• Anonym (kostnad?)

Vad kostar det att bygga toalett i källaren?

Hej

Pga släktingar som inte kan låta bli att lägga sig i så postar jag anonymt

Jag har en fundering ang att bygga en till toalett i källaren.

Är det svårt? Vad kan kostnaden hamna på? Rörmokeriet behöver vi antagligen inte betala mer än materialet då en nära släkting är röris och har erbjudit sig att hjälpa oss.

Min fråga är om det kan bli trassel med avloppet osv. Så här ser planlösningen ut i källaren. Det som är blått är där kök och badrum ligger på ovanvåningen. Garagesidan s att säga ligger helt ovan jord, andra sidan är markplan så lite som souterräng fast bottenvåningen är källare då. Svårt att förklara hur jag menar

• Svar på tråden Vad kostar det att bygga toalett i källaren?
  • puss

om det inte blir bra kan det bli jäkligt dyrt och krångel med försäkring om ni gör det svart. just sayin.

*puss puss puss puss*
  • Anonym (bygge)
    Anonym (kostnad?) skrev 2014-03-15 10:42:51 följande:
    Min fråga är om det kan bli trassel med avloppet osv. Så här ser planlösningen ut i källaren. Det som är blått är där kök och badrum ligger på ovanvåningen. Garagesidan s att säga ligger helt ovan jord, andra sidan är markplan så lite som souterräng fast bottenvåningen är källare då. Svårt att förklara hur jag menar

Eftersom ni måste söka bygglov för att bygga en toalett till så görs ju en bedömning av hur avloppen ska/kan kopplas så att det inte ska bli problem. Ni får ju rita in hur ni tänker ansluta det nya till det befintliga systemet och får ni ett OK på det så ska det fungera. 

Sedan att den som gör avloppet kan göra det fackmässigt och med fullt ansvar får man väl förutsätta. Jag misstänker att ni måste ange namnet på den som är kvalitetsansvarig när ni ansöker om bygglovet så frågan är ju om släktingen är kapabel att ta på sig det ansvaret eller om det i längden är billigare att anlita en firma till jobbet.
  • Anonym (kostnad?)

Släktingen har firma men är gammal nu och gör lite jobb här och där när han har lust. Så han gör jobbet genom firman men tar bara betalt för materialet. Han kommer isf sköta detta med att rita osv så vi kan visa vid bygglovsansökan.

Jag var mest nyfiken på vad det kunde kosta, 50 000 eller 150 000 liksom Själva inredningsbiten, med kakel mm kan jag räkna ut, men allt runtikring har jag ingen aning om..

• puss
    Anonym (kostnad?) skrev 2014-03-15 14:50:25 följande:
    Släktingen har firma men är gammal nu och gör lite jobb här och där när han har lust. Så han gör jobbet genom firman men tar bara betalt för materialet. Han kommer isf sköta detta med att rita osv så vi kan visa vid bygglovsansökan.

Jag var mest nyfiken på vad det kunde kosta, 50 000 eller 150 000 liksom Själva inredningsbiten, med kakel mm kan jag räkna ut, men allt runtikring har jag ingen aning om..

tar han bara betalt för materialet är det väl bara att räkna ut vad materialet kostar.
    *puss puss puss puss*
  • Anonym (kostnad?)
    puss skrev 2014-03-15 15:14:21 följande:

tar han bara betalt för materialet är det väl bara att räkna ut vad materialet kostar.
    Jo, men bygglov,  utgrävning och sånt menar jag.  Nåja, jag får klura på det själv.
Svar på tråden Vad kostar det att bygga toalett i källaren?