• Anonym (2a)

Var tar äggstockarna vägen när man är gravid??

Var är dem när man är höggravid?

Växer bebisen och livmodern över dem och de sitter kvar i typ bäckenet någonstans?

Trycks de uppåt och sitter ovanpå livmodern och ligger uppe i bröstkorgen?

• Svar på tråden Var tar äggstockarna vägen när man är gravid??
  • Anonym (bajse Skalman)

Hahaha favoritar. Det har jag också undrat!!

• Anonym (semester)

Dom tar semester och åker till Aruba?

• Mawliiin

Jag har funderat på hur tarmarna lägger sig xD nu är livmodern mellan mina revben men känner inte tarmarna när dom kommer igång xD

• Anonym (1)

Jag har hört att fostervattnet består av mammans kiss.

• Det vackraste

De stannar nog kvar nere i bäckenet. Livmodern trycker undan tarmarna och magsäcken bl a. Magsäcken trycks väl mest uppåt och tarmarna förmodligen nedåt/bakåt. Men äggstockarna är ju relativt små och de hamnar antagligen bakåt/nedåt.

• Anonym (2a)
    Anonym (a) skrev 2014-03-14 17:00:31 följande:
    www.1177.se/Stockholm/Tema/Kroppen/Fortplantn.../

Här finns en utmärkt bild på kroppens anatomi ts.
    Var på denna sida finner jag svaret på frågan? Nog vet jag var äggstockarna sitter icke gravid som sidan visar, men när livmodern växer, sträcks hela ut jämt så att äggstockarna hamnar ovanpå eller växer livmodern så att äggstockarna håller sig kvar "nertill" i buken?
  • Anonym (2a)
    Anonym (bajse Skalman) skrev 2014-03-14 15:24:23 följande:
    Hahaha favoritar. Det har jag också undrat!!
    Anonym (semester) skrev 2014-03-14 15:49:11 följande:
    Dom tar semester och åker till Aruba?

Hahaha Det låter som en muppig fråga men jag är fullt seriös. Hade äggstockstumör under graviditeten och jag funderar på hur mina förlossningssmärtor kan ha påverkats av denna.
  • Dimitra

De hakar på äggledarna när de dras upp med den växande livmodern. Det sa i alla fall den BM som höll föräldrakursen jag gick på en gång i världen

The Dimitra universe.
  • Anonym (2a)
    Dimitra skrev 2014-03-14 19:39:56 följande:
    De hakar på äggledarna när de dras upp med den växande livmodern. Det sa i alla fall den BM som höll föräldrakursen jag gick på en gång i världen
    Hm, alltså att äggstockarna finns ovanpå nästan innanför revebenen, känns konstigt :)
Svar på tråden Var tar äggstockarna vägen när man är gravid??