Matlista
Tänkte sätta mig ner och göra en matlista för hela månaden. Problemet är att jag fastnar på samma rätter hela tiden. Har en liten 9 månaders så tiden och orken finns inte riktigt för jätte anvancerade måltider. Har ni nå förslag?? :)
Tänkte sätta mig ner och göra en matlista för hela månaden. Problemet är att jag fastnar på samma rätter hela tiden. Har en liten 9 månaders så tiden och orken finns inte riktigt för jätte anvancerade måltider. Har ni nå förslag?? :)
Laxfilé med pesto och fetaost på, in i ugnen med det så är det klart efter 20 minuter. Supergott!
Vi brukar ha klyftad bakpotatis till, man klyftar potatisen och slänger på lite rosmarin och in tillsammans med laxen.
"Grekisk pyttipanna" - koka några kycklingfiléer. Medan de kokar, ta vanlig potatis, sötpotatis, rödlök, morot och dela i klyftor / mindre delar. In i ugnen tills de är klara. När de är klara slänger du över kycklingen som du delat och strör över lite fetaost. Ät tillsammans med kall tzaziki. Supergott!
Mitt bästa tips ;)
Som ovanstående skriver, jag gör också matlista och jag har letat i receptböcker och på nätet så nu har jag en uppsjö med maträtter....men med 4 barn på 12 år, 4,5 år, 3 år och en liten på 6 månader så är förberedelserna lika viktiga som listan :)
Äter vi köttfärssås och spagetti på tisdag gör jag extra mycket köttfärssås så blir det chiliconcarne och ris på torsdag :) potatis skalas på kvällen när ungarna lagt sig och köttet sköter sig själv i kastrullen på kvällen och blir gryta dan efter...
Chili con korv är en riktig favorit hemma. Gör som en korvgryta på falukorv med tomatkross, massa paprika och vita bönor. Till det har vi ris
Kryddiga köttfärsjärpar med couscous och yoghurtsås
LASAGNE!
Ganska enkelt och sköter sig mest själv. Finns oändliga mängder;
bönor & tomatsås lasagne, köttfärslasagne, spenat & feta lasagne, grönsakslasagne, laxlasagne, kycklinglasagne :D fungerar ju utmärkt att laga stora mängder och ha i kyl/frysa in, alltid godare någon dag efter dessutom!