Finns det typ nåt bäst i test som man kan kolla? Så aktuellt som möjligt. Eller någon som vill skriva ner sina egna erfarenheter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-13 21:15
    Kom på en följdfråga! Har ju kollat på lekmer för de verkar ha bra priser och fri frakt osv. Men hur fraktas den? Är det inte risk för att den får smällar vid frakt? Någon som beställt på internet?

• Svar på tråden Bästa bilstol?
  • Sisisisi

Välj en bilstol som har lång användningstid (hög rygg+godkänd till 25 kg) så behöver du inte köpa ytterligare en innan du är tvungen att vända barnet framåt.

Testa några olika i bilen och välj den som passar er bäst.

Den bästa jag har hafts besafe Izi plus! Andra stolar jag skulle testa är britax maxway och axkid minikid/Beemoo safe mini.

Små stolar är tex hiway, mobi och Izi kid.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Tjolanta
    Lilla Fjun skrev 2014-03-13 21:10:04 följande:
    Vi är väldigt nöjda med Britax Hi-way!

Precis vad jag skulle skriva! =)) Vi har haft BRITAX till alla 3 barnen.
  • Tjolanta

Den vi har har kortare sittdel så det blir mer plats för benen ju mer barnet växer.

• FemmeM

Ah, okej. Ska kolla upp dom. Hon är ganska stor och lång. Väger redan nu nånstans mellan 9,5-10kg, så känns som det ska vara en större modell om det finns sådana skillnader.

Men har åldern någon betydelse eller är det bara vikten?

• Tjolanta
    FemmeM skrev 2014-03-13 21:25:31 följande:
    Ah, okej. Ska kolla upp dom. Hon är ganska stor och lång. Väger redan nu nånstans mellan 9,5-10kg, så känns som det ska vara en större modell om det finns sådana skillnader. Men har åldern någon betydelse eller är det bara vikten?

Snarare längden som spelar roll när de har nacken vid kanten på stolen ungefär, då börjar de växa ur den.
  • FemmeM
    Tjolanta skrev 2014-03-13 21:28:23 följande:

Snarare längden som spelar roll när de har nacken vid kanten på stolen ungefär, då börjar de växa ur den.
    Ja, vi använder ju fortfarande babyskyddet. Tror det ska hålla upp till 13 kg och huvudet är ju inte vid kanten än men däremot sitter hon inget bra där i. Det blir trångt, speciellt om hon har mycket kläder vid korta resor. Och så trivs hon inte när hon inte ser något.
  • Tjolanta
    FemmeM skrev 2014-03-13 21:33:44 följande:
    Ja, vi använder ju fortfarande babyskyddet. Tror det ska hålla upp till 13 kg och huvudet är ju inte vid kanten än men däremot sitter hon inget bra där i. Det blir trångt, speciellt om hon har mycket kläder vid korta resor. Och så trivs hon inte när hon inte ser något.

Vår lilla trivdes inte heller i babyskydd. Blev betydligt nöjdare i bilstolen Att det blir trångt åt benen gör inget fast att det kanske inte ser så bekvämt ut. När jag pratade om längden i mitt förra inlägg så menade jag bilstolen och inte babyskyddet.
  • Dr Mupp

Ta med bilen till en affär med kunnig personal som kan hjälpa er att prova ut den som sitter bäst i bilen 

Hjälper ju inte er mycket om jag berättar att britax Two-way är den stol som räcker längst (tills barnet är ca 125 cm) om den sen inte passar er bil. 

Vi har både Britax Two-way och Britax Max-way. Jag gillar båda men av olika skäl. 

Two-way gillar jag för att den räcker länge. Min sjuåring har precis vuxit ur stolen. Han är ca 127 cm lång. Nackdelarna med den stolen är dock att den är väldigt upprätt så små bebisar sitter illa och så är den inte så ombonad. 

Max-way är väldigt lik Hi-way men mer rymlig. Jag gillar stolen eftersom den har en kort sittyta så ger den mycket benytrymme, den är ombonad och rymlig. Min fyraåring på ca 95 cm sitter som en kung i stolen. Den räcker däremot inte lika länge som en two-way. För oss är det inget problem då jag har korta barn. 

En stol som jag tycker verkar vara den perfekta kompromissen är Axkid minikid. Rymlig och ombonad med en massa trevliga finesser som bla självdragande fästband. Skulle jag köpa stol idag skulle jag ha köpt den, förutsatt att den passar i bilen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • FemmeM
    Dr Mupp skrev 2014-03-13 22:06:37 följande:
    Ta med bilen till en affär med kunnig personal som kan hjälpa er att prova ut den som sitter bäst i bilen 

Hjälper ju inte er mycket om jag berättar att britax Two-way är den stol som räcker längst (tills barnet är ca 125 cm) om den sen inte passar er bil. 

Vi har både Britax Two-way och Britax Max-way. Jag gillar båda men av olika skäl. 

Two-way gillar jag för att den räcker länge. Min sjuåring har precis vuxit ur stolen. Han är ca 127 cm lång. Nackdelarna med den stolen är dock att den är väldigt upprätt så små bebisar sitter illa och så är den inte så ombonad. 

Max-way är väldigt lik Hi-way men mer rymlig. Jag gillar stolen eftersom den har en kort sittyta så ger den mycket benytrymme, den är ombonad och rymlig. Min fyraåring på ca 95 cm sitter som en kung i stolen. Den räcker däremot inte lika länge som en two-way. För oss är det inget problem då jag har korta barn. 

En stol som jag tycker verkar vara den perfekta kompromissen är Axkid minikid. Rymlig och ombonad med en massa trevliga finesser som bla självdragande fästband. Skulle jag köpa stol idag skulle jag ha köpt den, förutsatt att den passar i bilen. 
    Ja, verkar ju bäst att åka till butik än att beställa på nätet kanske. Då ska vi kolla Britax, det verkar ju vara de flestas favorit :)
  • Dr Mupp
    FemmeM skrev 2014-03-13 22:14:37 följande:
    Ja, verkar ju bäst att åka till butik än att beställa på nätet kanske. Då ska vi kolla Britax, det verkar ju vara de flestas favorit :)
    Du kan ju åka och prova och sen beställa på nätet.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • corran

Har precis köpt en BeSafe izi plus till sonen, supernöjda!! Rekommenderas :)

Svar på tråden Bästa bilstol?