• mrszat

snälla hjälp ang althera

min son 3 månader har sedan ca 2 v tillbaka varit torr och knottrig lite överallt på kroppen. sköterskan på bvc sa att jag skulle smörja med mildison(kortison) och locobase repair. 2 ggr dagligen o sen trappa ner till 1 gång för att sedan lägga av. samtidigt som han ska få ersättningen althera (jag ammar inte alls) fram till nu så har han bara klarat äta 50% althera och 50% NAN så fort jag försökte ge mer althera än nan så vägrade han äta...men fläckarna försvann o jag slutade med mildison. 2 dagar senare så dök dem upp igen. på med mildison igen o 4 dagar sen va allt borta... 2 dagar utan mildison så började det komma fram igen... på med mildison igen o nu så pratade jag med sköterskan o vi bestämde att jag skulle vara bestämd o ge honom endast althera...

så nu i 24 h har han fått endast althera. det gick bättre än förväntat.. han har ätit på ganska bra, men visat att han tycker att det är äckligt..... nu till det riktiga problemet.... denna gången när han skulle äta så blev han vansinnig redan när han stoppa flaskan i munnen.... han blev helt hysterisk men jag fick i honom allt med lite cirkus runt omkring... i flera timmar efteråt så fick han utbrott emellanåt o gallskrek som jag vet inte vad....

nu vet jag inte vad jag ska göra... ska jag skita i att ge honom denna o gå tbx till nan. el ska jag fortsätta... vet inte om han har fått ont i magen av altheran nu eller om han bara tycker att den e super äcklig o arg för att han måste äta den...

någon vars barn fått magont av althera?
    eller varit med om något liknande?
    han har inte kolik el nåt sånt

• Svar på tråden snälla hjälp ang althera
  • liol1973

Ring och se om du kan få en annan ersättning utskriven. Althera innehåller jättemycket laktos, och om du inte ammat på länge har nog laktos toleransen hos barnet sjunkit vilket kan ge magsmärtor. Bröstmjölk innehåller mycket mer laktos än nan gör, så det är inte säkert att det går att gå från 100% nan direkt till Althera. Profylac är också vasslebaserad men helt utan laktos, pepticate innehåller laktos men har inte koll på mängden där.

Vad gäller kortison ska man aldrig sluta tvärt med dem utan man måste trappa ner undan för undan annars kommer det tillbaka. Om det fortsätter komma tillbaka trots ner trappning kan det också vara så att barnet inte tål ersättningar med hydroliserat mjölkprotein utan behöver en ersättning som är helt mjölkfri. Lycka till!

• Bling1975

Kan kanske vara laktosen. När vi gick från NAN till Althera så gjorde vi det stegvis över en veckas tid. Bytte ut ett mått per dag.

Dvs:
    Dag 1: 6 skopor Nan, 1 skopa Althera
    Dag 2: 5 skopor Nan, 1 skopa Althera

Hade faktiskt inga problem med vare sig smaken eller extra ont, men där är alla barn säkert väldigt olika. Sedan tog det ca 3 veckor innan hon var helt bra i magen.

Men det finns 3 olika sorter av mjölkfria ersättningar. Tål ni inte Athera så kanske ni tål någon av de andra två varianterna.

• FruOMor

Men althera är väl helt mjölkfri och därmed laktosfri? Min systerson var väldigt allergisk mot laktos och komjölkprotein allergisk och han fick endast äta althera

• Gisela1988

Min dotter har fått nutramigen nu för hon inte blev bättre med altheran. Ändå säger dietisten att ett barn inte kan födas som allergisk men ändå har hon stora problem med all mjölk/laktos. Likaså hon har astma och är jätte allergisk mot pälsdjur så fått göra av med allt som hared pälsdjur att göra. Och läkarna säger de oxå att hon kan inte vara allergisk för hon är för liten. Tycker sjukvården är helt dumma i huvudet för jag känner mitt barn själv och testat mig fram med allt själv.

• liol1973

Jag tror att ni kanske pratat om olika saker?

Det är extremt ovanligt att spädbarn är laktosintoleranta då bröstmjölken innehåller väldigt mycket laktos. Barn som föds laktosintolleranta kräver därför läkarvård redan första dygnet för att inte dö av uttorkning. Det föds ca 1 sånt fall i världen per år. Laktosintollerans visar sig i regel som tidigast vid 5 års ålder.

Mjölkproteinallergi är däremot väldigt vanligt bland spädbarn och den allergin kan man födas med. När man ammar behöver man då äta helt mjölkproteinfritt för att proteinet inte ska gå över i bröstmjölken.

Barn som får mjökfriersättning utan laktos, eller större barn som äter helt mjölkfrikost blir i praktiken tillfälligt laktosintolleranta efter ett tag, eftersom man måste äta laktos för att laktas produktionen ska hållas igång.

Det är också skillnad mellan medicinsk laktos och laktos i livsmedel. Laktos i livsmedel innehåller spår av mjölkprotein och därför ska man vid proteinallergi undvika den laktosen även om barnet tål laktos i sig. Medicinsk laktos är däremot garanterad ren från mjölkprotein.

Kan det vara så att ni helt enkelt pratat förbi varandra här, att du pratar om proteinallergi men läkaren tror att du pratar om laktosintollerans?

Svar på tråden snälla hjälp ang althera