• Anonym (My)

Vem har rätt till hyresrätten vid separation?

Hej!
    Som rubriken lyder, vem får lägenheten vid separation?
    Vi är sambos, har bott i denna lägenheten i ett år nu och vi båda står på hyreskontraktet.
    Min sambo är fast anställd och drar in en bra lön, jag jobbar bara 25% och är sjukskriven den resterande tiden. Är det han som får behålla den vi har nu bara för att han har en bättre ekonomi än mig? Eller hur funkar det?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Vem har rätt till hyresrätten vid separation?
  • Orcha

Den som har störst behov av den?
    Har ni barn?

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Anonym (My)

Nej, vi har inga barn, med varsin katt.

Hur avgör man vem som har mest behov av den? Vad baseras det på? Han borde ju lättare få en lägenhet då han är fast anställd på heltid.. Det är väldigt svårt att hitta boende i närheten här.

• Anonym (X)

Vem av er har störst behov av att bo kvar? Vem av er kan enklast skaffa nytt boende? Kan ni båda klara lägenheten ekonomiskt på sin egen inkomst?

• Anonym (My)

Båda har ju såklart stort behov av att bo kvar. Han borde lättare få ny lägenhet med tanke på hans jobb.. Jag kommer tyvärr till en början behöva bostadsbidrag eftersom jag inte får in så mycket lön just nu. Men detta har jag pratat med "socialen" om tidigare i höstas och då sa de att bara jag hittar en lägenhet själv så kan jag få stöd. Inget jag är glad över alls, men kommer tyvärr inte ha något val i så fall..

• Anonym (My)

Vem tar beslutet om vem som får bo kvar? Sambon anser ju att det är hans lägenhet och inte min, detta trotts att vi båda står på kontraktet. Så det kan bli ett stort problem mellan oss och det lär bli rejäla bråk om det här.. Är det hyresvärden som får bestämma eller hem gör det? Vi har en privat hyresvärd.

Vill ta reda på så mycket som möjlighet innan, vill inte skapa ett bråk i onödan om jag ändå inte kan få rätt till att behålla lägenheten.

• Anonym (X)

Enligt sambolagen är det den av er som har störst behov av lägenheten som ska få rätten att bo kvar men det förutsätter ju också att den personen klarar av det rent ekonomiskt. Eftersom din sambo har fast inkomst och arbete borde hen precis som du konstaterar ha lättare att hitta en ersättningsbostad. Det bästa är ju om ni kan komma överens om en lösning själva. I värsta fall får ni begära en bodelningsförrättare som får besluta åt er. Men en sådan förordnas av tingsrätten och kostar pengar.

• Anonym (My)
    Anonym (X) skrev 2014-03-14 23:43:33 följande:
    Enligt sambolagen är det den av er som har störst behov av lägenheten som ska få rätten att bo kvar men det förutsätter ju också att den personen klarar av det rent ekonomiskt. Eftersom din sambo har fast inkomst och arbete borde hen precis som du konstaterar ha lättare att hitta en ersättningsbostad. Det bästa är ju om ni kan komma överens om en lösning själva. I värsta fall får ni begära en bodelningsförrättare som får besluta åt er. Men en sådan förordnas av tingsrätten och kostar pengar.

Okej, så som han är så kommer han aldrig låta mig ta lägenheten.. Och jag skulle inte ha råd att betala för att ta upp det i tingsrätt heller om det kostar mycket pengar.. Kan inte hyresvärden bestämma det då?

Vad kostar det om det ska gå så långt att det måste förordnas av tingsrätten? Hur lång tid tar det?
  • Anonym (Filmjölk)

Flyttade ni in i lägenheten samtidigt/tillsammans?

• Anonym (oerfaren)

Vissa värdar lär vägra att ha två personer på kontraktet,  just för att slippa bråk om bostaden vid separationer.   Kan det stämma?   Jag fick inte ha mitt namn med på kontraktet på lägenheten jag och min fästman flyttade till.   "Vi ska ju ändå gifta oss och då kommer vi att ha lika stor rätt till lägenheten"   var mannens förklaring.

• Anonym (My)
    Anonym (Filmjölk) skrev 2014-03-14 23:51:41 följande:
    Flyttade ni in i lägenheten samtidigt/tillsammans?

Ja, det gjorde vi och både skrev på kontraktet samtidigt med hyresvärden.
  • Anonym (My)
    Anonym (oerfaren) skrev 2014-03-14 23:52:23 följande:
    Vissa värdar lär vägra att ha två personer på kontraktet,  just för att slippa bråk om bostaden vid separationer.   Kan det stämma?   Jag fick inte ha mitt namn med på kontraktet på lägenheten jag och min fästman flyttade till.   "Vi ska ju ändå gifta oss och då kommer vi att ha lika stor rätt till lägenheten"   var mannens förklaring.

Det kan mycket väl vara så, våran förra lägenhet stod bara sambon på för att han hade fast anställning och inte jag.
  • Anonym (oerfaren)
    Anonym (My) skrev 2014-03-14 23:56:41 följande:

Det kan mycket väl vara så, våran förra lägenhet stod bara sambon på för att han hade fast anställning och inte jag.
    Jaha,  så var det nog för oss också,  jag studerade när vi skaffade lägenheten.  Klart värden tar kreditupplysning och vill ha en hyresgäst med fast inkomst.
  • Anonym (My)
    Anonym (oerfaren) skrev 2014-03-15 00:01:10 följande:
    Jaha,  så var det nog för oss också,  jag studerade när vi skaffade lägenheten.  Klart värden tar kreditupplysning och vill ha en hyresgäst med fast inkomst.

Samma här, men det är alltid bara jag som har kontakt med hyresvärden om det skulle vara något och det var jag som såg till att vi fick den här lägenheten. Så det är tack vara mig vi fick denna lägenheten och det är ju mest jag och hyresvärden som haft kontakt från början. Om jag har tur så kanske han "tycker synd om mig" och låter mig bo kvar?
  • Anonym (Idiot)

Sluta spamma!!! Ingen kommer anlita dig!!

• Anonym (My)

Ingen mer som vet något?

• Anonym (000)

Varför byter ni inte den mot två?

Svar på tråden Vem har rätt till hyresrätten vid separation?