• Anonym (TS)

Sparande

Jag får den här månaden in min första lön någonsin, om man räknar bort sommarjobb och att jag under tiden jag studerade ibland gick in och vikarierade någon dag då och då. Men ja ni förstår hur jag menar. Jag vet att jag absolut inte kommer behöva hela lönen och tänkte att det kanske kan vara smart att ha något form utav sparande.

Men jag kan ingenting om ekonomi och skulle behöva lite hjälp utav er som kan. Jag vill inte riskera något och förstår väl att jag gå inte kan få någon avkastning(heter det så?). Men det är inte viktigt för mig, det viktiga för mig är att de pengarna jag sparar också ska finnas där. Det ska också vara enkelt att få tag i pengarna om något skulle gå sönder eller hunden måste till veterinären akut. 

Jag har swedbank och läste lite snabbt om något som hette e-sparkonto. Fungerar det till det som jag är ute efter? 

Eller finns det något annat som jag borde läsa och fundera på?

• Svar på tråden Sparande
  • Anonym (tips)

Hitta ett sparkonto med högre ränta.

• Anonym (TS)
    Anonym (tips) skrev 2014-03-14 18:16:44 följande:
    Hitta ett sparkonto med högre ränta.
    Jag är ju som sagt otroligt dålig på detta, hur hittar jag ett sparkonto med högre ränta. Är det ändå låst så jag inte kan förlora pengarna jag sätter in om räntan skulle ändras?
  • Schack73

Jämför även med andra banker vilken ränta de har på olika sparkonton och villkor.
    På Skandiabanken t ex får man ränta från 1:a kronan, det brukar inte storbankerna ha.

• EnKatta

Alltså att spara pengar i dess ursprungliga form innebär ingen risk så att du kan förlora pengarna, det är först om du placerar pengar i fonder eller aktier som sådana risker finns. Däremot kan du få mer eller mindre ränta på ditt insatta belopp.

• Defeateris

Jag rekommenderar att du har två eller tre  olika sparanden.
    1. Ett sparkonto med fria uttag i samma bank som du har ditt betalkort. Detta brukar inte ge så hög ränta och pengarna växer inte så mycket i värde. Här sparar du en del av ditt sparande, den delen som du kan använda som buffert när pengarna på lönekontot inte räcker en månad - hunden måste till veterinären, tandläkarräkning, du vill köpa en ny TV, resa utomlands, ta längre semester eller liknande.
    2. Ett konto med hög ränta där du kan välja en annan bank (se bara till att kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin!!) och där du inte behöver ha rätt till fria uttag hur som helst. Här sparar du på längre sikt med en okej tillväxt på pengarna som inte är superhög men däremot garanterad. Dessa pengarna är inget du använder till konsumtion eller oväntade räkningar utan mer ett sparande till exempelvis körkort/bil/kontantinsats till första boendet.
    (3. Ett fond/aktiekonto. Här sparar du också långsiktigt. Kan ge dig bättre avkastning än sparkontot men är mindre säkert eftersom marknaden går upp och ner. )

Kör en fast överföring samma dag som lönen kommer in. På så sätt "ser" du aldrig pengarna utan de bara försvinner direkt in på sparkontot vilket gör att det inte känns lika jobbigt att spara.

Ett annat tips är att du sätter dig ner och kollar genom vilka utgifter du har idag och gör en budget utifrån det. Den kommer då att baseras på de inkomster du har haft nu innan lönen och som du klarat dig bra på. Utifrån det ser du hur mycket "extra" pengar du får. Dela upp det i tre delar - en del in på det kortsiktiga sparkontot, en del på det/de långsiktiga kontot/kontona och en del är att leka upp.. På så sätt är det lättare att inte öka dina fasta kostnader och du kommer igång med ett bra sparande..

Lycka till!

• Anonym (TS)
    Defeateris skrev 2014-03-14 18:28:46 följande:
    Jag rekommenderar att du har två eller tre  olika sparanden.
    1. Ett sparkonto med fria uttag i samma bank som du har ditt betalkort. Detta brukar inte ge så hög ränta och pengarna växer inte så mycket i värde. Här sparar du en del av ditt sparande, den delen som du kan använda som buffert när pengarna på lönekontot inte räcker en månad - hunden måste till veterinären, tandläkarräkning, du vill köpa en ny TV, resa utomlands, ta längre semester eller liknande.
    2. Ett konto med hög ränta där du kan välja en annan bank (se bara till att kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin!!) och där du inte behöver ha rätt till fria uttag hur som helst. Här sparar du på längre sikt med en okej tillväxt på pengarna som inte är superhög men däremot garanterad. Dessa pengarna är inget du använder till konsumtion eller oväntade räkningar utan mer ett sparande till exempelvis körkort/bil/kontantinsats till första boendet.
    (3. Ett fond/aktiekonto. Här sparar du också långsiktigt. Kan ge dig bättre avkastning än sparkontot men är mindre säkert eftersom marknaden går upp och ner. )

Kör en fast överföring samma dag som lönen kommer in. På så sätt "ser" du aldrig pengarna utan de bara försvinner direkt in på sparkontot vilket gör att det inte känns lika jobbigt att spara.

Ett annat tips är att du sätter dig ner och kollar genom vilka utgifter du har idag och gör en budget utifrån det. Den kommer då att baseras på de inkomster du har haft nu innan lönen och som du klarat dig bra på. Utifrån det ser du hur mycket "extra" pengar du får. Dela upp det i tre delar - en del in på det kortsiktiga sparkontot, en del på det/de långsiktiga kontot/kontona och en del är att leka upp.. På så sätt är det lättare att inte öka dina fasta kostnader och du kommer igång med ett bra sparande..

Lycka till!
    Tack så jättemycket för väldigt bra skrivet och mycket bra tips. Ska direkt försöka börja läsa på om det lite, om du har tips på sidor man kan läsa på så tar jag gärna emot det.

Undrar också om hur många % utav sparandet som man ska föra över till alla. Tänker rent spontant att just nu till en början så borde mest % gå till bufferten. Men det kanske bara är min okunskap som talar för det :)
  • Anonym (***)
    Anonym (TS) skrev 2014-03-14 19:15:17 följande:
    Tack så jättemycket för väldigt bra skrivet och mycket bra tips. Ska direkt försöka börja läsa på om det lite, om du har tips på sidor man kan läsa på så tar jag gärna emot det.

Undrar också om hur många % utav sparandet som man ska föra över till alla. Tänker rent spontant att just nu till en början så borde mest % gå till bufferten. Men det kanske bara är min okunskap som talar för det :)
    Tycker du tänker rätt, börja med en bra buffert. 

Det viktigaste är att inte lägga alla ägg i samma korg. 
Svar på tråden Sparande