• Anonym (Mamma ts)

5 åring kissar på sig o har blöja nattetid. Ngn med erfarenhet och tips?

Min son, fyller sex i december och ska alltså börja förskoleklass till hösten, kissar på sig nästan varje dag på förskolan. Nattetid är det blöja som gäller, annars blir sängen smock-blöt. 

Han har haft problem med förstoppning (och är ofta hårt i magen) och vi har trott att det kan bero på att bajs står och trycker på urinblåsan. Läkaren vi pratade med sist sa "ja men han har nog så mycket att göra så att han glömmer att kissa" men det där tror jag inte på. Han är fem år och mycket medveten om att det inte längre är så acceptabelt att kissa på sig. Kompisar på dagis retas inte, men påpekar såklart. Så jag tror inte att han "glömmer". 

Vi har varit och tagit prover för ett år sedan ungefär men han har inte diabetes eller annan sjukdom. 

Fler som har barn som är sena med blöjan? Vad har ni gjprt för att få barnet blöjfri? Har ni fått hjälp av urolog?

Ska också tillägga att det här är mitt fjärde barn så jag har stor erfarenhet av barn innan och de andra har varit torra i "normal" ålder. Ingen har haft blöja ens nattetid vid fem...

• Svar på tråden 5 åring kissar på sig o har blöja nattetid. Ngn med erfarenhet och tips?
  • Anonym (rere)

Här är en till.  Där är misstanken definitivt att hon känner men väljer att prioritera bort de tankarna, tills det inte längre går. Numera är hon snart 6 år och det har skett mycket förändring på sista året. Hon är torr på natten och förskolan fungerar bra för det mesta genom att personalen ser till att hon går på toa en extra gång på eftermiddagen.  Ovana miljöer är fortfarande ett problem.

• Erizajo

Min dotter blev torr innan hon fyllt tre på dagarna men höll på ända tills för ca 1/2 år sedan på nätterna. Hon fyller 7 till hösten så nu är vi glada att det äntligen är torrt! På Bvc sa de att de inte gör något förrän barnet börjat ettan. Men vi fick iaf gratis engångs underlägg till sängen, sen var det bara att nöta. Drick inte så mycket på kvällen, kissa det sista man gör innan sängen osv. Har att göra med hormoner, en del är helt enkelt inte redo förrän sent.

• Anonym (Kissschema)

Kissschema. Gå en gång i timmen eller varannan timme. Oavsett om barnet känns kissnödigt eller inte. Är det tips vi fått från sjukvården. Det funkar faktiskt. Och nsök upp en annan läkare som tar er på allvar.

• Jojile
    Anonym (Kissschema) skrev 2014-03-15 07:10:28 följande:

Kissschema. Gå en gång i timmen eller varannan timme. Oavsett om barnet känns kissnödigt eller inte. Är det tips vi fått från sjukvården. Det funkar faktiskt. Och nsök upp en annan läkare som tar er på allvar.

Samma här. Vår läkare sa samma sak, han "glömmer" gå. Kisschema och sedan kommer det av sig självt, och det är jätteskillnad.
  • Anonym (kiss här åxå)

Båda mina barn har kissat på sig på dagarna i perioder. Känns som att deras knipfunktion är otränad eller inte fungerar som den ska. Båda har löst det med tiden och att de blivit lite äldre. Det vi gjorde var att alltid ha blöja om vi skulle åka till lekparker, pulkabackar, affär eller bilresor. Också kissa i förebyggande syfte.
    Angående nätterna så är dom fortfarande sängvätare. Min sambo tycker att jag ska väcka dem flera gånger nattetid för att ta dem till toaletten. men jag är gravis och trött och pluggar heltid och kan verkligen inte leva ett sådant liv. barn mognar olika sent och de flesta barn i 4-5 års åldern har börjat producera detta hormon som i sin tur gör att man inte producerar så mycket kiss på natten. Därför är vuxnas (och barns) urin koncentrerat på morgonen. Därför gör man gravtest osv på morgonen. men din pojke, mina flickor och många andras barn är sena med att producera detta hormon. Själv kissade jag på mig nattetid ända tills jag blev 10 år! Pinsamt att sova hos kompisar eller åka på klassresa. men en dag bara slutade det. Fast jag kan fortfarande bli akut kissnödig ibland som vuxen men kissar inte på mig. 

Låt ditt barn mogna i lugn och ro. Hetsa inte. han har det jobbigt redan. Det slutar plötsligt. En del vill förbjuda barnen att dricka på kvällen men vem kan somna törstig? Endel skickar sina barn till sjukgymnast för knipövningar eller väcker dom flera gånger nattetid men det gör mer skada än nytta för familjens välmående. 

