Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Orolig bonusmor)

Mitt bonusbarn

Jag har ett bonusbarn på 6 år och han ska börja i 6-års till hösten, men han kan inte säga ett riktigt ord..Så jag är lite orolig att den ungen kommer att bli mobbad, jag tror iaf att risken finns, hur kan man göra för att hjälpa honom med språket? Hans mamma och pappa och släktingar tycker inte att det är nå fel på honom, och vill inte göra nånting åt hans språk. Jag vet inte om jag får göra nånting själv eftersom jag inte är hans riktiga mamma.
    Han går nu på dagis 1-5 års, han blir 6 år i sommar.

Han har även blöja på natten, är inte det väldigt sent för en 6-åring?

Hans kusin som är lika gammal och som kan prata rent sa en gång till mig "kan du säga åt "namn" att vara tyst, jag förstår inte vad han säger" Vad svarar man på det?

Jag har pratat om det här med pappan, men får inget vettigt svar - han säger bara, det är inget fel på min son.
    Jag vet inte vad jag ska säga..

Hoppas det är någon här som kan ge mig råd och tips på vad jag skulle kunna göra.

• Svar på tråden Mitt bonusbarn
  • SecretMe

Något fel är det helt klart, märkligt att inte föräldrarna tar det på allvar.

• sextiotalist

Förträngning är inte helt ovanligt hos föräldrar.
    Jag skulle tippa på att detta kommer tas upp vid det första utvecklingssamtalet (konstigt att inte förskolan tagit upp det).
    Blöja på natten som 6-åring är inte helt ovanligt (även om många inte pratar om det). Det beror ofta på att det hormon som ser till att urinproduktionen minskas på natten inte är igång helt.

Hur är det med hans hörsel?

• Anonym (S)

Min första tanke ang språket är hur hörseln är, gör ett hörselprov

Hörseln är det inget som helst fel på. Han hör bra. Lyssnar kanske lite dåligt när han sitter vid datorn dagarna i ända, men det är det nog många som gör. :)

• Modernmom

Hörseltest, logoped, träning med föräldrar och nära samarbete med skolan så kommer det lösa sig. Ofattbart att man inte tagit tag i detta tidigare. Ett fruktansvärt handikapp för ett barn att inte kunna kommunicera. Kisseriet är det ingen fara med, som någon skrev ovan är det hormonet man får vänta in.

• Modernmom

Men ni bör ju ta tag i detta nu, så han får en ärlig chans i vår att lära sig lite i alla fall.

• nymedlem

Låter väldigt märkligt att inte förskolan har gjort något åt detta?

Mitt barn var sen med talet, men tidig med det mesta annat. Detta berodde på att vi bodde utomlands i något år när han var 1-2 år. Förskolan pratade då om att sätta in en logoped om det inte släppte.
    Nu gick det bra för min son, han började prata efter några månader i Sverige.

Tycker verkligen att du ska försöka prata med pappan igen.

• Anonym (märkligt)

Om det är så att han talar så dåligt så han har svårt att bli förstådd, så förstår jag inte hur BVC,  förskolan och föräldrarna har kunnat ignorerat detta? Det är alltså endast du som oroar dig och reagerar att hans tal är så dåligt? Hur är det möjligt?

• Foxtrott

Först: det är naturligtvis väldigt illa att föräldrarna blundar för problemet.

Sen: BVC och förskolan har gravt åsidosatt sin uppgift när de inte insisterat på att pojken får hjälp. Det är deras uppgift. Ännu mer graverande blir det om de reagerat och de känner till att föräldrarna ignorerar problemet. Barn har rätt till hjälp om de inte har utvecklas inom normalspannet och vägrar föräldrarna trots att hjälp finns att tillgå är det mycket allvarligt. Hur har turerna gått med bvc och förskola? Vet du något om det?

• Anonym (förskolan)

Hur funkar det i förskolan och med kompisarna där? Förstår pappan vad sonen säger? Är du rätt ny för sonen och inte ännu bara lärt dig förstå honom när han pratar?

