• Anonym (fasen)

Räknar kcal, händer inget :( Hur lång tid??

Efter hur lång tid kan jag räkna med resultat? Andra dieter brukar man ju tappa några vätskekilon redan de första dagarna, men inte med denna verkar det som?? Jag har räknat ut att jag ska ligga på ca 1100 kcal om dagen för att gå ner 1 kg i veckan, jag har legat på mellan 833 kcal - 945 kcal och nån dag 1085 kcal. Det är visserligen bara femte dagen idag, men jag hade ändå räknat med att ett par kilon skulle ha lossnat (vätska). Eller lossar man inte vätska om man äter kolhydrater?

Tror jag vägde 98 kg i måndags, inte säker då jag inte vägt mig sen veckan innan, kan vara att jag vägde 98,7 eller nåt förstås. 
    Imorse vägde jag 97,5, så det har ju gått neråt men inte alls lika mycket som jag trodde att det skulle!

Nån med insikt? Jag blir ju bara irriterad när jag inte märker resultat och då brukar jag vanligen skita i allt, men ska inte göra det den här gången. Det kanske är normalt att det tar ett tag för kroppen att vänja sig och sen börjar man gå ner "på riktigt"?

Jag vet att 0,5-1 kg i veckan är optimalt att gå ner, så jag är väl glad ändå att jag gått ner men trodde som sagt att kroppen skulle släppa lite mer vätska de första dagarna...

• Svar på tråden Räknar kcal, händer inget :( Hur lång tid??
  • Pirum

Min erfarenhet är att vissa veckor tappar man ingenting och vissa litegrann och några ganska mycket. Det viktigaste är att ha tålamod och inte utvärdera förrän tidigast efter två veckor. Beroende på var man är i menscykeln, om man har gått på toaletten osv påverkar ju. 

Men jag har precis samma problem som du, tappar sugen om jag inte ser resultat direkt. 

• Anonym (fasen)

Hmm.. Ja men första veckan brukar man ju tappa vätska, gör man inte det på detta sätt? Är det för att man äter kolhydrater?

• BSBS

Hej.

Tycker för det första att det låter alldeles för lite... Ditt kaloriintag alltså. Inte möjligt att du ska hålla dig till endast 1100kcal per dag med den vikten.

Räkna ut ditt energibehov på nytt!

Tränar/motionerar du något, Hur lång är du och är du tjej/kille?

Samt nej, det är inte för att du äter kolhydrater...

• Anonym (fasen)

1118 kcal om man ska vara noga :) Jag har ett stillasittande jobb och rör mig inte överhuvudtaget för det mesta, och det är inställt på om jag vill gå ner 1 kg i veckan. Det är alltså i appen som det räknats ut hur mkt jag ska äta.

Nähä men varför släpper jag inte vätska då?? Kan det vara för att jag har ägglossning kanske?

• BSBS

Ok och vilken app är det som du använder dig av? Och om du har möjlighet så skulle jag nog säga att du bör få i dig mer mat, försöka röra dig lite mer samt absolut inte glömma att dricka mängder med vatten!

Kroppen släpper lättare ifrån sig vätska när du tillför den med rätt vätska i alla fall är rätt vätska vatten.

Under ägglossning så förhöjs din kroppstemperatur en aning och då likaså din förbränning. Så du kan på annat ord under ägglossning äta ca 200-300kcal mer än de övriga dagarna på månaden.

Varför som din kropp inte släpper på vätska kan jag inte svara på. Men om du gör som jag skrivit ovan så tror jag att det kommer gå bättre..

Förresten så äter jag 1300kcal per dag och detta är då endast under de dagar som jag är i TOTAL VILA dvs går på toa, äter, sitter eller ligger ner. Själv väger jag ca 59kg idag.

Om jag hade en mer aktiv dag eller en mer aktiv vecka där jag antingen motionerade/tränade i medel intensivt så skulle jag behöva äta ca 2000kcal/dag för att behålla min vikt.

Därför så tycker jag att det låter totalt orimligt för dig att endast äta 1118kcal...

Även när man tar ditt stillasittande jobb samt övrigt inte så fysiskt aktiva liv i betraktning.

