• Anonym (Pappa)

Hur går umgänget till om jag vägrar träffa mamman också?

Har precis blivit pappa till en dotter, hon är idag 2 dagar och är fortfarande på bb. Hon har tydligen gulsot (fått reda på det genom en gemensam vän). Har inte träffat henne än. Mamman och jag har inte haft kontakt under graviditeten, ingens fel egentligen, ingen av oss har velat ha kontakt med varandra. Det är en annan historia. Men nu undrar jag, hur sker umgänget för mig och min dotter om jag vägrar träffa mamman? Eller rättare sagt om vi vägrar träffa varandra? Umgänge måste väl ske ändå, trots att vi inte kan vistas i samma rum än? Har ju förhoppningar på att det kommer lösa sig med tiden men just nu så går det inte, men jag vill inte missa min dotters första månader. Hur går det egentligen till med överlämning? Kan jag be någon lämna över barnet åt henne så vi slipper träffa varandra, och så har jag henne över dagen? Eller hur ska jag göra?

• Svar på tråden Hur går umgänget till om jag vägrar träffa mamman också?
  • Anonym (s)

Du kan inte ha en nyfödd över dagen. Mamman kommer att vara med alt. i rummet bredvid så att hon finns tillgänglig om bebisen behöver henne. Prata med familjerätten när faderskapet är klart så kan de hjälpa med umgänget.

• Anonym (S 2)

Ts du kommer inte vara ensam med barnet när det är så litet så likabra ni agerar vuxna och samarbetar kring barnet. Den första tiden kommer ug ske i barnets hem med den andra föräldern i rummet bredvid, när ni lärt känna varann barnet och du om några månader kan du börja ta ut barnet på promenader, ibörjan har ni ug kort tid men ofta helst lite varje dag sen ökas tiden på vart efter barnet är trygg med dig, har du tur kan du ha några timmar hemma hos dig i slutet av detta år men det är om du sköter ug

• Anonym (s)
    Anonym (S 2) skrev 2014-03-15 10:20:23 följande:
    Ts du kommer inte vara ensam med barnet när det är så litet så likabra ni agerar vuxna och samarbetar kring barnet. Den första tiden kommer ug ske i barnets hem med den andra föräldern i rummet bredvid, när ni lärt känna varann barnet och du om några månader kan du börja ta ut barnet på promenader, ibörjan har ni ug kort tid men ofta helst lite varje dag sen ökas tiden på vart efter barnet är trygg med dig, har du tur kan du ha några timmar hemma hos dig i slutet av detta år men det är om du sköter ug
    Umgänget kan ske på annan plats än i mammans hem.

Självklart kan han ha umgänge med övernattning innan året är slut.
  • Anonym (Barnet i centrum)

Som sagt. En nyfödd lever i symbios med sin primärvårdare. Det finns inte en chans att du kan träffa barnet själv på många månader. Ni vuxna får bita ihop om ni vill barnets bästa.

• Anonym (Nej.)
    Anonym (s) skrev 2014-03-15 10:24:39 följande:
    Umgänget kan ske på annan plats än i mammans hem.

Självklart kan han ha umgänge med övernattning innan året är slut.
    Nej han kommer inte kunna ha flickan själv  innan året är slut om inte mamman då går med på de . 
    Enligt familjeteamet ska ett barn inte sova ifrån mamma innan det är tre år . 

Mitt barn är 18 månader och träffas sin pappa på familjeteamet varannan vecka ( pappan själv som inte vill träffa oftare ) och jag är med hela tiden ! 
    Skulle ALDRIG falla mig in att låta mitt barn sova där !! 
  • Anonym (s)
    Anonym (Nej.) skrev 2014-03-15 10:29:13 följande:
    Nej han kommer inte kunna ha flickan själv  innan året är slut om inte mamman då går med på de . 
    Enligt familjeteamet ska ett barn inte sova ifrån mamma innan det är tre år . 

Mitt barn är 18 månader och träffas sin pappa på familjeteamet varannan vecka ( pappan själv som inte vill träffa oftare ) och jag är med hela tiden ! 
    Skulle ALDRIG falla mig in att låta mitt barn sova där !! 
    Mamman har ingen rätt att bestämma. Han kan absolut stämma mamman och få vårdnad och därmed hälften av föräldradagarna samt beslutanderätt över barnet.

Vilket skitsnack av familjeteamet. För länge sen fanns den rekommendationen men idag vet man bättre.

Han kan inte tvingas till umgänge.
    Stackars barn.
  • Modernmom

Anonym s: visst finns det ansvarslösa föräldrar som både har umgänge på annan plats än barnets trygga hem och som har barnet över natten innan året, men det är ju inget man ska prata så väl om, inte sant?

Mitt råd är att ta dig i kragen och se till att du kan umgås med mamman, för hur ni än vänder och vrider på det så kommer ni behöva prata med varandra och samarbeta i minst 18 år framöver. Att sitta på kammaren och säga att man inte vill se mamman är nog det mest egoistiska och idiotiska jag hört.

