• Anonym (funderaren)

1 år och sgi

Min son fyllde 1 år fredagen den 7 mars 2014. Ska jag ta fp från fredagen och måste jag ta lör+sön oxå för att skydda sgi? Kan min sambo arbeta in sin heltid mån-tors och ta fp fre-sön? (han kan styra sin arbetstid själv då han har eget AB). Mpste jag jobba hela helgen då han tar fp för att skydda min sgi? Och hur många dagar måste jag då ta ut resterande vecka för att behålla min sgi om han tar fre-sön?

• Svar på tråden 1 år och sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

Det räcker med att du tar föräldrapenning för fredagen som en dag den veckan. Från veckan därpå behöver du ta ut 5 hela dagar/v för att behålla din sgi om du fortfarande är helt föräldraledig. Är du i arbete delvis/v behöver du ta ut föräldradagar/v upptill din heltid som din sgi är beräknad på.

Om din sambo tar ut föräldrapenning fredag-söndag så skyddar han inte din sgi utan man tittar på vad du gör från 1 årsdagen.

Tar du ut mindre än 5 hela dagar/v och inte arbetar alls får du en sänkning av din sgi till noll kronor när det gäller rätten till sjukpenning vid egen sjukdom samt för tillfällig föräldrapenning om man behöver byta ut sin föräldrapenning när barnet blir sjukt och inlagt på sjukhus. Din nivå på föräldrapenning behåller du till dag före 2 årsdagen på barnet.

Man kan ta ut lägstanivådagar för att skydda sin sgi när det är förbrukat 180 dagar med sjukpenningnivå på barnet.

Här kan du läsa mer på sidan 4 under rubriken Du kan behålla din sjukpenning.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden 1 år och sgi