• BSBS

Du ska ta ditt energibehov -500kcal per dag för att få fram ditt dagliga kaloriintag för att kunna gå ner ca 0,5kg i veckan som förövrigt precis som du skrivit är att föredra, en optimal viktnedgång.

• snusfia

men hur kan du gnälla när du inte ens vet vad du vägde från början

One, Two Freddy's coming for you. Three, Four, better lock your door...
  • Anonym (fasen)
    BSBS skrev 2014-03-15 01:05:59 följande:
    Ok och vilken app är det som du använder dig av? Och om du har möjlighet så skulle jag nog säga att du bör få i dig mer mat, försöka röra dig lite mer samt absolut inte glömma att dricka mängder med vatten!

Kroppen släpper lättare ifrån sig vätska när du tillför den med rätt vätska i alla fall är rätt vätska vatten.

Under ägglossning så förhöjs din kroppstemperatur en aning och då likaså din förbränning. Så du kan på annat ord under ägglossning äta ca 200-300kcal mer än de övriga dagarna på månaden.

Varför som din kropp inte släpper på vätska kan jag inte svara på. Men om du gör som jag skrivit ovan så tror jag att det kommer gå bättre..

Förresten så äter jag 1300kcal per dag och detta är då endast under de dagar som jag är i TOTAL VILA dvs går på toa, äter, sitter eller ligger ner. Själv väger jag ca 59kg idag.

Om jag hade en mer aktiv dag eller en mer aktiv vecka där jag antingen motionerade/tränade i medel intensivt så skulle jag behöva äta ca 2000kcal/dag för att behålla min vikt.
    Därför så tycker jag att det låter totalt orimligt för dig att endast äta 1118kcal...

Även när man tar ditt stillasittande jobb samt övrigt inte så fysiskt aktiva liv i betraktning.
    Ok, tack! Jag använder mig av FitnessPal. 

För att räkna ut mitt behov har jag också använt denna sida: matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php 
    Där det står såhär:

"Kroppen behöver energi för att underhålla sig själv och för att kunna röra sig. När din kropp befinner sig i fullständig vila (dvs ingen stimulas av "sympathetic nervous system") behöver den fortfarande energi för att kunna underhålla vitala organ. Din kropp kräver 1765 kcal under en dag om du enbart befinner dig i fullständig vila hela dagen.

Nu är det så att man sällan befinner sig i fullständig vila under en hel dag. Du rör på dig och kroppen skapar rörelse genom att förbruka energi. Du behöver alltså energi både för att underhålla vitala organ, och för att producera rörelser. Sammanlagt behöver du 2118 kcal för att både kunna underhålla dina organ och röra på dig så mycket som du har uppgett att du gör (1.2).

Energin kommer från maten du äter, men vad sker om du stoppar i dig mindre mängd mat än vad som motsvarar 2118 kcal, som din kropp kräver? Då kommer kroppen att använda, som bränsle, sitt eget fett och, i vissa fall, sitt eget protein (genom att bryta ner de egna musklerna). Det är så viktminskning går till. Vad sker om du äter mer mat än 2118 kcal? Din kropp kommer att förbruka 2118 kcal av den mat du äter, och eftersom du stoppar i dig mer mat än så, kommer kroppen att lagra resten av maten som fett, och, under vissa förutsättningar, använda matens protein till att bygga ny muskelmassa. När du äter 2118 kcal kommer din kropp att få tillräckligt med energi för att underhålla sig själv och utföra de rörelser du genomför, men utan att lagra energi som fett, eftersom det ej blir någon energi över att lagra.

Nu är det så att du har valt att äta 1000 kcal mindre än ditt behov på 2118 kcal. Du väljer att äta 1118 kcal och du tvingar därmed kroppen att ta 1000 kcal från sig själv varje dag, för att kunna underhålla sig själv och skapa de rörelser som du genomför."

Jag vet att jag brukar stå still i vikt under ägglossning när jag bantat tidigare, så kanske har med det att göra.
    Jag har valt att dra av 1000 kcal eftersom jag vill försöka gå ner 1 kg i veckan, då blir 1118 kcal om dagen.

