Fördelar och Nackdelar att vara ung förälder!
Jag håller på med ett skolarbete där jag ska ta reda på för- och nackdelar inom ett ämne och jag valde unga föräldrar, så nu undrar jag:
Vad är för- och nackdelar med att vara ung förälder?
Jag håller på med ett skolarbete där jag ska ta reda på för- och nackdelar inom ett ämne och jag valde unga föräldrar, så nu undrar jag:
Vad är för- och nackdelar med att vara ung förälder?
Intressant! Vilken ålder drar du gränsen vid när det gäller unga föräldrar? (som en motfråga då;))
Nackdelen tycker jag är att man inte har hunnit med sin utbildning innan. (nu talar jag för mig själv, behöver ju inte vara så för alla.) Vissa kanske inte ens har egen ekonomi eller eget hem (beroende på hur ung man är).
Men det finns massor av fördelar också, tex att man inte behöver stressa med att skaffa en till. Man orkar mer. Man kan förstå sitt barn bättre när det kommet upp i tonåren. m.m.
Min dotter är mitt allt och jag skulle aldrig välja bort henne. MEN om jag fick chansen att välja nu om jag ville ha barn nu eller senare i livet så skulle jag ha valt senare.
p.s. om du har några frågor kan du skriva i min gb, jag hjälper gärna till.
Som ung förälder så tänker jag mig att de är under 20 år...men alla andra får också svara...
oki, då var jag inte ung då, hehe
var 21 när jag fick Tindra
De runt 20 är också unga...
Är 25 år har 2 små barn räknar mig som en ung mamma känner mig som 20 år :)
Fördelar är att man har kvar sitt barn sinne,man orkar mer. Man kan ha färdigt sitt barna födande innan 30.
Nackdel är tycker jag att man är lite låst om det är nånting man vill göra som någon kurs eller umgås utan sina barn så måste man planera och fixa barnvakt.
jag är 21 å har just fått mitt första barn...
Jag har svårt att se nackdelar med min lille casper!han är ju det bästa som hänt...men om man säger såhär: Allt hade kanske vart lite lättare om jag hunnit gå färdigt min universitets utb. Om jag hunnit jobba hade min F.P vart högre...
man kan inte resa i världen på SAMMA sätt som utan barn...
Fördelar:
Orken, kroppen orkar mer! kanske återhämtar man sig bättre som ung?
Är närmare i åldern och kanske kommer "ihåg2 mer hur det var (hahaha..eller kanske man förtränger)
lycka till med arbetet!
*Fördelar:*
-När barnet blir äldre så kan man tillsammans diskutera pokemon och att man också såg det när man var yngre
-Man har tid på sej att skaffa ett syskon
-Man klarar oftast graviditet och förlossning bättre..
Unga kroppar läker bättre..
-Man får en ny umgängeskrets..
-Kanske bor hemma fortfarande.. Kan vara både fördel och
nackdel.. Bor man hemma får man nog mycket hjälp..
Har man eget så slipper man tjatet om att så kan du inte
göra.. Det ska va som när du var liten.. (för 19år sen)
näe mamma.. tekniken har förbättrats sen dess..
*Nackdelar:*
-Kanske inte gått ut skolan än.
-Man känner sej utanför på Bvc-grupperna
-Kanske inte har så långt förhållande med pappan.
-Man kan råka bli mormor/farmor vid 36 (morsans komentar haha)
-Man har kanske inte stabil ekonomi..
-Alla som är äldre tror att dom vet bäst även om dom träffat barnet typ 2 gånger..
-Kompisarna har troligen inte barn ännu..
Därför umgås lite mindre med dom? (vilket leder till en pos.sak)
-Troligen får man höra att man gjort "fel val" och att man förstört sitt liv genom att skaffa barn..
Många säger att man inte har hunnit uppleva nånting då..
(vilket jag tycker är fel. man förgyller sitt liv.. och
vem faan har inte tid att resa sen när man blir äldre..
Har pengar och slutat jobba..)
Mycket dumma frågor som att.. vet du vem som är pappan?
vad ska man svara? näe bara för att jag är 5 år yngre än andra mammor så har jag kn*llat runt med hela stan förstår du väl?
-Pappan får inte ut några pappadagar fall han är omyndig..
hmm.. kommer nog på mer ska du se...
Fyllde 19 dagen efter jag fick mitt första.. 22 när jag fick andra. Och jag har inte ångrat det en sekund. Jag har inte ens tänkt tanken att om jag ändå fick mina älsklingar senare i livet. För mig var det perfekt. Hade levt livet, som rest iväg och jobbat, hade ett eget hem, betalade mina egna ränknigar, var färdig med skolan, hade testat olika sexpartners osv... Det enda jag idag ångrar är att man varit så dum och satt sig själv i dumma ekonomiska situationer.. Som för mycket barnkläder på postordet tex och handla på konto... Många sa till mig att ååå du kommer ju inte hinna leva livet... Men jag anser att jag hann det. Och jag lever nu med. Man dör väl inte efter man fått barn. Nu är barnen såppas stora. Och jag är snart 30 och jag har skitkul. Går på puben med mina vänner, kanske inte lika ofta som man hade gjort utan barn men jag gör det. Jag reser med jobbet m.m. Alltså ta det inte nu som att jag nästan aldrig är med mina barn för det är jag konstant, men har min lediga tid med, och det har även min man. Och nu längtar man efter en sladdis också.. Men jag ser bara fördelar att vara ung mamma. Vi är i dag 5 generationer levandes... kanske mycket pga att vi alla varit unga mammor. Den äldsta är 92 år. Den kontakten jag har med mina föräldrar, vill jag ha med mina barn. Och det känns som att vi kommer att få den kontakten med.
