Bortgjort
Förstår du vad man menar om man säger att man fått nåt bortgjort?
Förstår du vad man menar om man säger att man fått nåt bortgjort?
Har någon slarvat bort dina saker? Eller har du fått bort berget med disk från diskbänken? Det kanske kan framgå av sammanhanget vad du menar men jag har aldrig hört uttrycket förr. En person kan bli bortgjord men inte en sak, om du frågar mig.
Eftersom jag läste tråden du skrev det där i så; ja, jo visst förstod jag sammanhanget.
Men det måste vara att dialektalt uttryck.
Bortgjort vet jag inte vad det är men man kan göra bort sig och bli bortgjord, känna sig bortgjord.
Eftersom jag läste tråden du skrev det där i så; ja, jo visst förstod jag sammanhanget.
Men det måste vara att dialektalt uttryck.
För mig betyder det att man gör saker (oftast jobbiga eller tråkiga) saker innan en speciell tidpunkt eller dag. Till exempel dammsuga innan fredag, göra klart ett arbete innan helgen, betala räkningar och så vidare. Om jag fixar någon av de sakerna har jag fått det bortgjort.
"Har du städat innan helgen?"
"Jo, jag fick det bortgjort igår."
Ja, jag är norrlänning. Betyder typ "avklarat".
Nej. Bortgjord känner jag till. Men det är ju inte "nåt" jag skulle säga så om.
Jag tänker ju först på bortgjord (som att man gjort bort sig) men jag kan förstå om det skulle betyda att man gjort något klart. Typ diskat undan disken eller liknande. Jag har dock aldrig sagt så själv, eller hört någon annan säga det. (Jag är jämtlänning som även bott bla i sthlm och gbg, så några dialekter täcker jag ju in hehe)
Bortgjort. Användes både av min pitske far och min blekingska mormor med samma betydelse.....