Jag försöker röra på mig när jag kan, men jag måste för min egen skull räkna med hur jag ska äta om jag inte rör mig eftersom jag inte alltd är motiverad att motionera, så om jag räknat på att röra mig en viss del och äta en viss del och sen skippar motionen så äter jag ju då för mycket. 

Detta är inte min favoritmetod egentligen, men jag känner att jag inte kan ha några förbud just nu, utan jag vill kunna äta vad jag vill och bara hålla mig till en viss mängd kcal. 
  • Anonym (fasen)
    snusfia skrev 2014-03-15 01:22:52 följande:
    men hur kan du gnälla när du inte ens vet vad du vägde från början
    För att jag med andra dieter brukar tappa 3-4 kg i vätska de första dagarna, så även om jag vägde 0,8 kg mer än vad jag tror så har jag ändå inte ens tappat i närheten.

Men jag tror det är ägglossningen som spökar nu när jag tänkt efter, så jag får avvakta ett par dagar till. 0,5 kg till ner från igår iallafall, så idag vägde jag 97 kg. Det händer ju nåt iallafall, men jag är sååå otålig...
  • Anonym (tänk om)

Du gör som många andra och är helt fixerad vid antal kilo. Genom att tappa vätska har du inte vunnit något för så fort du dricker kommer du att lägga på dig det igen. Det enda som fungerar är att äta rätt och att motionera.
    Ställ dig frågan vad syftet är med viktminskningen, om det är att vågen visar rätt eller att du får en mer hälsosam kropp. Om det är vågen som är svaret och sättet du går ner på inte spelar någon roll kan du enkelt fixa det genom att helt sluta dricka. Du kommer då att gå ner i ett rasande tempo men å andra sidan kommer du att vara död inom 7 dagar eftersom njurarna kollapsar rätt snart.

Att du inte är motiverad att motionera betyder egentligen att du inte är motiverad att gå ner i vikt.
    Viktminskning är egentligen inte så svårt, man kan äta precis vad man vill OM man rör på sig tillräckligt mycket.

• Anonym (fasen)

Ja eftersom det är antal kilo som spelar roll för IVF så är det det jag är fixerad vid, mitt bmi. 

Nej anledningen till att jag vill tappa vätska är för att då vet jag att jag gör rätt, eftersom man ofta släpper vätska först innan man släpper fettet. Så därför nojar jag lite över att jag inte verkar släppa vätska, bränner jag då fett? Osv.

Jag kommer att börja röra på mig mer, den motivationen kommer och går. Men tills vidare så fokuserar jag på kosten. Det är ju trots allt kosten som är 95 % av viktnedgång.

• Anonym (tänk om)
    Anonym (fasen) skrev 2014-03-15 15:09:55 följande:
    Ja eftersom det är antal kilo som spelar roll för IVF så är det det jag är fixerad vid, mitt bmi. 

Nej anledningen till att jag vill tappa vätska är för att då vet jag att jag gör rätt, eftersom man ofta släpper vätska först innan man släpper fettet. Så därför nojar jag lite över att jag inte verkar släppa vätska, bränner jag då fett? Osv.

Jag kommer att börja röra på mig mer, den motivationen kommer och går. Men tills vidare så fokuserar jag på kosten. Det är ju trots allt kosten som är 95 % av viktnedgång.
    Nej, det är inte kosten som gör viktnedgången utan kombinationen kost och motion. Att satsa på att gå ner kilo i vätska är faktiskt mycket kortsiktigt tänkt. Så länge som du tänker så borde du helt slopa tankarna på att gå ner i vikt.
  • Anonym (fasen)
    Anonym (tänk om) skrev 2014-03-15 15:16:43 följande:
    Nej, det är inte kosten som gör viktnedgången utan kombinationen kost och motion. Att satsa på att gå ner kilo i vätska är faktiskt mycket kortsiktigt tänkt. Så länge som du tänker så borde du helt slopa tankarna på att gå ner i vikt.
    Nej, det är kosten som gör viktnedgången. 
    Nej men du missförstår mig, jag vill tappa vätskekilona så att jag vet att det jag går ner efteråt är fettkilon.