Förskolan brukar i normalfall reagera när det är något med ett barn som är avvikande och någon typ av hjälpinsats bör läggas in. Vet du om detta är gjort? Kanske sonen redan får hjälp via förskolan med utvecklandet av talet? Eller fungerar det bra där?

• Anonym (Förskollärare)

Är det så illa att han inte kan säga ett enda riktigt ord måste förskolan reagerat MEN om föräldrarna nekar kan inte förskolan sätta in några resurser - de kan rent allmänt fråga talpedagogen/ specialpedagogen ( om förskolan har tillgång till en sådan lite olika i olika kommuner) utan att nämna vilket barn det handlar om och be om generella råd och idéer för hur de kan jobba med barnet men utan föräldrarnas muntliga eller skriftliga godkännande får de inte sätta igång någon utredning. BVC kan bara skicka remiss till logoped, men även där kan föräldrarna tacka nej om de så vill..... Så så länge föräldrarna är i förnekelse fasen är det inte mycket man kan göra Att pojken har blöja på natten är inte såå ovanligt måååånga pojkar är sängvätare i den åldern ,så länge han är torr på dagen så är det av mindre betydelse,däremot inte sagt att det inte är något som behöver tas i tur med men det är inte akut . Skolan kommer reagera om pojken inte kan prata och de kommer kalla till möte ganska omgående hur mycket de får redan på vad som gjorts på förskolan och ev TRAS schema mm beror på föräldrarna eftersom förskolan inte får lämna vidare detta utan föräldrarnas medgivande.

Anonym (märkligt) skrev 2014-03-15 10:14:24 följande:
    Om det är så att han talar så dåligt så han har svårt att bli förstådd, så förstår jag inte hur BVC,  förskolan och föräldrarna har kunnat ignorerat detta? Det är alltså endast du som oroar dig och reagerar att hans tal är så dåligt? Hur är det möjligt?
    Kanske för att jag kommer utifrån..jag vet inte varför det är bara jag som reagerar...eller så är det bara jag som bryr mig...jag vet inte.
    Foxtrott skrev 2014-03-15 11:39:39 följande:
    Först: det är naturligtvis väldigt illa att föräldrarna blundar för problemet.

Sen: BVC och förskolan har gravt åsidosatt sin uppgift när de inte insisterat på att pojken får hjälp. Det är deras uppgift. Ännu mer graverande blir det om de reagerat och de känner till att föräldrarna ignorerar problemet. Barn har rätt till hjälp om de inte har utvecklas inom normalspannet och vägrar föräldrarna trots att hjälp finns att tillgå är det mycket allvarligt. Hur har turerna gått med bvc och förskola? Vet du något om det?
    Jag vet faktiskt inte hur har det har gått med bvc eller förskolan, pappan eller mamman säger ingenting om det till mig..jag känner mig mest bara utanför när det gäller pojken.
    Anonym (förskolan) skrev 2014-03-15 11:44:30 följande:
    Hur funkar det i förskolan och med kompisarna där? Förstår pappan vad sonen säger? Är du rätt ny för sonen och inte ännu bara lärt dig förstå honom när han pratar?

Förskolan brukar i normalfall reagera när det är något med ett barn som är avvikande och någon typ av hjälpinsats bör läggas in. Vet du om detta är gjort? Kanske sonen redan får hjälp via förskolan med utvecklandet av talet? Eller fungerar det bra där?
    Vad jag har förstått så leker pojken helst ensam i förskolan. Pappan förstår väl något så där vad pojken säger, och förstår inte pappan eller jag vad pojken säger då blir pojken jätte arg och skriker å kastar saker omkring sig...jag å pappan har vart sambo i snart 3 år, så ny är jag inte direkt.

Jag vet faktiskt inte om det har lagts in nån hjälpinsats men jag tror inte det, men jag vet inte heller. Vad jag har hört på sidan om så verkar inte förskolan ta tag i hans tal för de har så många andra barn att ta hand om också - det är vad jag har hört.
Svar på tråden Mitt bonusbarn