• Anonym (Tjejen)

äggdonation i Sverige?

Har läst lite och hört lite.. Vissa säger att det finns äggdonation i Sverige å andra inte... Så hur ligger det till egentligen?
    Och hur går dessa utredningar till egentligen, där dom bedömer vem som kan donera? Å får vem som helst ägget eller utreds det även där?
    Jag har nämligen en vännina som skulle vilja donera ett ägg till mig. Är det helt omöjligt att göra så? Hon har fött 4 friska barn.
    Har mitt/sambons liv nån inverkan på om vi kan få ett ägg? Vårt förflutna å så?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden äggdonation i Sverige?
  • Irma01

Hej,

Äggdonation görs bara på universitetsjukhus i Sverige. Om du har en donator så går du före i kön,men det är inte din vänninas ägg somd u kommeratt få,i Sverige gör man isf vad som kallas för korsdonationer, för att undvika emotionella problem.

Har du gjort en utredning och står du i kö för ÄD? Det är ju förstå steget.

Lycka till.

• Anonym (M)

Irma01 skrev 2014-03-14 11:33:22 följande:

Hej,

Äggdonation görs bara på universitetsjukhus i Sverige. Om du har en donator så går du före i kön,men det är inte din vänninas ägg somd u kommeratt få,i Sverige gör man isf vad som kallas för korsdonationer, för att undvika emotionella problem.

Har du gjort en utredning och står du i kö för ÄD? Det är ju förstå steget.

Lycka till.

En liten rättelse bara. Det görs inte bara korsdonationer i Sverige (även om det är det vanligaste) man kan även i vissa fall använda sig av sin egna donators ägg. Jag har donerat ägg till min syster och i vårt all var det mina ägg som användes.  
  • Irma01

Tack för rättelsen, inte helt lätt alla gånger att hålla sig 100% uppdaterad!

Svar på tråden äggdonation i Sverige?