Barnet har rätt till båda sina föräldrar och eftersom ni inte bor ihop, så får du anpassa dig. Kom på kvällen, hjälp till att byta på barnet, sjunga, natta det. Kom på frukost en annan dag, ta med dig frukost till den trötta mamman, låt henne sova en stund eller låt henne duscha länge och du kan vara med barnet. Kom ofta i början, barnet är så litet att det behöver sin primärförälder och sitt trygga hem. Om några månader kan du ta en sväng med vagnen, så mamman kan sova, handla eller vad som helst.

Det absolut smartaste du kan göra är att inse att du måste komma överens med mamman och att se till att barnets umgänge med dig blir under vanliga konversationer mellan föräldrar och inte under bråk och skrik.

Jag har erfarenhet av just en sån händelse och när vi började bråka blev barnet väldigt oroligt, så det är ingen svår ekvation. Var vänner, visa varandra respekt och hjälp varandra.

Övernattning skedde vid 13 månaders ålder, efter domslut. Pappan ville ha varannan vecka vid sex månaders ålder, vilket domaren skällde ut pappan för. Ett idiotiskt krav och umgänget reglerades därefter till förmån för barnet och inte pappans krav. Det absolut bästa som hänt oss.

• Anonym (s)
    Modernmom skrev 2014-03-15 10:36:04 följande:
    Anonym s: visst finns det ansvarslösa föräldrar som både har umgänge på annan plats än barnets trygga hem och som har barnet över natten innan året, men det är ju inget man ska prata så väl om, inte sant?

Mitt råd är att ta dig i kragen och se till att du kan umgås med mamman, för hur ni än vänder och vrider på det så kommer ni behöva prata med varandra och samarbeta i minst 18 år framöver. Att sitta på kammaren och säga att man inte vill se mamman är nog det mest egoistiska och idiotiska jag hört.

Barnet har rätt till båda sina föräldrar och eftersom ni inte bor ihop, så får du anpassa dig. Kom på kvällen, hjälp till att byta på barnet, sjunga, natta det. Kom på frukost en annan dag, ta med dig frukost till den trötta mamman, låt henne sova en stund eller låt henne duscha länge och du kan vara med barnet. Kom ofta i början, barnet är så litet att det behöver sin primärförälder och sitt trygga hem. Om några månader kan du ta en sväng med vagnen, så mamman kan sova, handla eller vad som helst.

Det absolut smartaste du kan göra är att inse att du måste komma överens med mamman och att se till att barnets umgänge med dig blir under vanliga konversationer mellan föräldrar och inte under bråk och skrik.

Jag har erfarenhet av just en sån händelse och när vi började bråka blev barnet väldigt oroligt, så det är ingen svår ekvation. Var vänner, visa varandra respekt och hjälp varandra.

Övernattning skedde vid 13 månaders ålder, efter domslut. Pappan ville ha varannan vecka vid sex månaders ålder, vilket domaren skällde ut pappan för. Ett idiotiskt krav och umgänget reglerades därefter till förmån för barnet och inte pappans krav. Det absolut bästa som hänt oss.
    Bs, det är inte ansvarslöst att ha umgänge där man själv OCH barnet mår bra även om det inte är hemma hos mamman.

Nej, mamman kan inte bestämma det. Umgänget handlar om Ts relation med barnet inte att Ts ska underlätta för mamman.

Jag vet en man som fick växelvis och gemensam vårdnad när barnet var 7 månader. Flera andra som fått det vid 1-års åldern.
  • Modernmom

Inga övernattningar innan 3 års ålder är en gammal och förlegad syn på det hela. Inte varannan vecka före tre års ålder är rimligt, men övernattningar kan absolut ske vid 1 års ålder. Däremot följer många domare 1 år, en övernattning, 2 år, två övernattningar osv. Det är ett bra sätt, men oftast kan man öka snabbare efter just två-tre år. Min dotter är fyra år och har bott vv sedan ett år tillbaka. Funkar utmärkt, men ibland är det för jobbigt och hon får komma till mig.

Att stämma på vårdnaden och därmed få föräldradagar stämmer inte. Pappan har ju hälften av dagarna redan och han behöver inte lämna över dem om han inte vill. Men bara för att han har fp-dagar betyder det INTE att han har rätt att ha barnet och ta ut fp! Boendet och umgänget är det som styr. Pappan kan ju ta ut sina dagar senare i livet när barnet bor mer hos honom.

• Modernmom

Du känns väldigt fientligt inställd till att TS ska vara trevlig och hjälpande mot mamman? Konstigt. Det finns självklart inga regler kring detta, men visst skulle det bli så mycket trevligare för alla? Och den som inte varit ensamstående mamma till nyfödd kan OMÖJLIGT veta hur skönt det skulle kännas att få duscha längre än tre minuter.

Ibland är inte allting svart eller vitt, ibland får man hamna i gråzonerna och kliva utanför sin komfortzon för att på sikt bidra till något större. Människor har en tendens till att dels få tunnelseende och dels se två cm framför nästippen i sådana här fall. Väljer man att tänka längre, så har man allt att vinna.

Svar på tråden Hur går umgänget till om jag vägrar träffa mamman också?