• Anonym (Ångest)

Hjälp! Gravid? Vad göra?

Hjälp, behöver lite råd, då jag inte vill belasta mina anhöriga i det här läget. Är 30+ och har ett högst planerat barn sedan ett längre förhållande som tyvärr tog slut för några år sedan. Har sedan några månader tillbaka dejtat en kille som bor 35 mil från mig. Är osäker på vart vår relation är på väg. Gillar honom mycket, men har svårt att se en framtid med honom. Känslorna vacklar från gång till gång. I alla fall. Hade sex med honom för ca två veckor sedan. Kondomen sprack, men eftersom det var första dagen på min mens tänkte jag det var lugnt ändå. En vecka senare började det ila i brösten, de är svullna och jag har som mensvärk. Enligt mina beräkningar kom dessa symptom flera dagar innan ägglossning, men har lite oregelbunden mens. Har aldrig haft sådana känningar vid ÄL eller mens innan. Har kvar dessa symptom. Kan bara härleda detta till att jag blivit gravid, men rent teoretiskt får jag inte ihop det. Har oregelbunden mens, men inte så många dagar det skiljer från månad till månad. Kan inte ta ett gravtest nu heller då det är ca 12 dagar till beräknad mens, så får ju inget tillförlitligt svar. Min kropp säger jag är gravid, min hjärna att jag inte är det. Hur tidigt kan man känna en graviditet? När jag blev gravid med min dotter kände jag inte av det alls typ. Och om jag nu är gravid, vad fasen ska jag göra? Ett till barn har inte funnits i mina tankar alls. Haft det väldigt slitigt med min dotter, lite sömn, ett temperament som heter duga osv, men börjar lugna ner sig. Känner att jag på många år har lite ork över och börjar trivas med min livssituation igen. (Separationen från dotterns far var väldigt jobbig och tog lång tid.) Killen jag dejtar kommer inte flytta hit än på länge (om någonsin), så jag kommer bli själv med hela ansvaret om jag behåller (om jag nu är gravid) plus att jag har min dotter mer än halvtid. Har svårt att se att jag skulle orka detta i stort sett själv, för det skulle jag vara. Ekonomiskt skulle det bli lite tightare, men skulle fixa det. Men att ta bort ett liv.. Hur klarar man av det? Vill ventilera mina tankar lite, då jag inte vill oroa killen jag dejtar i onödan om jag nu inte skulle vara gravid. Behöver i så fall självklart diskutera med honom, men har så mycket tankar som snurrar i huvudet nu och behöver dela dem med någon klok.

• Svar på tråden Hjälp! Gravid? Vad göra?
  • Anonym (J)

Hur ser dina tankegångar ut nu? Mitt råd är att du inte ska oroa dig redan nu! Ta ett graviditetstest när du förväntar dig nästa mens. Är det positivt så kan du ta ställning till det hela då och dessutom ventilera dina tankar med blivande fadern. För övrigt så är jag säker på att du skulle klara det galant med ett till barn. Men, det är bara du som kan avgöra hur du vill göra! Lycka till! :)

Svar på tråden Hjälp! Gravid? Vad göra?