• barbarauppsala

Smart treåring? född dec. 02

Min treåring är en 'vanlig' liten glad tjej. Hon har gjort allt samtidigt som alla andra barn. Förutom en sak, strax innan hon blev 3 skrev hon sitt namn för första gången utan att jag lärt henne innan, nu, två månader senare, skriver hon flera lätta ord och känner igen ca 8 bokstäver och 'läser' ord som innehåller bokstäverna hon känner igen. Jag vill inte berätta för närma vänner för jag vill inte att de ska tro att jag 'skryter', men jag har nämnt för dagis att de gärna får stimulera och leka med ord. Hur ska jag göra, ska jag fortsätta att visa henne nya ord eller ska jag ignorera detta och låta henne lära sig i samband när hon började skolan som sjuåring??

• Svar på tråden Smart treåring? född dec. 02
  • Challe N

Vad kul! Det är väl bara att fotsätta uppmuntra! Så länge hon tycker det är kul så är det väl inget fel i att visa nya ord

• Neko

Uppmuntra henne!! Jag lärde mej läsa när jag var 2 år men fick inte mycket uppmuntran. När jag började skolan och kunde läsa redan blev jag bara nertryckt av läraren som tyckte att det var onödigt och jag var ändå tvungen att göra samma övningar som de andra. Tappade intresset för skolan helt :/ Jättekul att hon är duktig och tycker om det :)

• Celindan

Uppmuntra! För Guds skull, hämma absolut inte om hon dessutom tycker det är roligt att lära sig! Hon kommer nog få väldigt lätt i skolan. Kanonbra ju!
    Jag själv började prata ganska sent, men när jag var endast TVÅ år gammal talade jag rent, kunde säga "r" o alla andra svårigheter, böjde inga ord konstigt som "jag gådde ut" utan allt var korrekt från början. Hade väldigt lätt i skolan och kände igen alla bokstäver när jag var 3-4 år (kunde inte rabbla alfabetet i rätt ordning förstås men kunde alla bokstäver). Haha, låter som om jag skryter om mig själv nu men som jag förstått det verkar detta ganska ovanligt, min styvdotter är liksom 5 år och kan varken skriva sitt namn eller prata rent. Det är väl ganska extremt åt andra hållet visserligen men iaf, uppmuntra din dotters färdigheter, det är JÄTTEBRA att hon är så pass duktig! Bara hon lär sig ödmjukhet också så blir det kanon!

• nattuggla

Min dotter kunde bokstäverna vid 2 år, kunde säga vems namn som börjar på den och den bokstaven. Bara xzåäö som hon inte ännu kan. JA, de e väl att leka med bokstäver och ord...jag gör det för jag vet att hon gillar det, men inte överdrivet och hela tiden men nån gång emellanåt.

• Mamahanna

Tror man ska ta det lite lungt med barn som är lite före sin tid...Min dotter är också väldigt före med allt och jag försöker tänka på det att inte pressa fram något utan finnas där när det händer....

• Kallisto

Grattis till en duktig tjej! Ni måste vara jättestolta! Om hon fortsätter att utvecklas så här snabbt, så kanske ni ska fundera på vilken skola ni sätter henne i. Den kommunala skolan har sällan resurser att ta hand om överbegåvade barn och verkar i många fall hämmande på deras utveckling.

• Makaroner

Köp bokstavs-magnter som hon kan leka med på kylskåpet Min kille älskar sina magneter och har för ett par dagar sen skrivit "fot" och läste det själv! Han är 4,5 år.

• Lykiska

Tycker absolut inte att du ska ignorera! Det är väl som allt annat, uppmuntra att lära sig i sin egen takt! Om det sen är snabbt eller långsamt spelar ju ingen roll. Ta med det i vardagliga situationer, fråga vad det är för bokstav, vilken bokstav olika namn på folk ni känner börjar på, ge henne något pussel med olika bokstäver. Så länge det inte blir ett tvång, en träning, är det ju aldrig fel att de lär sig!

• Annapanna80

jag satt faktiskt och läste böcker för de andra barnen på dagis när jag var 5 år! mycket pga att jag har en 5 år äldre bror som lärde mig läsa tidigt. UPPMUNTRA! det kan bara vara bra, och jag har haft jättelätt för allt vad läsning heter och läst tusentals böcker och det hänger väl mycket på om man har lätt för det och har fått lite extraskjuts! vad kul för din lilla tjej!

