• Anonym (pink)

Har jag fått en betalningsanmärkning nu?

Hej!
    Jag fick hem ett papper från Kronofogden att jag hade en skuld att betala.
    Detta var en räkning (som endast kommer en gång om året, lite när som).
    I med flytt och dylikt så antar jag denna räkning hamnat fel, då jag inte fått hem den i min brevlåda.
    Inte heller fått några påminnelser.

Jag blev ju livrädd för detta brev från KF och betalade räkningen direkt.
    Kontaktade även FK att jag betalt skulden direkt.

Har jag fått en betalningsanmärkning nu för detta? =(
     Vilket innebär att vi inte kommer kunna köpa hus osv i framtiden. Så ledsen för detta.
    Jag ringde även dit jag skulle fått räkningen ifrån, och sa att jag betalt in och att det helt enkelt blivit fel med posten.
    Enligt dem verkade som jag fått anmärkning för detta. De bryr sig ju inte om att posten slarvar.
    Jag som är så noga med sånt här. Åh känner mig helt förstörd på grund av detta....

• Svar på tråden Har jag fått en betalningsanmärkning nu?
  • Kråkakråka

Nej, du har inte fått en betalningsanmärkning. Det du beskriver är ett betalningsföreläggande och har du betalt den är saken ur världen.

Det är heller inte Kronofogden som ger anmärkningar, utan kreditupplysningsföretagen.

• Anonym (pink)
    Kråkakråka skrev 2014-03-14 18:06:39 följande:
    Nej, du har inte fått en betalningsanmärkning. Det du beskriver är ett betalningsföreläggande och har du betalt den är saken ur världen.

Det är heller inte Kronofogden som ger anmärkningar, utan kreditupplysningsföretagen.
    Tack för ditt svar!!
    Så du tror inte jag fått en betalningansmärkning? Hoppas hoppas inte!

Vad menas med kreditupplysningsföretag? Är det inte det företaget som inte fått sin betalning i tid, som anmäler och sätter en betalningsanmärkning?
    Förlåt om jag är okunnig.

• Anonym (pink)

När jag googlade kom detta upp.

"När ett krav från kronofogden kommer och även om skulden/räkningen betalas i tid. Så har man fått en "prick" , en så kallad betalningsanmärkning."

• Anonym (Nej)

Nej man får ingen prick. Det händer om du inte betalar räkningen från fogden. Sambon ringde och frågade när jag fick en sån räkning.

• Anonym (pink)
    Anonym (Nej) skrev 2014-03-14 18:20:04 följande:
    Nej man får ingen prick. Det händer om du inte betalar räkningen från fogden. Sambon ringde och frågade när jag fick en sån räkning.
    Tack för du lugnar mina nerver. Hoppas det är så:)

• Anonym (.)

Jo man får en prick bara man får en räkning ifrån dom. Pricken stannar kvar 3 år efter man bet räkningen.
    Därefter blir den borta och synd inte mer..

• Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2014-03-14 19:05:35 följande:
    Jo man får en prick bara man får en räkning ifrån dom. Pricken stannar kvar 3 år efter man bet räkningen.
    syns ska det stå..
  • 223

Jag har betalt räkning som hamnat hos Kronofogden och inte blev det någon prick av det.

• Anonym (pink)
    Anonym (.) skrev 2014-03-14 19:05:35 följande:
    Åh nej!
  • Anonym (Jag mä)

Jag blev då "prickad" hos kf fast jag betalat räkningen och meddelade dem! Det jag fick till svar är att man kan kontakta företaget som man är skyldig pengar och be dem dra tillbaka fakturan/överklaga. Men det är en helt vetenskap det med. Min hade också kommit bort på posten plus att företaget hade skickat påminnelser på en gammal adress! Nötter!!! Så tyvärr så tror jag det är så att du fått en prick...

Svar på tråden Har jag fått en betalningsanmärkning nu?