Modernmom skrev 2014-03-15 10:36:04 följande:
Anonym s: visst finns det ansvarslösa föräldrar som både har umgänge på annan plats än barnets trygga hem och som har barnet över natten innan året, men det är ju inget man ska prata så väl om, inte sant?
Mitt råd är att ta dig i kragen och se till att du kan umgås med mamman, för hur ni än vänder och vrider på det så kommer ni behöva prata med varandra och samarbeta i minst 18 år framöver. Att sitta på kammaren och säga att man inte vill se mamman är nog det mest egoistiska och idiotiska jag hört.
Barnet har rätt till båda sina föräldrar och eftersom ni inte bor ihop, så får du anpassa dig. Kom på kvällen, hjälp till att byta på barnet, sjunga, natta det. Kom på frukost en annan dag, ta med dig frukost till den trötta mamman, låt henne sova en stund eller låt henne duscha länge och du kan vara med barnet. Kom ofta i början, barnet är så litet att det behöver sin primärförälder och sitt trygga hem. Om några månader kan du ta en sväng med vagnen, så mamman kan sova, handla eller vad som helst.
Det absolut smartaste du kan göra är att inse att du måste komma överens med mamman och att se till att barnets umgänge med dig blir under vanliga konversationer mellan föräldrar och inte under bråk och skrik.
Jag har erfarenhet av just en sån händelse och när vi började bråka blev barnet väldigt oroligt, så det är ingen svår ekvation. Var vänner, visa varandra respekt och hjälp varandra.
Övernattning skedde vid 13 månaders ålder, efter domslut. Pappan ville ha varannan vecka vid sex månaders ålder, vilket domaren skällde ut pappan för. Ett idiotiskt krav och umgänget reglerades därefter till förmån för barnet och inte pappans krav. Det absolut bästa som hänt oss.
Bs, det är inte ansvarslöst att ha umgänge där man själv OCH barnet mår bra även om det inte är hemma hos mamman.
Nej, mamman kan inte bestämma det. Umgänget handlar om Ts relation med barnet inte att Ts ska underlätta för mamman.
Jag vet en man som fick växelvis och gemensam vårdnad när barnet var 7 månader. Flera andra som fått det vid 1-års åldern.