Man får inte vara naiv, dumdristig och blåögd längre.
JAg var 21 när jag fick första...ser bara positiva sidor med att få barn i den åldern (tycker inte det är särskilt ungt,men vet att det anses så).
JAg hade klart skolan och hunni jobba en tid, men har man inte klart skolan så kan det ju va en nackdel...
Tror det är en fördel för barnen att ha relativt unga far och morföräldrar..som orkar leka och stå i
MAn orkar bättre och återhämtar sig snabbt efter förlossningen...
Man hinner skaffa hur många man vill:) Hehe...
Vad jag tycker är en fördel är ofta att alla unga mammor jag känner har gått ner i vikt efter grav. Och detta väldigt fort. Många äldre har svårare med detta har jag märkt.
Och på bb där jag låg sa de som jobbade där att vi unga är fortare uppe på benen och gör saker.
Jag var knappt 19 när jag fick min dotter. Läser nu sista året på gymnsiet.
Fördelar, jag har tid med mina barn och de behöver inte gå dagis på heltid, när jag pluggat färdigt ska de börja skolan!
Nackdel, svårt att hitta andra föräldrar att umgås med samt att m,ånga har förutfattade meningar och frågar frågor som "Är det inte jobbigt att inte kunna försörja sitt barn själv, inte kunna plugga, bo hemma som gravid pch nybliven förälder", som att jag skulle ha en aning om det.
Annars är det väl som att vara en lite äldre förälder antar jag!
Jag är 20 och har 2 barn. Första föddes när jag var 18.
Detta är mina åsikter
Fördelar:
* Kroppen har lättare att komma tillbaka i ursprungligt skick efter förlossningen.
* Mor- och farföräldrar är yngre och hinner uppleva mer av barnbarnen (och kanske även barnbarns-barn).
* Jag kommer själv hinna uppleva mer av eventulla barnbarn.
* Barnen har flyttat hemifrån när man är 40, och då har man hunnit spara ihop pengar till en resa till Australien
* Man hinner skaffa en sladdis om man vill, utan risk för att man är "för gammal".
* Jag och mannen kan vara hemma väldigt mycket nu när barnen är små eftersom vi studerar och därför är väldigt flexibla).
Nackdelar:
* Ekonomin är ganska stram. Man klarar sig, men det hade varit kul att kunna shoppa loss ordentligt lite oftare
* Man måste prioritera familjen när man väljer utbildning/jobb (t.ex. måste man kanske studera i den stad som ligger närmast, även om man hellre hade valt en annan stad).
Kan inte komma på mer just för tillfället.
Silhuett, klart man kan flytta långt för att plugga med barn!! Att upptäcka världen är ju kul
(precis flyttat 85 mil med skräckblandad förtjusning )
Grejen är att just nu vill vi inte flytta ifrån staden där vi bor, så isåfall skulle jag få vecko-pendla. Och det vill jag inte nu när vi har barn, tror det är för jobbigt för dem.
Så jag ska läsa en annan utbildning istället, på närmare håll. Men jag kan ju alltid läsa den där andra utbildningen längre fram i livet, när barnen är äldre eller utflyttna. Jag är ju ung och har hela livet framför mig
Ja det är ju jobbigt att behöva veckopendla, vi har ju flyttat allihopa!
Jag är 22 år. Jag fick barn i oktober förra året.
Jag tycker att det känns bra att vara någorlunda ung när man får sitt första barn. Har alltid sagt att innan jag fyllde 25 skulle jag ha fått barn. Och nu råkade det bli så eftersom jag och min fästman kände oss redo.
Min mamma var 21 år när hon fick mig. Jag har bara positiva tankar kring det. Min mamma och jag är bästa vänner. Vi kan gå och shoppa med varandra och ha kul ihop.
Jag tror att det är lättare tt få en sådan kontakt om man inte är allt för gammal när man skaffar barn.
Hade en klasskompis när jag var liten som hade en mamma som var 55 han tyckte att det var jättetråkigt och jobbigt.
var 19år när jag fick min lilla tjej 2001.
Fördelar: é väl att man har hela livet framför sig o att man kan ha mycket gemensamt med sitt barn när den växer upp.
att kroppen anpassar sig på ett helt annat sätt en om man é över 30, har oftast lättare förlosningar o blir oftast av med kilona fortare. barnet får inte så gamla mor/far föräldrar utan unga glada som tycker det é kul med ett barnbarn o har orkar.
Nackdelar: finns det såna. man kanske skulle vilja hunnit med mer, tex plugga resa m.m
men för min del har jag pluggat, rest en del både ensam o med mitt troll.
kan väl känna ibland att visa kompisar lever party livet o har svårt att förstå att man har barn o inte kan släppa allt för en kväll/natt på stan.
men annars så vet jag inte.
Fördelar:
* Det är mycket bra att studera på gymnasiet med barn, om man ser till barnomsorgsaspekten - hyggligt korta dagar, många, långa lov.
* Kroppen är i "elastiskt skick", liksom i sin bästa ålder för själva barnafödandet.
* Jag minns hur det var när jag själv var liten. I detalj och utan försköningar.
* Jag hade mycket ork och energi.
* Förhoppningsvis många år tillsammans.
* Jag har kunnat resa och vara på nöjen när min son varit stor nog att ta vara på sig själv och jag haft bättre ekonomi än när jag var yngre.
Nackdelar:
* Ekonomin... FP med SGI 0 är inte så kul. Jag fick 980 kr i månaden för 15 år sedan.
* Omgivningens reaktioner - det är skulle vara bättre om alla jävla moralkossor lade sin energi på att stötta unga föräldrar istället för att tala om för dem hur olämliga de är!