• Veladis

Uppmuntra utan att pressa!

Låt henne leka med bokstäver, du kan ju inte gärna hindra henne!

Min dotter är 2 år och 4 mån och har precis börjat skriva bokstäver. Hon kan hela lafabetet, vad bokstäverna heter och vilkas namn som börjar på dem... Allt började då hon strax före sin tvåårsdag fick en bordstablett med alfalbetet att ha under sin tallrik. Sedan såg hon bokstäver överallt...

Hon har också kylskåpsbokstäver, köpta i en vanlig leksaksaffär. De 'är jättebra!

• therese

Uppmuntra!

Jag lärde mig läsa när jag var 3, och mina föräldrar lät mig gå i Montessori-förskóla. Det var rätt bra gjort av dem, tycker jag. Där kunde jag fortsätta upptäcka och lära i min egen takt o efter eget intresse.

Min egen dotte är nu 3 år och 1 månad, visar STORT intresse för bokstäver, känner igen ord och namn, älskar "Fem myror..." osv.

Jag tror att man ska uppmuntra, visa, förklara men inte pressa barnet att göra/lära sig sånt det inte vill. Vid 3 års ålder är ju barnet fortfarande ett litet barn, och styrs mkt utav sin lust när det lär sig. Så länge barnet visar intresse tycker jag absolut att du ska hjälpa och visa och förklara, men så fort intresset falnar och hon fokuserar på ngt annat, t ex lego eller vad det kan vara, så låt det vara och ta vara på nästa tillfälle då hon visar intresse igen.
    Det lönar sig inte att försöka sitta och ha "lektion" eller så i en halvtimme typ "nu ska vi läsa" för det funkar aldrig på ett sånt litet barn.

Passa på att visa siffror också, har hon fattar ljud-bokstäver-ord så lär hon nog greppa mängd-siffra också, upp till fem-tio eller så, sen är det inte överblickbar mängd för en liten.

Och ett hett tips från mig är MOTESSORI! Inte att förväxla med Waldorf!

• therese

... monTessori är det ju....!

• Helene OSV

Olivia (2 år & 4 mån) har börjat gilla "fem myror" och sitt bokstavspussel och bokstavsmagneter.
    Hon känner igen sitt namn och hittar O:n överallt. När vi gick förbi en stor skylt där det stod Mejeri pekade hon på M:et och sa "M som i mamma"

Jag tycker absolut självklart att man ska uppmuntra!

• sockergryn

Min tjej var också tidig med att läsa och var intresserad av bokstäver vid 2½års ålder. Vid 3½ knäckte hon läskoden och har kinnat läsa sedan dess! Vi uppmuntrade detta mycket genom att spela bokstavsspel, löpa magnetbokstäver, läsa mycket för henne! En positiv men inte pressande uppmuntran!
    Nu är hon 7 år och läser, enligt "fröken" sombarn gör i årskurs 6!! Vi är jättestolta förståss! hon älskar att hjälpa dom andra barnen och hon får egna läsläxor som är anpassade efter hennes nivå. Det kan aldrig vara fel att ett barn lär sig läsa tidigt!
    Det enda negativa jag kan komma på är att hon läser saker hon inte förstår på tex löpsedlar...

• barbarauppsala

tack för alla tips, speciellt fem myror och KYLSKÅPSMAGNETERNA, jättebra!! nu känns det mycket bättre!

• Veladis

TS: Va bra! Kylskåpsmagneter är ju en suveränt enkel grej som man kan ha en massa kul med!

• Odie

Va kul, jag har också en tjej född dec 02 som skriver en massa ord och kan de flesta bokstäverna.

Klart att du ska uppmuntra henne om hon tycker det är kul. Tycker inte du ska vara rädd att berätta för vännerna för att de ska tycka att du skryter, man SKA skryta om sina barn ju Det gör jag iaf, mina barn är BÄST

• Odie

Va kul, jag har också en tjej född dec 02 som skriver en massa ord och kan de flesta bokstäverna.

Klart att du ska uppmuntra henne om hon tycker det är kul. Tycker inte du ska vara rädd att berätta för vännerna för att de ska tycka att du skryter, man SKA skryta om sina barn ju Det gör jag iaf, mina barn är BÄST

• Odie

Sorry råkade visst klicka 2 ggr,,,

Svar på tråden Smart treåring? född dec. 02