För två år sedan gick jag ner 36 kg på 9 månader genom att enbart ändra kosten, ingen motion alls. Så jag vet med säkerhet att det är kosten som spelar mest roll. 

När jag närmar mig normalt bmi kommer jag att satsa mer på motionen eftersom jag inte vill se ut som en hösäck.
  • Anonym (tänk om)
    Anonym (fasen) skrev 2014-03-15 15:19:37 följande:
    Nej, det är kosten som gör viktnedgången. 
    Nej men du missförstår mig, jag vill tappa vätskekilona så att jag vet att det jag går ner efteråt är fettkilon.

För två år sedan gick jag ner 36 kg på 9 månader genom att enbart ändra kosten, ingen motion alls. Så jag vet med säkerhet att det är kosten som spelar mest roll. 

När jag närmar mig normalt bmi kommer jag att satsa mer på motionen eftersom jag inte vill se ut som en hösäck.
    Nej jag missförstår dig inte, det är du som inte vill höra en obekväm sanning.
    precis som jag skrev kan du gå ner hur mycket som helst hur fort som helst om det är antal kilo som spelar roll och inte hur kroppen mår.
    En poäng jag har är att du borde få dig en tankeställare över det faktum att du redan gått ner 36 kilo. Jag tror inte att du hade en startvikt på 140 kilo utan att du gått upp de där kilona igen.  Varför ens skada kroppen om du ändå kommer att gå upp det igen, din kropp kommer i längden att må bättre att vara överviktig än att du håller på med diverse dieter.

Att du tappar vätska är definitivt ingen garanti för att du går ner fett, det är bara en garanti på att du torkar ur kroppen.
  • Anonym (fasen)
    Anonym (tänk om) skrev 2014-03-15 15:30:45 följande:
    Nej jag missförstår dig inte, det är du som inte vill höra en obekväm sanning.
    precis som jag skrev kan du gå ner hur mycket som helst hur fort som helst om det är antal kilo som spelar roll och inte hur kroppen mår.
    En poäng jag har är att du borde få dig en tankeställare över det faktum att du redan gått ner 36 kilo. Jag tror inte att du hade en startvikt på 140 kilo utan att du gått upp de där kilona igen.  Varför ens skada kroppen om du ändå kommer att gå upp det igen, din kropp kommer i längden att må bättre att vara överviktig än att du håller på med diverse dieter.

Att du tappar vätska är definitivt ingen garanti för att du går ner fett, det är bara en garanti på att du torkar ur kroppen.
    Nej, men vid de flesta dieter så börjar kroppen med att tappa vätska innan den börjar bränna fett.

Jag hade en startvikt på 128 kg, så ja, lite har jag gått upp. Ca 6 kg.

Min kropp mår inte bättre av att vara överviktig när det innebär att jag inte kan genomgå en IVF.
  • Anonym (tänk om)
    Anonym (fasen) skrev 2014-03-15 16:07:25 följande:
    Nej, men vid de flesta dieter så börjar kroppen med att tappa vätska innan den börjar bränna fett.

Jag hade en startvikt på 128 kg, så ja, lite har jag gått upp. Ca 6 kg.

Min kropp mår inte bättre av att vara överviktig när det innebär att jag inte kan genomgå en IVF.

Nej det hävdar inte de flesta dietister utan det finns en uppfattning bland människor att det är så. Jag tror att det beror på att man bara ser det man vill se.
    Det du pratar om är att göra av med glykogen, det är det första som försvinner när man går ner i vikt. Det kissar man ut precis som du nämner. Det är i sig inte ett kvitto på att man är på rätt väg. Dels därför att det beror på en mängd olika faktorer som graden av uttorkning innan du startat dels därför att det som behövs är motion.  För som jag nämnde är det bara kilon du är ute efter så når du målet snabbt genom att helt sluta tillföra kroppen vätska.

aka.viktvaktarna.se/util/art/index_art.aspx&art_id=9200764&sc=3046

Jo, din kropp mår fysiskt bättre av att hålla en stabil vikt än att du jojobantar. Att du inte kan genomgå IVF är istället en psykisk belastning. Även om det är nog så tungt så belastar det inte fysiskt. 

Svar på tråden Räknar kcal, händer inget :( Hur lång tid??