Har hört att det finns tabletter som minskar produktionen på natten. Ni ju pröva det och använda om han ska sova borta med tex kompisar och inte vill skämmas över blöja?

Lycka till. Du är inte ensam och man ska inte jämföra sina barn med andras. huvudsaken är att ni och erat barn mår bra.

• En blå giraff

Har en son som är 6½ och ofta kissar i sängen nattetid. Det är flera ggr/vecka iallafall. Vi har fått utskrivet underlägg till sängen av barnmottagningen. Fick dessa i höstas och då tog vi bort nattblöjan. Sköterskan på barnmottagningen sa att det är jätteviktigt att ta bort blöjan för att barnet ska bli torr på natten. Och det har haft resultat för oss. När han hade blöja kissade han massor varje natt vilket han inte gör nu. Men det är klart det blir en hel del tvätt då det sker olyckor. Händer också att han råkar kissa på sig på förskoleklassen men det är inte så ofta, kanske någon gång/månad. Han väntar alltid tills sista sekunden innan han går på toa. Han verkar ha svårt med insikt om att det är bättre att gå och kissa då man börjar känna sig nödig.

TS Jag tror personalen på din sons förskola måste hjälpa honom under dagarna att se till att han går och kissar regelbundet. Min son har behövt sån påminnelse. Speciellt när de ska på utflykt eller annat där det inte är nära till toa hela tiden.

Och viktigt att han inte går och är förstoppad. Antar att ni fått laxermedel åt honom? Movicol eller Laktulos är bra och ofarligt. Han ska ju bajsa ordentligt minst varannan dag.

• Anonym (Bengt)

Omvända problemet, min 5-årings mamma kissar på sig ibland. 5-åringen fattar ingenting.

• Anonym (Mamma ts)

Tack för svar! Vet att man inte ska jämföra barn men det skönt att höra att det finns fler med samma problem, och att ni delat med er av bra tips! Jag tycker att vi påminner om att kissa ofta, men det räcker tydligen inte. Han kan kissa och sedan bli akut nödig efter tio minuter. 

Senaste läkaren pratade om någon slags madrass som man kan ha i sängen som piper när det är vått. Någon som testat en sådan, eller går det lika bra med vanliga underlägg? Ska jag försöka att ta av blöjan på natten trots att det är smocksurt?

Tack ännu en gång för era svar!

Och du som frågade om magen, ja vi har laxerande som vi ger regelbundet. Movicol och såna där dragspel med laxerande medel (har glömt namnet). Tycker synd om grabben att varken kiss eller bajs vill fungera "normalt". Men det är väl som någon skrev; alla behöver sin tid att bli torra. 

• Anonym (Kissschema)

Nattetid blir barnen inte torra förens de kan producera ett visst hormon. Det kan ta upp till sex-sju års åldern för pojkar. Man kan få tabletter som hjälper mot detta, minirin. Prata med er läkare om det. Ta Inte blöjan nattetid m den är våt. Var ihärdiga med schemat. I början ser ni ingen skillnad, men det kommer, oftast, framsteg så småningom. Skriv gärna ner tider för toabesök o vad resultatet blir, om han kissar på sig osv. Det är bra att ha i samtal med läkaren.

• Anonym (rere)
    Anonym (Mamma ts) skrev 2014-03-16 16:11:24 följande:
    Tack för svar! Vet att man inte ska jämföra barn men det skönt att höra att det finns fler med samma problem, och att ni delat med er av bra tips! Jag tycker att vi påminner om att kissa ofta, men det räcker tydligen inte. Han kan kissa och sedan bli akut nödig efter tio minuter. 

Senaste läkaren pratade om någon slags madrass som man kan ha i sängen som piper när det är vått. Någon som testat en sådan, eller går det lika bra med vanliga underlägg? Ska jag försöka att ta av blöjan på natten trots att det är smocksurt?

Tack ännu en gång för era svar!

Och du som frågade om magen, ja vi har laxerande som vi ger regelbundet. Movicol och såna där dragspel med laxerande medel (har glömt namnet). Tycker synd om grabben att varken kiss eller bajs vill fungera "normalt". Men det är väl som någon skrev; alla behöver sin tid att bli torra. 
    Så hade vi tidigare. Såhär i efterhand tror jag det handlade om att hon kissade fast hon inte var kissnödig så blev det inte ordentligt gjort fast hon de facto kissade. Om man körde henne på toa när hon var kissnödig (typ stod med benen i kors) fungerade det betydligt bättre.
    Numera fungerar dock bägge varianterna.

Svar på tråden 5 åring kissar på sig o har blöja nattetid. Ngn med erfarenhet och tips?