BSBS skrev 2014-03-15 01:05:59 följande:
Ok och vilken app är det som du använder dig av? Och om du har möjlighet så skulle jag nog säga att du bör få i dig mer mat, försöka röra dig lite mer samt absolut inte glömma att dricka mängder med vatten!
Kroppen släpper lättare ifrån sig vätska när du tillför den med rätt vätska i alla fall är rätt vätska vatten.
Under ägglossning så förhöjs din kroppstemperatur en aning och då likaså din förbränning. Så du kan på annat ord under ägglossning äta ca 200-300kcal mer än de övriga dagarna på månaden.
Varför som din kropp inte släpper på vätska kan jag inte svara på. Men om du gör som jag skrivit ovan så tror jag att det kommer gå bättre..
Förresten så äter jag 1300kcal per dag och detta är då endast under de dagar som jag är i TOTAL VILA dvs går på toa, äter, sitter eller ligger ner. Själv väger jag ca 59kg idag.
Om jag hade en mer aktiv dag eller en mer aktiv vecka där jag antingen motionerade/tränade i medel intensivt så skulle jag behöva äta ca 2000kcal/dag för att behålla min vikt.
Därför så tycker jag att det låter totalt orimligt för dig att endast äta 1118kcal...
Även när man tar ditt stillasittande jobb samt övrigt inte så fysiskt aktiva liv i betraktning.
Ok, tack! Jag använder mig av FitnessPal.
För att räkna ut mitt behov har jag också använt denna sida:
matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Där det står såhär:
"Kroppen behöver energi för att underhålla sig själv och för att kunna röra sig. När din kropp befinner sig i fullständig vila (dvs ingen stimulas av "sympathetic nervous system") behöver den fortfarande energi för att kunna underhålla vitala organ. Din kropp kräver 1765 kcal under en dag om du enbart befinner dig i fullständig vila hela dagen.
Nu är det så att man sällan befinner sig i fullständig vila under en hel dag. Du rör på dig och kroppen skapar rörelse genom att förbruka energi. Du behöver alltså energi både för att underhålla vitala organ, och för att producera rörelser. Sammanlagt behöver du 2118 kcal för att både kunna underhålla dina organ och röra på dig så mycket som du har uppgett att du gör (1.2).
Energin kommer från maten du äter, men vad sker om du stoppar i dig mindre mängd mat än vad som motsvarar 2118 kcal, som din kropp kräver? Då kommer kroppen att använda, som bränsle, sitt eget fett och, i vissa fall, sitt eget protein (genom att bryta ner de egna musklerna). Det är så viktminskning går till. Vad sker om du äter mer mat än 2118 kcal? Din kropp kommer att förbruka 2118 kcal av den mat du äter, och eftersom du stoppar i dig mer mat än så, kommer kroppen att lagra resten av maten som fett, och, under vissa förutsättningar, använda matens protein till att bygga ny muskelmassa. När du äter 2118 kcal kommer din kropp att få tillräckligt med energi för att underhålla sig själv och utföra de rörelser du genomför, men utan att lagra energi som fett, eftersom det ej blir någon energi över att lagra.
Nu är det så att du har valt att äta 1000 kcal mindre än ditt behov på 2118 kcal. Du väljer att äta 1118 kcal och du tvingar därmed kroppen att ta 1000 kcal från sig själv varje dag, för att kunna underhålla sig själv och skapa de rörelser som du genomför."
Jag vet att jag brukar stå still i vikt under ägglossning när jag bantat tidigare, så kanske har med det att göra.
Jag har valt att dra av 1000 kcal eftersom jag vill försöka gå ner 1 kg i veckan, då blir 1118 kcal om dagen.
Jag försöker röra på mig när jag kan, men jag måste för min egen skull räkna med hur jag ska äta om jag inte rör mig eftersom jag inte alltd är motiverad att motionera, så om jag räknat på att röra mig en viss del och äta en viss del och sen skippar motionen så äter jag ju då för mycket.
Detta är inte min favoritmetod egentligen, men jag känner att jag inte kan ha några förbud just nu, utan jag vill kunna äta vad jag vill och bara hålla mig till en viss mängd kcal.